PORTRÆT: VINK møder en af Nerdos stiftere til en kop kaffe og en kort snak omkring håndværk, kvalitet, familie og nørderi.

 

Fra for-sjov-firma til familiearv

Jeg træder ind i Lynfabrikkens kendte rammer. Jeg har aftalt at mødes med Flemming, en af stifterne af Nerdo, her til en kop kaffe, og en kop ingefær- og appelsinte for mit forkølelsesramte vedkommende, til en hyggelig snak om firmaet og hvilke kræfter, der ligger bagved.

I sin enkelthed er Nerdo et firma, der laver læderprodukter og accesories, der trækker på en nordisk æstetik og kvalitetsforståelse. Grundlæggerne af firmaet er brødrene Daniel Bjørn Jessen og Flemming Bjørn Jessen, der også har deres far med på sidelinjen i produktionen, og som i begyndelsen lagde en del penge i projektet til indkøb af værktøj. Jeg kender Flemming og Nerdo i forvejen, men jeg tænkte, at det stadig kunne være interessant at se, hvad der ligger bagved det lille aarhusianske firma, der er ved at have nogle år på bagen. Men Flemming fortæller, at det hele faktisk startede før, at læderhåndværket kom rigtig ind i billedet.

“Det startede samtidig med, at jeg begyndte at interessere mig for grafisk design og lavede illustrationer. Jeg havde tanken om at lave T-shirts med mine egent prints på. Omkring samme tid var Daniel gået i gang med at lave sine egne accessories til venner. Det var i alle mulige materialer med en rigtig håndarbejdes tilgang, ved at købe tingene i Panduro og så prøve at lime tingene sammen. Hele tiden noget nyt og forskelligt. For sjovt prøvede vi at sætte et navn på, og lave en fake webshop. Og det hed faktisk Nerdo allerede dengang, der udspringer lidt fra det med at være ”nerd” og ”geeky”, da de illustrationer, jeg lavede dengang, var sådan kult-illustrationer med gamle computerspil og t-shirts med pixileret illustrationer, der var forstørret op. Det var en leg, hvor vi lavede det her brand, uden rigtig at gøre noget ved det. Og så er det egentlig bare vokset. ”

Skærmbillede_2014-09-16_kl._15_.57_.18_1
De to brødre, Daniel Bjørn Jessen (tv.) og Flemming Bjørn Jessen, til Finderskeepers i Godsbanen // Foto: nerdodk

 

Flemming fortæller, at de var med på den sidste Finderskeepers, som var en god oplevelse og lige det skub, som firmaet havde brug for. De stod nemlig ved en skillevej, der handlede om, at de enten skulle dreje nøglen eller tage endnu et skridt videre. Med den gode respons de fik på Finderskeepers, valgte de den sidste vej, og har taget skridtet ved at samle Nerdo og Jessens, som Flemming kalder deres familiearv.
“Nerdo var vores for sjov brand, eller noget vi prøvede at skabe min bror og jeg, og Jessens er hele familiearven. Så ideen er på sigt, at smelte de her to ting sammen, hvilket giver os mulighed for at gå i to forskellige retninger. Det giver os mulighed for at lave nogle ting, som har en masse arv og har en masse tradition i forhold til familiehåndværk, og det giver os mulighed for at lave nogle ting, som er lidt mere i Nerdo-kategorien, som evt. kunne være t-shirts med lidt nørdede prints.”

 

Håndværk og kvalitet går hånd i hånd

Jeg sidder og lytter og sluprer løs i min varme te for at få lindret halsen, men bliver interesseret i, hvad denne familiearv handler om.

“På min fars side har der altid været en eller anden form for håndværk. Min far, som er kreativ, og altid har gjort meget ud af læderhåndværket. Hans far var gartner, som var meget et naturhåndværk. Og før det, var det min oldefar, min fars farfar, som var skibsarbejder. Så hele vejen op på min fars side har der været et eller andet håndværk og en form for kreativt. Min farmor har også haft et håndværk i form af at sy og strikke. Så der ligger en familiearv, ikke til et bestemt håndværk, men mere til håndværk generelt”.

Han fortæller videre, at ideen med Nerdo derfor også er, at hvert enkelt produkt er 100% håndlavet. Håndskåret, håndbehandlet, håndsyet. De er selvfølgelig opmærksomme på, at dette begrænser en større produktion, men de mener, at produkterne i stedet får en helt anden værdi.

Det slår mig, at der derfor også må være tale om en helt anden form får kvalitet i forhold til andre produkter, og Flemming underbygger også den tanke: “Kvalitet betyder alt. Kvalitet er vores fundament, for hvis vi ikke ser noget som kvalitet, så ser vi ikke nogen grund til at lave noget. Hvert eneste produkt får simpelthen så meget opmærksomhed, at man kan se, at det er kvalitet på et helt andet niveau, end hvis det er maskinelavet. Alle vores produkter er ikke 100% ens, da de får et unikt præg. Man kan ikke lave det ens, når det er håndskåret og håndbehandlet. Så hvis du ligger to af produkterne ved siden af hinanden, så vil de være forskellige”.

Når der skal laves 20 butterflies med håndkræft // Foto: nerdodk
Når der skal laves 20 butterflies med håndkræft // Foto: nerdodk

 

Hverdagsproblemer for naturbørn

Jeg begynder at spørge ind til hvad, der sådan inspirerer dem, når de sidder ved tegnebordet og skal komme på nye produkter. Det er jo interessant at høre, hvad der ligger til grund for fx den sjove idé omkring et armbånd, der også virker som en mobilholder.

“Det er lidt klichéagtigt at sige, men vi inspireres af livet. På flere måder er de produkter, som vi har, næsten altid svaret på et problem. Vores inspiration kommer af de problemer og dilemmaer, som vi møder i vores verden. Det udspringer fra en tanke om, at ‘det der kunne man godt gøre smartere’. Det behøver heller ikke altid at være løsningen på et problem, som måske at gøre en oplevelse mere æstetisk eller berige en oplevelse mere, så helt konkret er det vi stræber efter at lave løsninger og berige oplevelser”

Drengene tager derfor udgangspunkt i deres egen hverdag og deler så deres løsninger med folk. Ideerne kan komme på bordet en helt almindelig hyggelig eftermiddag, hvor familien samles og der bliver snakket om hverdagsproblemerne, og så kan ideen komme om at finde en konkret løsning. Flemming giver deres wallet som et konkret eksempel, da den blev udformet, fordi han stod og manglede en pung, der både kunne indeholde hans kort og sedler. Og med hensyn til armbåndet, så var det nok ikke så meget en løsning, men mere en sjov lille gimmick efter mange timers kørsel i tog og ikke noget sted at stille ens mobil.

Udover hverdagsproblemerne fortæller Flemming også, at meget af deres inspiration kommer fra naturen og deres fortid som spejdere.

“Da man var yngre var det et kæmpestort tabu, for det var det mest nørdede i verden, men når man prøver at hive værdierne ud af de oplevelser, det har givet at være tæt på naturen, så er det noget, som giver rigtig meget inspiration. Specielt hvis vi har skullet opsøge inspiration, har vi taget ud i naturen – både skov, strand, vand. Den inspiration og stemning vi finder dér, prøver vi at overføre til vores produkter. Fx farverne på vores produkter er opkaldt efter rav og kastanjer, for lidt at prøve at associere til ting, man kan finde i den danske natur. Det handler igen om at være ærlig overfor det lokale og nordiske”

Videre bliver der fortalt om, hvordan læderet bl.a. bliver behandlet med en olie, der indeholder honning fra danske bier og hvordan farvningen bliver lavet med en ravsprit. Så den danske natur kommer tydeligt til udtryk gennem flere lag i både inspiration, produktion og produkt.

Tre af Nerdos produkter, der falder godt sammen med den grønne natur // Foto: nerdodk
Tre af Nerdos produkter, der falder godt sammen med den grønne natur // Foto: nerdodk

 

Samtalen glider over andre emner end læderhåndværk, familiearv og inspiration, og da kaffen og teen er drukket går vi hver til sit. Jeg forlader Lynfabrikken, med en lille tanke om, at firmaet egentlig ikke har flyttet sig så meget siden starten, hvor det hele var lidt hyggeligt. Selvfølgelig er produkterne noget mere velproduceret i dag, og de har en helt anden æstetik og kvalitet. Men personligheden og familieindflydelsen er den samme. Man bliver inviteret ind i deres familie og deres hverdag igennem produkterne. Nerdo deler ud af løsningerne på deres egne problemer, på samme måde som de tidligere delte accesories med vennerne. Flemming fortalte også, at meningen med projektet er, at det skal være lidt hyggeligt, og at produkterne i sidste ende skal være ærlige over for familiens værdier. Og det må man sige, at de er, med deres tydelige personlighed, håndværk og kvalitet.

 

Hvem: Daniel Bjørn Jessen og Flemming Bjørn Jessen, der har stiftet firmaet Nerdo.

Hvad: Læderaccesories og -produkter med fokus på håndværk, kvalitet og nordisk æstetik.

Hvor: Pt. kan man kun finde produkterne i deres webshop, men der er ved at være lavet aftaler med butikker i Aarhus om at få produkterne udstillet. Ellers kan man møde op til næste Finderskeepers og finde brødrene ved deres stand.

Hvornår: Finderskeepers finder sted i Godsbanen i weekenden d. 20. – 21. september.

Hvorfor: Fordi man vil have lædervarer i god kvalitet, der indeholder personlighed og historie.

Links: Du se mere til dem på deres hjemmeside. Ellers kan du følge dem på Facebook, hvor der løbende bliver opdateret med nyheder, tilbud og konkurrencer, eller på deres Instagram på @nerdodk.