Spillestedet Radar havde til den 29. august planlagt et spændende dagsprogram med lydinstallationer, talks og podcasts. Programmet var planlagt i forbindelse med indvielsen af Else Marie Pades Plads ved Aarhus K, men måtte desværre aflyses på grund covid-19. Dog fik koncertrækken om aftenen EMP: SØS Gunver Ryberg, Bjørn Svin, Maria W Horn og Olga Szymula lov til at blive gennemført med et mindre (og siddende) publikum.

Den koncert tog jeg til for at blive lidt klogere på Else Marie Pades indflydelse på Danmarks elektroniske musikscene. Men nu er det måske ikke lige alle der ved hvem Else Marie Pade er, hvorfor Radar fejrer hende med en koncert, eller hvorfor Aarhus har valgt at navngive en plads efter hende. Det vil jeg fortælle lidt om.

Hvem var Else Marie Pade?

Else Marie Pade blev født i Aarhus i 1924, og opfattes af mange som foregangskvinden indenfor den danske udbredelse af eksperimentel elektronisk musik. Under besættelsen var hun medlem af modstandsbevægelsen i Aarhus og blev arresteret og sat i fangelejr. Her blev hendes medfanger enige om at betale hendes musikuddannelse efter krigen.

På det Jyske Musikkonservatorium studerede hun klaver og komposition. Pade blev den første danske komponist, som arbejdede med konkret og elektronisk musik (Konkret musik er musik der består af konkrete lyde, som bearbejdes elektronisk). Hun arbejdede i en periode på DR hvor hun lavede underlægningsmusik til radiospil. Det job sagde hun dog op for at arbejde mere frit med musikken. Er du nysgerrig på hvordan Else Marie Pades musik lyder kan du høre værket ”Syv Cirkler” fra 1958.

Nu giver det måske lidt mere mening, hvorfor denne seje aarhusianske kvinde får opkaldt en plads efter sig. Og hvorfor Radar vælger at hylde denne åbning med en koncert. For selvom koncertens kunstnere ikke gav udtryk for Pade som direkte inspirationskilde, var der en tydelig passion for at dyrke og videreudvikle den genre, hun bragte til Danmark.

Koncertens vidt forskellige universer

Radar var indrettet minimalistisk med et bord til kunstnerens gear omkranset af en hestesko af stole. Stemningen var lavmælt, måske fordi koncerten, af hensyn til covid-19, skulle opleves siddende. Maria W Horns optræden var til gengæld storladen og filmisk. Universet var dynamisk og indeholdt både det mest tyste klokkespil og en overvældende bas. Der var en vis uhygge i stemning og Horn holdt i den grad sit publikum vågent med lydlige jumpscares.

Olga Szymulas univers nærmede sig elektronisk rock & roll. Koncerten bestod derudover blandt andet af Szymulas egen stemme og forskellige hverdagslyde såsom publikumsjublen, alarmer og tale.

Olga Szymula // Foto: Bjørn Giesenbauer

SØS Gunver Ryberg fortalte kort om sin respekt for Pade og introducerede sit værks uropførsel. Musikken var festlig og eksperimenterende og genren ovre i noget house/techno. Ryberg udstrålede sikkerhed og selvtillid og trak ubesværet sit publikum ind i sit hypnotiserende univers. Alt i alt tre fuldstændig forskellige koncerter, med rødder i samme elektroniske udgangspunkt. (En bagkant gjorde, at jeg ikke nåede at se Bjørn Svin, og artiklen vil derfor udelukkende omhandle de tre kvinder)

SØS Gunver Ryberg // Foto: Bjørn Giesenbauer

Koncerten på Radar var utrolig inspirerende og i særdeleshed vigtig. Den hyldede både en vigtig dansk kulturperson i form af Else Marie Pade, og samtidig både nye og mere erfarne talenter, som alle fortjener opmærksomhed.

Lyt til alle de seje musikere her:

Maria W Horn

Olga Szymula

SØS Gunver Ryberg