Lightwave Empire spiller koncert på Atlas d. 25 oktober. Vi har talt med musiker og forsanger Bjarke Niemann om bandets musik, de første koncerter og skiftet fra Spleen United til det lysere musikalske univers.

 

For Bjarke Niemann tog karrieren en ny drejning. Efter mange år som forsanger i Spleen United, og efter sin svigermors selvmord, var det jagten på en anden musikalsk genre, der i år 2013 fik ham til at sætte sig ned og skrive nye sange. 

“I vinteren og foråret var de sange, jeg begyndte at lave, og de sange, som jeg havde mest lyst til at lytte til, noget lyst musik. Ligsom de sange der er på pladen nu (Heart of Noise). Og jeg tillod egentlig bare mig selv at gå den retning, Det er og var et lidt et heftigt skift, i forhold til den realitet jeg sad i der, og hvor jeg kom fra i Spleen United”, forklarer Bjarke Niemann om begyndelsen på det, vi nu kender som bandet Lightwave Empire. 

Bjarke Niemann beskriver det som en periode i sit liv, hvor det som familiefar og ægtemand handlede om at være positiv i en svær tid. Med musikken forsøgte han at finde en genopbyggelig energi, og på den måde hang musikken sammen med denne tid. Derfor ville det på dette tidspunkt passe mærkeligt i Bjarke Niemanns sociale relationer at prøve og løfte så godt man kan, “Og når man så laver musik, så ryger man ned i et dystert hul”, siger han om det musikalske skift fra Spleen United til Lightwave Empire. 

 

Gamle og nye vaner

Bjarke Niemann beskriver ikke sig selv som en musiker, der sætter sig ned og har en klar plan. Han arbejder i et konstant flow fra sit studie. Det samme gjorde sig gældende i Lightwave Empires spæde begyndelse. Her ændrede musikken sig ikke kun, men også måden den blev testet af på i det musikalske laboratorium. Med et kassettebånd til at optage musikken på, og med en guitar i hånden gik han i gang. 

“Jeg var blevet træt af elektronik, så konkret købte jeg en båndoptager for bryde mønstre. Det var i hvert fald et skift, det virkede mere inspirerende”, siger han. 

Lysten til at spille på guitaren kom også efter mange år, hvor Bjarke Niemann i Spleen United mest af alt spillede de elektroniske dystre toner. Men guitaren blev her en del af rejsen efter det lyse musik. 

“Der genfandt jeg totalt glæden ved at spille guitar og skrive på den igen”, fortæller han om tiden i studiet. 

 

Testing, testing

Juni 2013 på Northside festival, Spleen United spiller, hvad der resulterer i en skæbnesvanger koncert. Tingene går galt på scenen, og der blev vrisset mellem bandmedlemmerne. På dette tidspunkt var Bjarke Niemanns bandkolleager klar over, at han var i gang med nyt materiale. Igennem nogle måneder, blandt andet på en tour i Tyskland, havde han ladet dem lytte til et udpluk af det nye materiale. Der var derfor en bevidsthed om et stilskifte.

“De har altid været vant til, der har skulle ske ændringer i forhold til retning. Og jeg tror, de kendte mig godt til at vide, at på et tidspunkt så bliver jeg træt af noget, og så skal jeg videre”,  uddyber Bjarke Niemann. 

Det nye musik blev først indspillet som Spleen United, og der gik ikke længe, før det gik op for Bjarke Niemann, at det nye lyse musik ikke kunne forenes med de gamle Spleen United numre. 

“For det første kunne jeg ikke kombinere de nye sange med det gamle live. For det andet synes jeg, at det ville være mærkeligt at stille sig op, og spille noget musik, som gerne skulle være positivt, og så vide at man på en eller anden måde skaber negativet hos en masse mennesker. Den situation brød jeg mig ikke om.”, fortæller Bjarke Niemann om bandet og om at spille live for fans. 

Lightwave Empire opstår, og spiller efterfølgende sin første koncert på Roskilde Festival i 2016. Bjarke Niemann husker ikke præcist på hvilken scene, men han husker klart en anspændthed inden deres optræden. Den følelse blev afløst af glæde og forløsning ved koncertens afslutning. Publikum tager imod musikken, og ligeledes går det også godt med at præsentere Lightwave Empire året efter på Northside festival i 2017.

 

Mod nye og lysere tider

D. 21 september i år udkom debutpladen Heart of Noise, og sange som “Too close to the sun” og “Plesaure and pain” bliver spillet flittigt på DRs radiosendeflader. For nyligt gæstede Bjarke Niemann “Mer’ Monitor” på P6 Beat, hvor snakken også gik på bl.a. Lightwave Empires første koncert fra over to år siden. Lightwave Empires lyse musik vinder ind på lytterne. 

Hvordan befinder du dig i rollen lige nu? Går det den rigtige vej?

“Ja, altså der skal nok hele ske noget andet en gang, tror jeg. Men Lightwave Empire synes jeg har en fin diversitet, og det kan man godt udvikle mere på. Og nøgleordet i Lightwave Empire er, at man prøver at holde det behageligt og lyst.”, forklarer Bjarke Niemann om sit nye ståsted i Lightwave Empire. 

Lightwave Empire spiller koncerter i dette efterår, og på tegnbrættet ligger også sommerkoncerter i det nye år og måske en stak nye sange. 

Bliver man ved tegnebrættet, og spørger man Bjarke Niemann, hvem han kunne tænke sig at have med som featuring på Lightwave Empire (død eller levende) kommer svaret efter lidt tænkning:

“Det må sgu nok være Elvis, tror jeg. Fordi han virker som sådan en, jeg synes vil være sjov at stå i rummet med, når den duet skulle gå ned. Og se på hans tøj og sådan noget der. Men jeg ved ikke lige, hvordan det skulle lyde”, siger Bjarke Niemann.  

Og hvad med et koncertsted. Hvor skulle I spille, hvis du helt selv kunne vælge?

“Det er fandeme et godt spørgsmål. (lang tænkepause) Jeg gad på en eller anden måde godt prøve at spille på Ibiza”, udbryder Bjarke Niemann til sidst. 

Til sådan en sommerparty klokken 3 om natten?

“Ja sådan der. Det kan jeg huske, at vi skulle på et tidspunkt med Spleen. Men så gik det i vasken af en eller anden grund. Det er sådan noget, jeg gerne godt lige vil prøve bare én gang.” Afslutter Bjarke Niemann. 

Om det kommer til at ske, må tiden vise. Men hvis du som os på redaktionen også digger Lightwave Empires lyse, upbeat og akkustiske univers, så hold øje i hvertfald øje med koncerten d. 25 oktober på Atlas – vi linker direkte her til billetsiden, så kom i sving! 

 

Foto: Rasmus Weng Carlsen