Det nye udstillingskoncept Ovartaci Fields tager livtag med emnet psykisk sygdom ved at lade erhvervslivet krydses med den psykisk sårbare kunstners verden. Ved at lade psykisk syge kunstneres værker indgå i danske virksomheders fysiske rammer håber Museum Ovartaci at åbne for de uudforskede muligheder, der ligger i et samarbejde, som både favner sindets kringlede kroge og social kapital. VINK har taget en snak med projektleder for Ovartaci Fields, Anna Liv Bolther, om selve det unikke udstillingskoncept og hvad, der kan ske, når kunsten italesætter psykiske lidelser.

 

Igennem historien har associationen mellem kreativitet og galskab været gennemgående fremhævet – det mentalt forstyrrede geni, der i selve overskridelsen af sit eget intellekt kan skabe en ufiltreret kunst, har givet inspiration til samtlige af popkulturens film og litterære værker. Temaet er dog på samme tid tabuiseret. Folk med skrøbelige sind er blevet placeret bag lås og slå og på samme tid blevet fremstillet som uønskede og farlige samfundselementer. De ender med at slå sig selv ihjel eller skære ørene af.

 

Det nye udstillingskoncept Ovartaci Fields håber at kunne skabe nye associationer for publikum, der oplever særudstillingerne i Business Park Skejby. Ovartaci Fields, opkaldt efter den psykiatriske patient Louis Marcussen på Psykiatrisk Hospital i Risskov, som navngav sig selv Ovartaci (”Overtosse”), består af ti udstillinger placeret rundt omkring i Business Park Skejby i husene hos NRGI, Agro Food Park 13 og 15, INCUBA, Rambøll Science Center Skejby, Koldkærgård Konferencecenter og uddannelsesinstitutionerne VIA og SOSU Aarhus. Værkerne dækker over alt fra installationer til udsmykket stof, illustrationer, skulpturer til malerier og viser alsidigheden i udtryksmåderne, som kan opleves i erhvervsparken.

 

Det danske arbejdsmarked og det sårbare menneske

Et af målene med Ovartaci Fields har været at skabe dialog om psykisk sygdom gennem kunst og brede kendskab til Museum Ovartacis imponerende samling. Ideen til udstillingen opstod dog helt konkret i Business Park Skejbys rammer, da ledere efterspurgte mere kultur i området. De ønskede at tilbyde folk noget at lave, når de venter mellem møder eller er indlagt på hospitalet samt at gøre stedet til en mere almindelig del af Aarhus, forklarer Anna Liv Bolther:

”Man kan opfatte Business Park Skejby som et gennemgangssted, idet man for det meste opholder sig her for at ’ordne ting’: arbejde, lære noget, blive rask – effektivitet og handlekraft er den bærende motivation, når man befinder sig herude. Ved at lade Ovartaci Fields sprede sig ud i arbejdslandskabet, som Business Park Skejby fysisk udgør, har vi kunne inkorporere et aspekt af et kulturliv her og på samme tid binde bygningerne mere sammen som helhedsoplevelse ved at placere de forskellige udstillinger geografisk rundt omkring. Kunsten kan være med til at skabe et fælleskab herude. Det er et spændende eksperiment på mange måder!”

 

Ovartaci Fields er et samarbejde mellem Business Park Skejby og Museum Ovartaci og repræsenterer et møde mellem det psykiske sårbare individ og dansk robust arbejdsmentalitet. Da samtalen kommer til at kredse omkring mediernes seneste fokus på stress, præstationsangst og forventet mental styrke på arbejdsmarkedet, pointerer Anna også sit håb om, at udstillingen kan åbne op for en perspektivering til samfundets tendens til at ekskludere psykisk syges bidrag som produktive borgere: ”Ovartaci Fields vil gerne udfordre rammen for, hvad en god arbejdsgiver er, og hvad en god ansat er. Udstillingen vil forhåbentligt få folk herude til at gå i dialog og stille spørgsmål ved det konkurrenceprægede samfund, vi befinder os i,” uddyber hun, da kaffen skænkes.

 

Et blik ind i kunstneren Ovartacis fantasifulde sind. // Fotos: Anne Sophie Parsons

 

Fortolkninger og fantasi

Business Park Skejby er et stort område med mange arbejdende. Idéen om at lade Ovartaci Fields fungere som et “kulturhelle” i den hektiske hverdag med mulighed for at reflektere, slappe af, og hvor tunge tanker kan luftes har også været et ønske bag den kulturelle indsprøjtning i virksomhedsområdet:

”Ovartaci Fields kan også opfattes som en måde for psykisk syge at få en offentlig stemme på. Fremfor at gentage en historisk hengemmen af ”outsiderne”, er det her udstillingskoncept med til, at kunsten kan kaste et lys på det positive ved kunstnerisk rekreation – skabt af både psykisk syge og folk som ikke er det. Èn af vores bidragende kunstnere, Astrid Gjesing, har for eksempel også været ude og føle stedet og absorbere den eksisterende energi på stedet for at få ideen til sit værk helt fra bunden og sammen med virksomheden. Værket “Ovartaci Fields blomstrer” består af to hængekøjer under mekaniske blomster, hvor blomsternavne også bliver læst op. Der er blevet leget med det maskinelle og det organiske som koncept, som sammenfører ideerne omkring stress og mentalt overskud i arbejdslivet – der indkorporeres sårbarhed i landskabet.”

 

Kunstneren Astrid Gjesings bidrag med titlen “Ovartaci Fields blomstrer”. // Foto: Museum Ovartaci pressemateriale

 

Ovartaci Fields har også ført til funderinger omkring selve det at gentænke udstillingsformen for et museum for arrangørerne:

”Ovartaci Fields kan findes uden for murene og er desuden opdelt og placeret rundt omkring i forskellige bygningskontekster, som opfordrer til, at man går på jagt efter oplevelserne og på jagt i virksomhedsområdet. Det handler på mange måder om at åbne op og udfordre både stedet og vores samling. Vi har måtte glemme den museumsformidling, vi kender fra Risskov for en stund. For eksempel består Ovartaci Fields, ud over Ovartacis værker, også af en blanding af nutidige kunstnere, der har ladet sig direkte inspirere af tidligere kunstnere såsom Emil Brahe’s bidrag “Fanden + Satan”, der er hans egne fortolkninger af kunstneren Olga Larsens illustrationer. 
På samme måde som udstillingsstederne er spredt ud på flere steder, gengiver det også vores ønske om at sprede diskussionen ud omkring det givende emne – det skal ikke være begrænset til at være bag fire vægge, men også være ude i det åbne, hvor installationerne kan opleves med egen krop, når man bevæger sig igennem eller lægger sig i dem.”

 

Emil Brahes bidrag til udstillingen med titlen “Fanden + Satan” // Foto: Museum Ovartaci pressemateriale

 

Gruppeudstillingen ”Ro” består af en blandet samling af portrætter. // Foto: Museum Ovartaci pressemateriale

 

Et andet syn på Aarhus

Spørgsmålet om, hvad Museum Ovartaci, som står bag Ovartaci Fields, helt specifikt giver til Aarhus bliver besvaret prompte fra Anna’s side:

”Vildt meget. Ovartaci er et helt unikt museum. Museum Ovartaci er god til at fortælle menneskers historie. Ikke alene er det en helt anden synsvinkel på Aarhus, som bliver præsenteret igennem Aarhuskunstnere, men det er også en alternativ fortælling om Danmark og psykiatrien igennem helt andre øjne end det alene faktuelle eller det uhyggelige. Museet kan kaste et andet lys på emnet, som generelt opfattes som ret tungt og bidrage med humor, hvilket jeg synes er fedt, fordi der er mulighed for at give et emne et menneskeligt ansigt. Der kan komme mere farve indover. Psykiatrihistorien fortælles både kunstnerisk og faktuelt. Begge sider af mønten præsenteres på Museum Ovartaci for at sige det på en anden måde,” pointerer projektleder Anna Liv Bolther.

 

At tænke ud af boksen er også blevet konkretiseret i selve valget af markedsføring af Ovartaci Fields. Den første udstilling placeret i nærheden af INCUBA fremstår som en sort boks, der på én og samme tid fungerer som en repræsentation af selve museet. Folk er svære at gennemskue. Det første møde med udstillingen uden for de fire vægge understreger på samme måde denne menneskelige dobbelthed, som er blevet inddraget i udstillingsformen. Når man som besøgende bevæger sig ind i boksen, mødes man af en spejlhave med tilhørende træer. Spejlhaven er en metafor for sindet, hvor man omgives af forvrængninger. Når man bevæger sig videre ind og åbner en dør i selve spejlhaven, finder man ind til sindets inderste rum. Her kan man finde en mini-udstilling af kunstneren Ovartaci’s egne værker.

 

// Foto: Museum Ovartaci pressemateriale 

 

// Foto: Anne Sophie Parsons

 

// Foto: Museum Ovartaci pressemateriale

 

Det flydende og forvrængede sind giver også genklang i det specielt designede logo til udstillingen.

 

Det skæve sind overført til visuel form i typografisk sats. // Foto: Anne Sophie Parsons

 

Der er mulighed for at læse mere om udstillingen Ovartaci Fields på museets hjemmeside og følge med på Ovartaci Fields’ facebook for opdateringer omkring kommende foredrag, workshops, koncerter og virksomhedsbesøg tilknyttet udstillingen.