Kalenderen viser november. Vi har taget vores endelige afsked med sommeren og foran venter mindst fire måneders mørke, kulde og grålige nuancer på himlen! Men ikke nok med det. For mange VINK-læsere betyder november og december også, at vi endnu engang skal kæmpe os igennem endeløse eksamensperioder på vores studier. Hvordan skal vi på nogen tænkelig måde kunne præstere i dette nådesløse klima? Hvordan skal vi levere den fejlfrie præstation, når regnen slår mod ruden, og temperaturen finder sig til rette på den forkerte side af frysepunktet? Musikredaktionen på VINKaarhus strikker her en musikalsk guide sammen til dig. Læs med!
Foto: Mads Christensen

 

Rasmus Bak Christiansen: Jåst do it wrong! Herunder følger tre eksempler på (lyd)kunstnere, der har sat fejlen op på en piedestal

 

John Cage: 4’33” (1952)
I den lidt højpandede ende har vi John Cage’s legendariske ”stilleleg”, der i al sin enkelthed består af tre satsers pause med en varighed på i alt 4 minutter og 33 sekunder. Eftersom performeren ikke spiller noget på sit instrument, består musikken af alle de øvrige lyde, der opstår i koncertsituationen, f.eks. et host eller en knitrende bolsjepose. John Cage sætter støjen i forgrunden og minder os om, at alt potentielt kan opleves som musik. Når du har hørt stykket, kan du jo passende gå en tur og høre, om dine omgivelser har noget spændende at fortælle dig!

 

Oval: Systemisch (1994)

Den tyske 90’er-gruppe Oval inkorporerede den tekniske fejl som et kunstnerisk greb i deres jagt på nye musikalske udtryk. Pladen Systemisch fra 1994 er sammensat af lyde fra ridsede og beskadigede CD’er. På denne måde regnes de som pionerer indenfor glitch-genren, der senere har vundet stort indpas på den mere mainstream musikscene. Hvor John Cage på en eller anden mærkelig måde er mere ”hard listening-music”, virker Ovals ridsede CD-musik lettere tilgængeligt (?!)

Björk: Vespertine (2001)

På albummet Vespertine bringer Björk elementer fra glitch-genren ind i en mere ”poppet” sammenhæng. Hun minder os om, at de maskiner vi omgiver os med i det daglige liv, er ligeså fejlbarlige som de mennesker, der har skabt dem. Lyt f.eks. til nummeret Cocoon, der udgøres af klikkende mikrofonstøj, der fremkalder lidt samme knirkende fornemmelse, som når man træder i uberørt sne! Som en lille bonusinfo kan jeg fortælle at nummeret er produceret i samarbejde med danske Thomas Knak!

 

 

 

Caroline Borring: Sommerminder der smelter ind i vinterens eftertænksomhed:

 

Koncert: Molina x Clarissa Connelly x ML Buch på Radar

Min koncertanbefaling går til denne begivenhed! Molina stiftede jeg bekendtskab med, da jeg interviewede hende i foråret. Efterfølgende blev hendes synthpop og 80’er inspirerede toner lidt af et personligt sommersoundtrack. Clarissa Connelly har jeg stiftet en smule bekendtskab med, og jeg er allerede vild med de mere subtile toner. Og så der et eller andet vildt fascinerende ved Conellys stemme, og de mange lydlag, som hun lægger i sin musik.

 

Khruangbin: Sommer og kærlighed
Jeg er det sidste års tid blevet introduceret til Khruangbin takket være P6 Beats helt originale sendeflade (ÆGTE PUBLIC SERVICE). Men Khruangbin endte også med at blive endnu et personligt sommersoundtrack til en lang rejse i Italien og til Roms fortryllende gader med varme nætter fyldt med kærlighed og gode mennesker. De har lige spillet i København, men jeg håber og satser stærkt på, at vi får lov at se dem i Aarhus.

 

Loma: Skud ud til Carsten Holm

Endnu en hilsen til P6 Beat. Jeg er fast lytter at Carsten Holms program søndag formiddag. Hvis du ikke lytter med, er det her hermed en dobbelt anbefaling. I søndags spillede han dette nummer, og jeg er helt forelsket i det. Det emmer af mystik, efterårsblæst og store toner. Stemmerne og de mange opbyggede lag giver simpelt hen bare kuldegysninger. De hedder Loma, og sangen hedder Black Willow. Enjoy.

 

 

Anne Møller Christensen: I årets kolde måneder skal vi ud! Vi skal ud og danse på byens spillesteder!

SPUTNIK MUSIC COLLECTIVE // APOLLO 1

15/11 // HeadQuarters // kl. 20 // mønt: 40
Tag forbi HQ, når musikkollektivet Sputnik, med base i Aarhus og Aalborg, holder koncertaften en torsdag aften i november. Her kan du opleve tre sprøde upcoming-navne til en lille skilling. Med Fleør får du lækker atmosfærisk RnB/Soul. Oliver Dengsø byder på melankolsk indie/folk – og Nordnordnord, som sender indierock med poppede hooks i din retning. Tjek det ud!

Foto: Facebook begivenhed

 

ZAR PAULO + SØN

8/12 // HeadQuarters // kl. 19 // mønt: 20
Aarhusianske Zar Paulo og deres københavnske venner i Søn spiller op til dans i december, og sender en venlig tanke til 80’erne, når de får temperaturen til at stige voldsomt på HQ. Zar Paulo er garant for skarpe tekster og lækker New Wave lyd, som er svært at stå stille til. Det er sprødt, og Zar Paulo er helt sikkert et band fra den Aarhusianske undergrund, som det er værd at holde øje med. Så kom med på HQ – og dans!

Foto: Facebook begivenhed

 

ECTASY IN ORDER + PATRICIA INTERNATIONAL

14/12 // TAPE // kl. 21.30 // mønt: 80
Mens de sidste luciabrude endelig er ved at få den sidste stearin ud af håret er det tid til at slå et smut forbi TAPE i Mejlgade. For her er der besøg af to fede acts fra Vellness Plader. Ecstasy In Order får sat gang i dine fødder med lækre rytmer og melankolske tekster. Det er synthpop anno 2018, som passer fortræffeligt til de mørke december-aftener. I en endnu mere drømmende verden sender Patricia International symfonisk drømme pop i din retning. Lad dig blot transportere med på tur – du ender et dejligt og syret sted!

Foto: Facebook begivenhed

 

David Thystrup Mehlsen: En ode til kvinderne

Sudan Archives
Sudan Archives dækker over navnet på en 23-årig autodidakt violinist og sangerinde fra Los Angeles. Musikken tager udgangspunkt i moderne R ’n B, men er samtidigt farvet af hendes sudanske rødder, der i høj grad kommer til udtryk gennem violinens store rolle. Oftest har jeg det lidt stramt med at blande to elementer som disse, hvor jeg nemt kommer til at føle, at musikken bliver forceret og uorganisk. I dette tilfælde er jeg i en helt anden boldgade og synes, genrerne blander sig smukt til et unikt og originalt udtryk. Jeg har ærligt talt sjældent hørt noget lignende, men det virker, som om Sudan Archives rammer ind i en genre, som jeg ikke vidste, jeg havde brug for at høre mere af:   

 

Sassy 009
Min anden anbefaling er også et kvindeligt bud på moderne popmusik, men denne gang består min anbefaling af en norsk trio. Der er elementer fra house og techno, mens vokaler og off-pitch fløjter driver henkastet henover de pulserende beats. Allerede i starten af året fremhævede The Guardian gruppen som et bud på 2018’s varmeste navne. Gruppen spillede derudover på SPOT Festival sidste år, ligesom de blandt andet også var på programmet til den svenske pendant til Northside, Way Out West. Jeg har formået at misse dem i begge anledninger. Til gengæld glæder jeg mig over, at man garanteret snart får muligheden for at se dem igen: 

 

Trine Guldberg Jakobsen: Året er ved at gå på hæld, og vi er ved at pejle os ind på en helt særlig tid: JULEN. Men hvad skal vi egentlig fylde ørerne (og hjerterne) med i denne tid?

 

JULESANG OG MESSINGKLANG                                                                                        
12/12-18 // Skt. Lucas Kirke // kl. 19:30 // mønt: 125

Koncertprogrammet består af både gamle og nye juleklassikere, og publikum ved får mulighed for at synge sammen med det store operakor.

Foto: Facebook begivenhed

 

LANDETS SMUKKESTE LUCIAOPTOG:
13/12 // ARoS // 16:30 // mønt: alm. Entré

ARoS afholder, hvad de kalder, landets smukkeste luciaoptog, idet 40 børn oplyser ARoS og Your Rainbow Panorama. En oplagt mulighed for at tage familien i hånden og sammen opleve den skønne julestemning.

Foto: Facebook begivenhed