På lørdag kan du komme til fernisering på Fairbar og opleve Poul Lynggaard Damgaards fyrige malerier, poesi og en i øvrigt inspirerende kontekst af kunstglade gæster. 

vinkimgfileKJoRvqZUbZXEPpFXWloG

En introduktion af Poul

Multikunstneren Poul Damgaard udstiller sine frodige og knopskydende malerier på Fairbar fra d. 30 juni – 25 august. På lørdag den 6. juli kan du deltage i den officielle fernisering, hvor Poul selv vil være præsent og lade sig klappe på skulderen, udspørge om værkerne og besvare funderinger med nye. I korte træk vil du lørdag kunne opleve Poulheden, som er blevet lidt af en nichekult i bl.a. Aarhus’ litterære kredse.

I et uddrag fra Poulhedens Rav, som er en hyldesttekst til Poul, skriver Malte Bülow Petersen:
”Men jeg er kongen,” konstaterede Poul. “Jeg vejer tyve-tons.”
“Har du husket solcremen?” spurgte kæresten pludselig.
“Er du her stadig?” svarede Poul overrumplet.
“Hold nu op, Poul. Har du husket den?” spurgte kæresten.
“Det kommer an på, hvordan man ser det,” svarede Poul.

Poul ligner en høj indianer. Hans hud er indianerbrun tilsat en pilspids rødt. Øjnene er flydende blæk, og hans hår draperer sort rundt om det højtragende hoved. Næsten altid er han iført noget ditto mørkt. I modsætning til Pouls ydre er hans malerier alt andet end mørke, de er i en forstand sort/hvid-blinde, så farverige fremstår de. Måske er Poul ude af stand til at se andet end farve, når han ser på et lærred med en pensel i sin dybbrune hånd.

vinkimgfileMlpLelPagDgZkeZtHCES

 

En induktion af Poulhed

Hvorfor maler du, Poul?

En indre rastløshed. Først og fremmest fordi jeg ikke kan lade være. Jeg har altid tegnet med blyant og sidenhen tusch, og de gentagende udtryk – ritualer, som jeg har opnået der, har jeg på et eller andet tidspunkt ønsket at omsætte til maleriet. Måske også fordi jeg med øjet har konsumeret, spist mange malerier med øjnene. Som barn fik jeg engang et oliemalerisæt, hvor pladerne havde felter med tal, som man skulle udfylde perfekt, så bjerget på billedet tog sig rigtig ud. Den øvelse lærte mig meget om nøjagtighed, men i frigørelsen fandt jeg min egen rytme.

 

Hvad er det, du gerne vil udtrykke, Poul?

Det handler meget om rytme, en form for musik som for mig lever i det malende øjeblik. Derudover bærer jeg på nogle drømmebilleder, som på en eller anden måde bliver omsat gennem gentagelser. Til dels spekulative og dels følelsesmæssige rejser over lærredet.

 

Er det overhovedet udtrykket, der interesserer dig, eller har dine malerier et andet ærinde, Poul?

Jeg kan godt lide at undersøge formatet, og den måde malerierne kommunikerer på tværs af hinanden i rummet.Jeg bestræber mig på at skabe bevægelser og levende dynamiske streger, der forholder sig til hinanden og skaber et rum.

 

Prøv at beskriv en proces, Poul.

Overordnet set tror jeg, at jeg kan male, hvornår det skal være. Når muligheden og redskaberne er til stede. Enkelte streger kan i sig selv være et rum, men i udviklingen hen i mod det færdige maleri kan der være mange overvejelser, ophold og tid. Tit og ofte bliver lærredet vendt og drejet for at skabe nye vinkler, og der kan være mange lag og en beslutning i forhold til, om det er færdigt.

 

Hvad inspirerer dig, Poul?

Almindeligheder og det som jeg oplever og sanser. Holder meget af kunst og lyrik. Både meget nyt og meget gammelt

 

Andet spændende – en kunstanekdote, en strofe, der fortæller noget om din kunst, et eller andet mere – som du vil tilføje, Poul?

Jeg opdager ofte figurative elementer og skikkelser, der spøger i mine malerier. Nogle gange dør de på lærredet, og andre gange lader jeg dem stå, men de afspejler altid en indre forestillingsverden og er derfor en naturlig del af processen.

 

Hvad er kunst for dig, Poul?

En person eller gruppe som optager verden i sig og udtrykker sig gennem den. Hmm… det er også kunst, når fx. en elefant maler på et lærred. Personligt har jeg en stor lidenskab for traditionelle udtryksformer som digtet og maleriet, men jeg er også meget nysgerrig over for hele tiden nye udviklende udtryksformer, og den måde de er med til at forme verden. Personligt er jeg mere til Basquiat end  Warhol, selvom den er svær at afgøre.

 

vinkimgfiledgbsCrsszInLYJpUnIBa
Ferniseringen

Til slut overrækkes ordet igen til skribenten Malte, som et andet sted i sin hyldesttekst til Poulheden skriver:

”Med sit knips opløste Poul den imaginære kæreste og gik ned på stranden. Poul skulle bade. I Poulhedens betydning. Poul skulle bade i indtryk og lave rav.”

Hvis du vil opleve Poulheden og fantastiske billeder, der vil duve på din nethinde længe efter, at dit blik er vendt, og dine ben gået hjem, så kig ned på Fairbar lørdag d. 6/7. Aarhusforfatteren Daniel Boysen kigger desuden også forbi og læser digte op kl. 13. Ferniseringen starter kl. 13 og slutter omkring kl. 16. Det er ikke utænkeligt, at Poul selv markerer dagen med et eller to af sine digte. Med rav.

 

Hvad: Fernisering af Poul Lynggaard Damgaards malerier
Hvor: Fairbar, Nørre Allé 66, 8000 Aarhus C.
Hvornår: Lørdag d. 6/7-13 kl. 13-16.00
Hvorfor: Fordi du er fan af Poulheden og endnu ikke ved det.
Links: Eventet på FB, Den fulde tekst Poulhedens Rav af Malte Bülow Petersen, Poul Lynggaard Damgaard på FB

 

vinkimgfiledqociwmvDestDCCSOXhQ

vinkimgfileyxtPQIUpqTsYspfVMoCv