Den danske kunstner Eske Kath har netop nu sin anden soloudstilling på Charlotte Fogh Gallery. Det er ti år siden, han sidst udstillede på galleriet. ‘Vanishing Point’, som udstillingen hedder, betyder forsvindingspoint. Dystopisk eller håbefuldt?

 

De menneskeskabte strukturer er tydelige på udstillingens hovedværker, der udgøres af fire malerier i bærende farver med indfarvet lærred: grøn, blå, rød og gul. Hvert maleri har nuancer af de fire farver, og når man kigger rundt på ‘Vanishing Point’-værkerne, udgør de farvecirklen.

 

 

Malerierne er tømt for menneskelige spor. Dette valg afspejler en malerisk proces, men det refererer også til en historie, hvor man kan indlæse en holdning til vores samtid; måske det menneskelige er blevet det unaturlige? Vores strukturer er en måde at fjerne os fra naturen på, mener Eske. Det ypperligste vi kan opnå som moderne mennesker er kontrol, og denne samtidskritik ligger latent som en selvkritik i Eskes arbejde.

»Det er fy at sige, at kunst er selvterapi, men at male er jo en udforskning af tab af kontrol,« mener han..

 

 

Eske taber aldrig kontrollen i sin maleriske proces – ikke i håndarbejdet. Det kan han ikke. Han har forsøgt at være ekspressiv og abstrakt, men det bliver fake. Han ved altid præcist, hvad han gør. Han vil ikke snyde sig selv til at miste sin kontrol – istedet bruger han kontrollen som en del af indholdet i billederne.

 

 

De typehuse, som han førhen malede, er blevet til ensfarvede huse, der flyver rundt i sorte verdener. De sorte værker er skoletavler og har titlen ‘Neighbors’. Med kridt har han optegnet kompositoriske malerregler og -snit, og han har placeret husene i forhold til disse regler. Det konstruerede net af kontrol er derefter blevet visket ud, efter at husene er blevet placeret. »Der er altid noget at holde fast i, selvom det synes, at vi er i frit fald,« “lover” Eske.

 

 

Og selvom der i udstillingens tematikker er en frygt for, at vi ikke er omstillingsparate, selvom vi bryster os af det, og at det kun er teknologien, der kan redde os og ikke os selv, så er der også en form for håb på menneskehedens vegne. Selvom malerierne præsenterer en dystopisk fremtid, konkluderer de det ikke. De kan også være starten på noget nyt. Et forsvindingspunkt eksisterer jo ikke. Det er et relativt forhold til, hvor du står.

 

// Alle fotos: Mads Christensen

 

Hvad: ‘Vanishing Point’ af Eske Kath

Hvor: Charlotte Fogh Gallery

Hvornår: 19/05 – 17/06 2017

VINK interviewede i samarbejde med Art Weekend Aarhus Eske Kath. Se den fulde video her