I konstellationen ‘Jørgen Leth & Reverse’ besøger digteren og filmmanden spillestedet Atlas på fredag. Jørgen Leth var så venlig at takke ja til et VINK-interview – læs med om hans rolle som jazz-poet og position som søn af Aarhus.

 

Hvad lærer du ved at læse digte op akkompagneret af Reverse?

Jeg lærer at være bøjelig rytmisk, bruge pauser, læne mig tilbage i musikken. Det er følelsen af dygtige musikere. Jeg mærker at være musikalsk. Jeg mærker det musikalske i mig. Man må fornemme pauserne, give hinanden plads. Det er en vigtig og meget givende arbejdsmetode for mig.

Det startede med Jeppe Saugmann og Jonas Engberg i Abdullah S ”Han Er Nu Malet Blå” og fortsatte så med Simpson og Toksvig i ”Vi Sidder Bare Her”.

 

Hvordan opstår hvert nummer? Hvad er aftalt på forhånd?

Det er afgørende at fastlægge rækkefølgen af digtene. Vi har lige haft møde, Søren, Jesper, Terkel og jeg, og her bekræftede vi sidste års procedure: at koncerten starter med de tidlige digte først – kronologisk. Kronologisk med tiden. Først læser jeg de kortere jazz-digte, Miles Davis blandt andre. For at være ærlig ved jeg i virkeligheden ikke, hvad de (Reverse red.) så gør musikalsk. Derefter går vi videre til digte i forskellige af mine samlinger. Og så aftalte vi, at vi vil forsøge os med en meget lang tekst på fredag. Det er vi meget spændte på at afprøve.

Vi har et princip om, at intet er fastlagt. 

 

Er der en særlig periode i dit liv, digte, der harmonerer særligt godt med musikken?

Nej, det har jeg ingen fornemmelse af. Min udvikling er en naturlig historie. Jeg var meget tidligt eksperimentel. Jeg bevægede mig i starten kort i modernismen, men blev hurtigt optaget af happenings og dét at være eksperimentel og avantgarde. Siden er sproget i mine digte blevet mere og mere enkelt.

 

Hvordan vælger du, hvilke digte, der skal læses op fra koncert til koncert?

Jeg kigger på hvilke digte, der egner sig bedst i en musikalsk sammenhæng. Enkelhed er vigtigt, en enkelthed jeg har dyrket siden sportsdigtene, og så må det ikke være for svært at forstå, sætningsmæssigt.

 

Jeg har været til en del koncerter med dig, Jørgen. I Aarhus nævner du hver gang, hvordan byen er din hjemmebane. Er det minderne, erindringerne, der får dig til at føle dig hjemme? Eller gør du noget for at frembringe en følelse af at føle dig hjemme i Aarhus i dag?

Først og fremmest er det erindringen. Dels fordi jeg jo har mange erindringer omkring Aarhus. Disse erindringer aktiveres, når jeg kommer her. Jeg har produceret levende stof her, Aarhus filmen bl.a.. Har du set den? Ja, det har jeg. Jeg synes vældig godt om Aarhus i dag. Da jeg var ung, var det af helt afgørende betydning at komme væk fra byen. Jeg fik et tilbud om at blive journalist i København, og dengang havde jeg ingen betænkeligheder ved at forlade Aarhus. København havde jo, kulturelt set, så meget mere at byde på. Aarhus er i dag meget mere levende og inspirerende at komme til, end den var dengang i 50’erne, og som en slags hjemvendt søn, er det jo noget, jeg virkelig kan lide. Jeg siger altid ja til koncerter i Aarhus. Hvis jeg har tid, besøger jeg Aarhus ofte. Cafémiljøet er jeg glad for, det værdsætter jeg. Og sidst vi var på turné, havde vi base i Aarhus og kørte så ud til alle koncerterne herfra.

 

Poesi og jazz, det henvender sig umiddelbart mere til det højkulturelle segment – hvorfor tror du, I har så mange unge lyttere, Leth?

Det er ikke en bevidst strategi fra min side. Jeg har bemærket kultstatussen blandt de unge. Det kan jeg mærke, når jeg går på gaden i København. Det glæder mig kun. Jeg kan ikke forklare det. Det er ikke noget, jeg satser på. Det er måske noget med ærligheden, ligefremheden i mine digte og mine fortællinger. En spontan ærlighed. Jeg er ærlig om det sensuelle. Og så har jeg helt enkelt noget at fortælle. Jeg gør mig ikke så mange tanker om min status, anstrenger mig ikke for at opnå den. Men jeg ser, at det er et blandet publikum, der kommer til mine koncerter.

Slutteligt sludrer vi lidt, og Jørgen røber, at han på Teater Bodegaen ved Aarhus Teater altid får sit smørrebrød og en skarp, når han er i byen.

 

Hvad: Jørgen Leth & Reverse

Hvor: Atlas

Hvornår: Fredag den 26. september kl. 20 (døre)/kl. 21 (koncert)

Hvorfor: Fordi kombinationen af hr. Leths ord og Reverse’s jazz er fremragende

Mønt: 200 kr.

Links: Køb billet her