Hvad sker der, når litteraturen indrammes af et koncept? Det har Litteraturen på Scenen undersøgt i gennem en række oplæsninger kaldet LIPS & Koncepterne. I weekenden kunne man opleve det sidste af arrangementerne på LYNfabrikken i selskab med Mette Østgaard Henriksen, Pablo Llambias og Majse Aymo-Boot.

 

Lørdagsstemningen er ved at sænke sig over Århus. På LYNfabrikken er cappuccinoerne så småt ved at blive skiftet ud med et glas kold hvidvin eller en India Pale Ale. Én efter en træder folk ind på caféen og ryster deres paraplyer, glade for at komme i ly for den silende oktoberregn. Det er en mangfoldig skare af mennesker, der langsomt fylder rummet. Men på tværs af alder og køn er der dog én ting, der samler alle på LYNfabrikken i dag; det er litteraturentusiaster, og de er her for at høre ny og spændende litteratur.

Engagementet er ikke til at tage fejl af, da formanden for Litteraturen på Scenen, Mads Mygind, griber mikrofonen for at byde velkommen. Roen sænker sig over den før så livlige café, og alle synes klar til en aften i litteraturens tegn.

 

Bindegale bibelanagrammer

Første levende billede på scenen er forfatteren Mette Østgaard Henriksen. Hun indleder med en lille introduktion til hendes koncept, nemlig anagrammet. Et anagram er et ord eller en sætning, der er dannet ved omflytning af et andet ords bogstaver, således at en ny betydning opstår. Den disciplin har Mette Østgaard Henriksen bestemt sig for at udføre på intet mindre end Bibelen.

I løbet af de næste 20 minutter læser Mette Østgaard Henriksen op ad sin version af Bibelen og “Første Mosebog” får én over nakken i den levende anagram-generator. Versene er ofte lige til grænsen. De er grove og perverse, krøllede og klamme. Mette Østgaard Henriksen smider alle de bibelske bogstaver op i luften, og pludselig får verdens skabelse en helt anden klang.

 

Første Mosebog, Kapitel 1

 

V4: Gud så, at lyset var godt, og Gud skilte lyset fra mørket.

 

Metallisk Gud så, lyset var sygt godt for udkørte tage.

Lyset var så godt, at Gud kogte sit mørke guld fra lyset.

Og da sagde Gud: Før lå alt tykt i grumset, lyset vokser!

Og Gud skilte lyset ad, så mørket var luft og styrtet dag.

Da tog lyset og trak sit eget mørke, så Gud var fuldt lys.

 

Dystopiske rådhushistorier

Efter Mette Østgaard Henriksens digtning har fremkaldt latterudbrud hos publikum, bliver det en anelse mere dystert, idet Pablo Llambias indtager scenen. Han har igennem hele sit forfatterskab arbejdet med forskellige koncepter. Ligeledes har han gjort det i sin seneste udgivelse Zombierådhus, der er en form for remake af hans gennembrudsroman Rådhus fra 1996.

I 1996 rejste Pablo Llambias selv rundt og tog billeder af danske rådhuse, hvorefter han tilføjede små prosastykker til hvert enkelt. I Zombierådhus har Google Street View taget billederne, og de små prosastykker bærer en apokalyptisk stemning med sig. Side om side med Googles billeder udfolder sig små, fabulerende historier. Langsomt tegnes et uhyggeligt, men morsomt billede af dagens Danmark. Publikum lytter intenst, imens Pablo Llambias læser op af sine gakkede og groteske historier, og han når både forbi klimakrise og Trump, inden han takker af.

 

Hvorfor, hvorfor dit og hvorfor dat? 

Som den sidste går Majse Aymo-Boot op på den lille scene. Med sig har hun bl.a. sin bog Spørgsmålene, der indeholder 500 af slagsen. Som en anden Spørge-Jørgen stiller hun det ene spørgmål efter det andet. Nogle er filosofiske, andre er aldeles lavpraktiske. Majse Aymo-Boot læser op med en rolig og monoton stemme, der ikke lader sig overraske af noget. Stille, men sikkert arbejder hun sig igennem livets store og små spørgsmål. Hvorfor er de ved godt mod i radioen? Hvor skal man gøre af sin krop mens man læser? Publikum trækker på smilebåndene undervejs; hvem skulle have troet, at der var så meget at spørge om?

Rundt omkring på langbordene står tomme ølflasker og vinglas og vidner om en god aften. Stille og roligt begynder det før så opmærksomme publikum atter at summe. Tilbage står en følelse af at være blevet inviteret ind i forfatternes konceptuelle og krøllede hjerner. De har vist, hvad der kan ske, hvis man ryster posen en gang i mellem og tør lege lidt med litteraturen.

 

Gå ikke glip af næste omgang LIPS på LYN

Gik du glip af denne omgang LIPS & Koncepterne, så kan du glæde dig til den 23. november, hvor litteraturen endnu engang indtager scenen på LYNfabrikken. Her kan du opleve forfatterne Morten Søndergaard, Lona Aburas og Svend Åge Madsen, der kommer og giver deres version af Litteraturen på Scenen. Læs mere om eventet her.

 

//Coverfoto: Maria Munch Luckow