Rapperen Adnan er aktuel med EP’en Himmelvendt, hvor indersiden vendes på vrangen, og følelserne er helt uden på tøjet. VINK tog en snak med Adnan og produceren r93se om EP’en, den kreative proces og om at turde at være skrøbelig i hiphop-genren. Læs mere her.

 

Jeg møder Adnan og produceren Frederik (r93se) på en varm solskinsdag på Sydhavnen. Humøret og vores snak over kaffen i solen står i stor kontrast til det musikalske univers på EP’en Himmelvendt, som Adnan netop har udgivet. ”Min musik har lidt den her lidt melankolske indelukkede lyd. Nogle kalder det emo-soundcloud-rap” forklarer Adnan og fortsætter:

“Jeg er vendt lidt tilbage til den lyd, for jeg kan vildt godt lide melankolien og de melodier, som jeg naturligt synes følger med. Det hiver bare i mig uanset, hvad jeg prøver at lave. Og så var det faktisk bare vildt fedt, at det begyndte at blive en lyd nu. Det gjorde, at det gav virkelig meget mening at hive den lyd, jeg egentlig på mange måder begyndte med, op igen, selvom jeg egentlig ikke anser mig selv som en del af det her Soundcloud miljø på nuværende tidspunkt.”

Himmelvendt er først gang Adnan arbejder med produceren Frederik Reese (r93se), og det er også første gang, at han arbejder med en beatmaker og en producer, der er med ind over hele processen.

“Min musik, og Himmelvendt EP’en, er meget reflekterende og fortæller en historie om, hvor jeg har været. For livet blev fucking alvor, og man kan godt gå på afveje og stadig finde sin vej bagefter. Det er den historie, jeg prøver at fortælle med min musik, og jeg prøver at gøre det uden, at det skal virke voksent og prædikende. For det er fucking farligt. Det er der ikke nogen, der gider at høre på. Men jeg prøver at lave musik, som går et lag dybere – og som tør beskæftige sig med nogle tunge emner – fordi jeg faktisk synes, at det er en vigtig historie at fortælle. Det er vigtigt at følelserne også er en del af hiphop – måske i virkeligheden også mere end de er det lige nu.”

 

I forbindelse med arbejdet på EP’en lavede Adnan og Frederik en inspirationsblog, hvor størtanker, musikalske inspirationskilder og lignende blev samlet. // Foto: Skærmbillede (Adnan)

 

En udvidelse af et musikalsk univers – og en fælles retning

I den indledende fase af Himmelvendt-projektet var udgangspunktet en række demoer, hvor Adnan hjemme havde fundet en retning, hvorefter Frederik kom ind over efterfølgende, hvilket ifølge Adnan har været starten på et enormt givende samarbejde, der har udvidet det musikalske univers. ”Når man laver alting alene, så kan man godt ende lidt inde i sådan en boble, og der er det bare fedt at få en anden ind over, da det er med til at sætte nye retninger”, påpeger Adnan, og Himmelvendt er derfor ikke udelukkende Adnans projekt, men et udtryk for deres samarbejde og fælles retning.

 

Da samtalen falder på skriveprocessen, fortæller Adnan, at han altid skriver teksterne sammen med et beat.

“Jeg har brug for nerven i melodierne til at præge mig, da jeg arbejder meget med stemninger. Det er måske også derfor, meget af det ender med at være meget melankolsk, fordi jeg på en eller anden måde tiltrækkes af beats, der er fucking bedrøvede at høre på. Derfor har det også været mega fedt at have Frederik ind over, for så præsenterer han mig også for nogle beats, som lyder helt anderledes, end det jeg normalt ville arbejde med. For så arbejder jeg på den måde med nogle andre beats, og jeg er sådan: ”Okay nu ligger der det her beat, som er anderledes, og det er fedt, nu arbejder jeg med det”, hvilket er med til at udvikle min lyd i en ny retning.”

Frederik påpeger i denne forbindelse også de to musikeres stærke samarbejde, der på denne solskinsdag synes særligt klart, som de byder ind med komplimenterende bemærkninger om processen og projektet. Frederik forklarer:

“Det var enormt vigtigt for os, at vi var involverede og investerede, i det vi lavede. Det der med at skabe lyden fra bunden af og dermed begge være med i alt det, vi var ved at skabe. Det har været så key, at vi har arbejdet tæt sammen om det her projekt, for vi har skubbet hinanden fremad i den kreative proces. Hele processen handlede meget om at skulle tune ind på hinandens frekvens. Og det var i den proces også vigtigt, at vi egentlig fik lavede nogle sange, som var helt forkerte, og som vi har kasseret for at nå til et sted, hvor det var sådan, at nu lavede vi noget, som var os.”

 

Inspirationskilderne til EP’en var mange og blev samlet på en blog som en del af den kreative proces. // Foto: Skærmbillede (Adnan)

 

Fra Nik&Jay over Jazz til landidyl og Steen Steensen Blicher

EP’en er egentlig i bund og grund lavet over et par måneder i foråret, men hele processen og de to musikeres samarbejde har været over en periode på 1,5 år. ”Det har været en proces med at finde hinanden og at finde en lyd. Vi arbejdede sideløbende med at inspirationsblog, hvor vi løbende lagde ting op: Det kunne være et Nik&Jay nummer, et gammelt jazznummer, et billede eller sådan noget” fortæller Adnan, hvortil Frederik supplerer:

“Jeg har dyrket indie-lyden og sådan eksperimenterende elektroniske ting meget, og det har vi forsøgt at tage med ind i den her mere traditionelle hiphoplyd. Vi har i høj grad forsøgt at give plads til lyrikken og samtidig have nogle spændende eksperimenterende ting med i produktionerne, hvor vi for eksempel har forsøgt at få et støjende element ind i musikken. På et nummer som Satellit, som jo handler om at være helt trykket af, der forsøger vi at afspejle det i produktionen, hvor der næsten ikke skal være et øjeblik til at trække vejret, så det ligesom afspejler stemningen i nummeret og er med til at lave nogle mikro-narrativer sangene.”

Om Himmelvendt nummeret fortæller de, at det er lidt specielt i forhold til de andre, for det er det eneste nummer, hvor de ikke har optaget vokalen i studiet. ”Vi endte faktisk med at bruge mine demoer hjemmefra, som næsten er 1,5 år gamle nu. Det er bare sådan et nummer, som jeg ikke har kunnet slippe, og i sidste ende var det bare demo-vokalerne der fungerede bedst”, siger Adnan og fortsætter:

“Sammenligner man det nummer med Nordbyen-projektet, så er det jo et helt andet univers. Det er selvfølgelig også, fordi min musik er påvirket af, hvor jeg er i mit liv. Da jeg begyndte, boede jeg ude på landet, og det hele var meget følsomt. Så jeg flyttede ud på Lupinvej [i Silkeborg red.] kom Nordbyen-projektet til verden, fordi jeg var enormt påvirket af det miljø, jeg befandt mig i. Og nu er jeg flyttet ud i en lille by ved vandet, hvor man kommer væk fra hele det der miljø. Nu er jeg ikke i hele det der miljø. Nu er det noget med at kigge på en and og op på himlen – og så bliver man fucking emotionel igen.”

Musikken må gerne afspejle, at alt har en eftervirkning. ”De ting jeg har oplevet er en del af mig, og derfor også en del af min lyrik. Jeg vil gerne formidle, at vi alle sammen er skrøbelige. Det er okay at formidle følelser, som ikke kun er på overfladen. Jeg vil gerne gå et lag dybere”, afslutter Adnan – og med det er den hårde rapper fra ghettoen vendt tilbage til arven fra Steen Steensen Blicher – og til følelsernes vold. På den gode måde.

 

Tjek Himmelvendt ud her! Og titelnummerets forløsende hjemvenden må i denne forbindelse fremhæves fra undertegnede.

 

Føl det! Mærk det! Og kig på en and!

 



// Coverfoto: Anna Maria Kabana