AQUATIC PERFORMANCE – under kraner og stjernehimmel

AQUATIC PERFORMANCE – under kraner og stjernehimmel

Lørdag og søndag, den 22. og 23. august, afholdtes Aarhus Lydkunstfestival for første gang. Aarhus Ø’s bassin 7 blev de ydre rammer for to afteners installationer, performances og talks med fokus på bæredygtighed, interaktion og medborgerskab. 

Undervandskoncerter og lysinstallationer var blandt de fortolkende værktøjer, der skulle sanseliggøre festivalens overordnede tema floating. Et tema, der ifølge arrangørerne kan forstås som “forvandlingens flydende overgang, der manifesterer sig i transformationen fra datid til nutid.” Og som man ligger der –  flydende (og let frysende) i havnebassinets kulsorte vand, lille under de uendeligt fjerne stjerner, mens Thor Arnarssons filmiske musikkompositioner både forvrænges og forstærkes af det saltvand, det afspilles igennem – ja, så flyder datid, nutid og fremtid sammen, og man glemmer hurtigt, at livet er vendt på hovedet af en verdensomspændende sundhedskrise.

// Alle fotos: Anders M. Teibel

Håb og hudsult

Arrangørerne har dog ikke ladet restriktionerne forsvinde i glemslen og drømmene. Arrangementet har en streng deltagerbegrænsning og ved indgangen til Havnebadet, mødes man med et tilbud om håndsprit, handsker og mundbind. Udover officielle retningslinjer har festivalen også sat et projekt på programmet, som tager højde for den sociale og den mentale nedgang, sundhedskrisen 2020 har ført med sig. Begge dage kl. 20 har man kunnet komme til “Dialog om Lockdown” med afsæt i Rune Laks projekt Hudsult – en følelse, der er blevet nationalt kendt i forlængelse af samfundets nedlukning.

Men hverken over eller under vandoverfladen føler man sig isoleret. For selvom der er respektfuld afstand, er de tilstedeværende samlet om de håbefulde lysinstallationer og Thor Arnarssons drømmende lyd, der omslutter arrangementet ved hjælp af den multikanale lydopsætning. Stjernehimlen brydes af Aarhus Ø’s flittige byggekraner, der troner højt over Havnebadet, og den sælsomme musik afbrydes kort af Arnarssons: “Hmm, jeg har mistet mit plekter… Er der nogen, der har et ekstra? Drømmeuniverset har en bassinkant, men der er noget magisk almindeligt over den afslappede afvikling af Aarhus Lydkunstfestivals første gang. Forhåbentligt kommer festivalen tilbage med mere og flere i 2021.

Skriv en kommentar