It takes two to tango

It takes two to tango

Lille beretning om Argentinsk tango i Aarhus i kølvandet på tangofestivalen – Tango Malevaje Festival.

 

I sidste weekend var der tangofestival i Aarhus . Festivalen – Tango Malevaje Festival, hedder den  –  samler tangodansere fra ind- og udland til milonga (tangobal), livemusik,  workshops og opvisning med en række af verdens bedste tangodansere og musikere. Jeg er selv lidt af en ’tango addict’, så jeg var på festival det meste af weekenden, både for at danse (naturligvis), for at lytte til det eminente russiske Solo Tango Orquesta, der siges at være verdens bedste lige nu, og for at blive inspireret ved at se andre dansere give den gas på dansegulvet.

I det følgende giver jeg  – med festivalen som omdrejningspunkt – en lille introduktion til dansen samt hvad der fascinerer ved den. Afslutningsvis præsenterer jeg to korte interviews lavet på festivalen.

 

 

Tango facts 

Først lidt facts: Argentinsk tango adskiller sig fra den tango, du kan se i Vild med dans, ved at den improviseres. Dansen består ganske vist af bestemte trin og figurer ligesom i standarddans-tango, men måden disse dansetrin og figurer udføres på, afhænger ganske af situationen, musikken og dansernes stil og temperament. Derfor er det mindst lige så vigtigt, at kvinden kan lade sig føre godt, som det er betydningsfuldt, at manden leder trinene tydeligt og forståeligt. Argentinsk tango er, ideelt set, en spontan dialog der danses, hvor begge parter bærer ansvaret for at fortolke musikken med bevægelse og trin.

 

Tango skal danses!

Tango danses på en såkaldt ’milonga’. Milonga betegner i denne sammenhæng det sted, der danses, men det er samtidig også en særlig rytme og en hurtig form for tango. Jeg blev fanget ind af tangodansen ved en milonga på Tango Malevaje Festival for to år siden. På det tidspunkt var jeg lige begyndt at spille tangomusik med mit orkester TangoJazz, så jeg dukkede op til en gallamilonga for at opleve og forhåbentlig lære noget af det argentinske orkester Cuesta Arriba. Da jeg så sad der og lyttede til musikken og betragtede de dansende par, forekom det pludselig helt forkert blot at lytte. Dagen efter måtte jeg simpelthen af sted til en tangointro-workshop.

 

Bliv tangoklar med workshops på festivalen

Workshoppen blev en ganske særlig oplevelse. Jeg erfarede, at det var mindst lige så intenst at danse til som at spille musikken, og jeg mærkede, at det at ’have ørerne med sig’ under dansen, kunne inspirere selv de meget rudimentære dansetrin, jeg på det tidspunkt formåede at udføre. Jeg oplevede også atmosfæren på festivalen som meget åben og inviterende – og det er en del af charmen ved Tango Malevaje Festival, at den tilbyder fine danseoplevelser både for begyndere og øvede.

Til 2014-udgaven af Tango Malevaje Festival havde jeg meldt mig til workshops med danserne Ariadna Naveira og Fernando Sanchez hhv. Diego Amorin & Cecilia Capello. Der var tale om god og differentieret undervisning, for selv en tango-rookie som mig, kunne følge med og få noget med hjem, til trods for de indimellem temmelig avancerede og krævende øvelser. Den største oplevelse fik jeg imidlertid ved at gå til tangointro-workshop med parret Nayla Vacca & Christian Petitto. Nayla og Christian introducerede til tango for begyndere – og jeg erfarede, at det at gå de basale tangotrin, er noget jeg bestemt ikke er færdig med, selvom jeg nu har danset i to år.

Enrique Santos Discépolo, en af tangoens største digtere har engang sagt at tangoen er en trist tanke, som danses. Efter at have lyttet, danset og svedt på dette års festival, får jeg lyst til at tilføje at tangoen er en munter tanke, som danses.

 

Mini Voxpop

Tora Sefeldt Weltzer // Foto: Ulrik Bisgaard

Tora Sefeldt Weltzer // Foto: Ulrik Bisgaard

 

Tora Sefeldt Weltzer, teamleder på Kaospiloterne:

”I starten var det meget musikken og udtrykket, der fascinerede mig. Men efter kort tid gik det op for mig, hvor meget kommunikation, samspil og improvisation betyder i dansen. Det var utrolig fascinerende at opleve, hvad man kan sammen. Man skal selvfølgelig kunne nogle dansetrin, men i bund og grund er det et spørgsmål om at mærke den man danser med, og så at gøre noget sammen.

Tango er en meget god fysisk metafor for kommunikation. Så jeg bruger den til ledelsestræning med mine studerende. Nogle synes, at det er mega grænseoverskridende, fordi de skal være så tæt på og bevæge sig sammen med et andet menneske, også selv om de er i en kultur, hvor vi giver hinanden en krammer. Andre synes, det er grænseoverskridende, fordi de har den selvopfattelse, at de ikke kan danse.

Tango er så intimt, så tæt på dig selv og andre mennesker. Når man først bliver draget ind …..så ved jeg ikke om man nogensinde kan komme ud igen!”

 

Emma Vestergaard Ginge // Foto: Ulrik Bisgaard

Emma Vestergaard Ginge // Foto: Ulrik Bisgaard

 

Emma Vestergaard Ginge, danseinstruktør hos Let’s Dance:

”Jeg har danset ballet fra jeg var to et halvt år og standard-latin fra jeg var syv. Sidste år fik jeg øjnene op for tango, da jeg var på højskole. Det særlige ved tango er, at der ingen koreografi er – jeg ved ikke, hvad der skal foregå. Det er fedt. Man bliver ekstra sensitiv og opmærksom. Og der er større mulighed for at fortolke musikken. Uanset hvad min herre gør i standard-latin, så ved jeg, hvad der skal ske.

Legen er et godt ord til at beskrive tango. I tango finder jeg en meget anderledes stemning, end den, jeg ellers er i, i andre former for dans. Det er så anderledes, og det tiltaler mig. Jeg synes, festivalen har været helt fantastisk, fordi det er muligt at danse med så mange forskellige mennesker. Det lærer man helt vildt meget af.”

 

Hvad: Tangofestival
Hvor: Rundt omkring i Aarhus
Hvornår: Hvert år. Sidst 31/7-3/8
Hvorfor: “Fordi tangoen er en munter tanke, som danses”
Links: Tango Malevaje Festival, hvis du vil igang med at danse tango nu, så kontakt Tango Aarhus

Skriv en kommentar