Aarhus er hjemby for en række af landets dygtigste kor og vokalgrupper. I det følgende vil jeg forsøge at beskrive, hvorfor kor- og vokalmusik kan være et magisk bekendtskab – både som sanger og tilhører.

1
Festugekoncert på Train. Vocal Line // Foto (inkl.forsidefoto): Martin Krøger


Forelsket i kor

Kor har været en del af mit liv, siden jeg var 7. Lidt on-off, men uden tvivl mest on. Det startede hos Birthe, der var musiklærer på min folkeskole og en gang om ugen havde kor for de mindste klasser efter skole. Her opdagede jeg for første gang fascinationen ved at synge sammen med andre. Siden har der været kirkekorene, musikskolekorene, gymnasiekoret, højskolekoret, vokalgruppen og de to rytmiske kor her i Aarhus – hvoraf jeg fortsat er med i det ene (Vocal Line).

Så det er nok ikke helt forkert at sige, at kormusik efterhånden har udviklet sig til en livslang forelskelse og fascination. Selv efter alle disse år, bliver jeg ved med at opdage nye facetter ved at skabe musik sammen med andre, kun ved hjælp af stemmen.

Kormusik er for mig teknisk-musikalsk udfordrende, det er befriende og legende og det er et fantastisk grundlag for gode oplevelser og stærke venskaber. Og så er det berusende og stærkt vanedannende, når alting går op i en højere enhed. Kor er et sted, hvor ideen om at helheden kan være mere end summen af enkeltdelene for alvor giver mening.

 

POSTYR: Live-optræden i forbindelse med Aarhus Vocal Festival 2013. // video: Postyr Project


Kormusikkens tvivlsomme rygte

Trods de ovenfor beskrevne fortrin, er det mit indtryk, at rytmisk kormusik har et lidt tvivlsomt rygte hos mange – måske særligt blandt de yngre generationer. Rytmisk kor er ikke finkulturelt på samme måde som klassisk kormusik kan være det. Og det er heller ikke ligefrem hipt. Måske lugter det lidt for meget af provins. Af midaldrende aftenskolekursister, der ivrigt råbesynger sig igennem to- og trestemmige arrangementer af sange fra højskolesangbogen. Af usikre klap på 2 og 4 og kiksede ’koreografier’. Af søndagskoncerter i det lokale forsamlingshus. Hvor damerne er iført ens tørklæder – gerne i skarpe orange eller lilla nuancer.

Rytmisk kor kan sagtens være varianter af ovenstående – og det er jo i virkeligheden fantastisk, at musikken har noget at tilbyde alle, uanset musikalsk niveau. Men det er også rigtig meget andet. Masser af dygtige sangere, dirigenter og arrangører eksperimenterer i disse år med at udvide grænserne for, hvad man kan skabe med stemmen og hvad rytmisk kormusik kan være. Det rytmiske kor i dag spænder over loop stations og tunge beats, klingende hymner med referencer til de nordiske folkesange og videre over i fortolkninger af tidens populære pop-, jazz- og indiemusik, mm.

 

Aarhus som vokal frontløberby

Folk der ikke er en del af kormiljøet er måske næppe klar over det, men Danmark og i særdeleshed Aarhus, har igennem årene udviklet sig til et vokalt kraftcenter. Byen huser adskillige kor og vokalgrupper, der er frontløbere og forbilleder for kor i Europa, såvel som resten af verden. Det afspejler sig i antallet af views af korenes videoer på youtube og i udbredelsen af danske korarrangementer. Samtidig afspejles det også i en stærk nysgerrighed efter at lære af de danske kor og deres “særlige, nordiske lyd”. Desuden er Aarhus hvert andet år vært for en stor vokalfestival med deltagere fra hele verden (Aarhus Vocal Festival, AAVF).


Men alligevel – hvorfor rytmisk kor?

Som antydet ovenfor er en stor del af den rytmiske kormusik baseret på fortolkninger af eksisterende sange. Så frontløbere eller ej, kan man selvfølgelig spørge sig selv om, hvad vi skal med (endnu flere) genfortolkninger af numre, som vi blot kan putte på anlægget i originalversionerne? Det er i hvert fald et spørgsmål, som jeg selv er vendt tilbage til gentagne gange. Hvad er det den moderne kormusik kan – hvori ligger dens berettigelse?

Jeg tror, at svaret først og fremmest skal findes i det faktum, at der udelukkende arbejdes med den menneskelige stemme. Der er en kropslighed og genkendelighed ved stemmen, som gør, at den kan gå i hjertet på os på en måde, som andre instrumenter ikke kan. Stemmen er en meget direkte mulighed for at formidle hele spektret af følelser, samtidig med, at der i koret ligger en fantastisk mulighed for at arbejde i spændfeltet mellem de spinkle, og fine udtryk og de store, brusende klangflader, som det er svært ikke at overgive sig til.
At være korsanger byder på fantastiske rejseoplevelser. Og mange timers buskørsel // Foto: Martin Krøger.

I forlængelse af dette, kan de rytmiske korfortolkninger åbne op for sider af de enkelte numre, som ikke træder frem i originalerne. Når rytmisk kormusik er bedst, rammer den en balance mellem at respektere originalmusikken, men har samtidig en klar ambition om og et mod til at tage musikken et andet sted hen, så der ikke bare bliver tale om en gentagelse af det oprindelige nummer –  nu blot med stemmer.

 

Ufortyndet julestemning

For mange hænger kormusik og jul sammen. Der er fællessang, Luciaoptog, smukke korversioner af de klassike julesange i radioen og selvfølgelig salmerne i kirken d.24. Så selvom man måske ikke almindeligvis lytter til kormusik, er der noget dejligt velkendt og hyggeligt ved det, når julen nærmer sig.

Uanset om man er til kor hele året, i juletiden eller ikke rigtigt ved, hvad man skal mene om det, synes jeg, man skal benytte den kommende tids mange julekoncerter som en lejlighed til på en og samme tid at gå på opdagelse i det aarhusianske kormiljø, og samtidig give sig selv et ordentligt skud julestemning.

 

 

Nedenfor et par muligheder:

3/12 kl.17 og kl.20 i Lukas Kirken:
Koncerter med Vocal Line. Pris 90/130 (studerende/ikke-studerende)

Vocal Line er et moderne, rytmisk a capella kor bestående af 30 sangere, hvis erklærede mål det er at være frontløbere i udviklingen af rytmisk kormusik. Julekoncerterne vil byde på masser af julemusik, hvoraf noget vil være fortolket forholdsvist traditionelt, mens andet vil blive præsenteret på helt nye måder. Herudover vil der være numre fra korets seneste cd, “Precious Things”.

9/12 kl.19.30 på Godsbanen:
Dobbeltkoncert med LYT og Local Vocal. Pris 80/100.
LYT består af 34 dygtige sangere, der ledes af Tine Fris. Korets repertoire favner bredt over kunstnere som fx Marie Key, Bob Dylan og Coldplay. LYTs koncerter rummer god energi, smukke og skæve klange og fede beats og rytmer. Local Vocal består af 24 sangere. Korets repertoire indeholder bl.a. egne fortolkninger af numre fra Prince, Leonard Cohen og Mads Langer. Til koncerten d.9/12 vil der naturligvis udover det almindelige repertoire være masser af julemusik.

17/12 kl.19.30 på Godsbanen:
Dobbeltkoncert med POSTYR og Vox 11. Pris 75/100.

Vox 11 er et unikt og internationalt anerkendt rytmisk vokalensemble med dybe rødder i den jyske muld – 11 rutinerede sangere, som siden 2002 har sunget groove-baseret a cappella musik inspireret af moderne R&B, pop/rock og det nordiske klangunivers. Postyrs fem sangere tager publikum med på en rejse gennem iørefaldende popsange, dybtfølte ballader og eksperimenterende avantgarde pop, der ikke kun underholder, men fascinerer og bjergtager. Aftenens program består af klassiske julenumre, egne julenumre og sange fra gruppernes øvrige repertoire.