Hele ugen er der jazzfestival i Aarhus. Kom så i swing!

 

Fotos: Petra K. Jensen
Fotos: Petra K. Jensen

 

Og én – to – trio
Byen flyder i disse dage over med lækker, fed jazz. I søndags var der fx koncert nede på Løve’s bog- og vincafé, hvor trioen ”Jazz i 3D” fyrede den af på guitar (Søren Bo Addemos), kontrabas (Peter Friis) og trommer (Ulrik Bisgaard). Første sæt bar mest præg af ”gammelt lort” (Addemos’ formulering), som bl.a. inkluderede Lollaby, Coltranes Equinox og det, der blev introduceret som ”vilde vesten jazz”, navnlig I’m an old Cowhand.

Addemos var klædt i sort med et stærkt islæt af blå farve, som et hul af en sommerdag i tæt nattemørke. Mandens fingre kravlede op og ned ad guitarstruben i et manisk tempo, uden at det var synligt på hans afslappede gestalt. Kontrabassisten havde striber på skjorten, tynde briller og en ansigtsdragt, der enten var spændt ud i musikalsk indlevelse eller i et bredt smil efter fx en succesfuld solo. Kontrabassen var næsten ligeså høj som Friis. Størrelsen på instrumentet kombineret med de lyde, det afgav, forekom i stil med en bjørn, der har spist en krukke brumbasser, hvis man kan forestille sig det; sådan lige dele brummen og summen. Bisgaard sad bag sine fire runde overflader og metalliske ufoer, som han skiftevis slog med pinde og kærtegnede med børster. På gulvet stod trommeslagerens ølglas ved siden af hans taktholdende fod.

 

vinkimgfilehBXoztisWfGlBpnNwvfN

 

Quartet efter pausen
Andet sæt blev introduceret med en velkomst til gæstestjernen Frederik Max Christensen, som ligesom Addemos er guitarist, blot en noget yngre variant. Faktisk er Max Addemos’ elev og var på den baggrund blevet indbudt til at optræde med den mere rutinerede trio. I stil med sin læremester var også Max klædt i sort, dog med en ternet habit, der matchede hans ternede skuldretaske. På samme måde havde Addemos det blå print på sin tee, der matchede hans blå armbåndsur. Måske er det et finurligt karakteristika hos jazzguitarister – ufrivilligt fik jeg at vide, dette ’mørke look med to ting der matcher’.

 

vinkimgfilezYLQEtahfeuqzqlZHSJR

 

De lagde ud med et bossanova-nummer, der fik publikum til at vugge til brasilianske fornemmelser. De spillede også en parafrase af Miles Davis og All of me, spillet som en ballade – med en ømhed, der fik musikerne til at sende hinanden indforståede drillesmil. Max’ sidste nummer med trioen var et nummer fra Miles Davis’ album Kind of Blue, der blev spillet i et stærkt tempo, hvad man normalt ikke gør, oplyste man mig. I det hele taget var deres jazz præget af leg og overskud til at gøre, hvad der lige faldt dem ind. Max og mester gejlede flere gange hinanden op i nogle avancerede og intense guitardueller. Snart flytter Max til Aarhus, så jazz-elskere kan glæde sig til at få et nyt talent til byen.

På onsdag kan du opleve Max spille sammen med trommeslageren Ulrik Bisgaard og en endnu ikke offentliggjort bassist. Det sker på Stardust Café i Klostergade nr. 58 kl. 16.  

Hvad: Aarhus Jazzfestival
Hvornår: Hele ugen fra d. 13-20 juli
Hvor: Rundt omkring på byens caféer og pladser
Hvorfor: Fordi du digger jazz!
Mønt: Meget forskelligt. Koncerten på Løve’s var gratis.
Links: Festivalens side, VINKs Guide til festivalen, VINKs intel om cafeerne Stardust og Løve’s

 

vinkimgfilejrsCjDTtxnuJWqrUQbiE