SPOT: Zaar – I spændingsfeltet mellem gnistrende yderligheder

SPOT: Zaar – I spændingsfeltet mellem gnistrende yderligheder

Zaar spænder deres lydlige landskaber ud mellem mørk og dramatisk synth og moog, uforudsigelig vokal, blød intimitet og vildskab. Til lørdag aftens koncert demonstrerede århus-trioen, at et minimalistisk set-up ikke er en hindring for en storladen lyd. Der var uendeligt højt til himmelloftet, og et utilregneligt mørke, når man kigger ned.

Køen var lang, og VINK var et par af de heldige, der kom ind på Klubscenen i Musikhuset lørdag klokken 22.00. Det var derfor et dedikeret og koncentreret publikum, der overværede Zaars generøse og energiske optræden. Vi blev imødekommet med dybfølt taknemmelighed fra frontperson Sara Flindt, der leverede et brændende nærvær gennem hele koncerten. En nødvendighed og akut energi kendetegnede Zaars SPOT-optræden, og gjorde det klart, at Zaar VIL noget med musikken.

// Alle billeder: Rebecca Kirkeby Blach Rossen

Energiske trommer og polyfoni

Trioen, der har oprindelse i Århus/Silkeborg, spiller elektronisk drevet, triphop-inspireret artpop bygget op af trommer (Jonathan Ludvigsen), synth (Bjarke Amdrup) og vokal. Ofte i storladne, polyfone lag og loops. Dramatiske arpeggio moog bas-figurer lagde ofte bunden til den eccentriske og legende stil, som kendetegner Sara Flindts vokal og melodiske kompositioner – pågående og energisk ledsaget af trommerne, som har et aktivt rolle i arrangementerne.

Teatralsk vokal, forførelse og uhygge

Stemmen er kroppens instrument, og er med skræmmende præcision forbundet til følelser og impulser. Det er Sara Flindt ikke bange for at vise på scenen med hendes rå, kropslige indlevelse. I et bredt spænd af mimik, gestik og dans pendulerede vokalen og kroppen mellem mildhed og aggression, mystik og længsel. Mellem sanglyrik og ordløse, vokale udtryk, som skrig, hvin, hvisken, råb. Alt sammen i en form for vokal persona, som skaber associationer til teater og udvisker grænserne mellem det sande og det forstillede, fantasi og virkelighed.

Da jeg læste de stikord, jeg noterede under koncerten sprang modsætningsparrende hurtigt i øjnene. Forførelse og uhygge. Indadvendthed og eksplosioner af energi og temperament. Det lader i det hele taget til at være i afkrogene og kontrasterne, at Zaar opsøger materialet til teksterne og kompositionerne. Denne forkærlighed for det grænsesøgende, som producerer et stort og brusende, faretruende og forførende lydbillede, glæder vi os i VINK til at høre mere til. Indtil Zaars EP udkommer, kan man bl.a. lytte til “For a While”:

 

Skriv en kommentar