FILMANMELDELSE: Reese Witherspoon flygter fra en vild livsstil, som er skildret i en mindre vild fortælling.

Det var et stykke tid siden, jeg sidst havde besøgt biografen Øst for Paradis, men i onsdags kom jeg langt om længe af sted, og det var et rart gensyn med den gamle charmerende bygning i Aarhus’ Latinerkvarter. Jeg var taget ind for at se den nye film Wild med Reese Witherspoon i hovedrollen; en autentisk film baseret på bogen om kvinden Cheryl Strayed, der efter et kaotisk liv med et ødelagt ægteskab, tabet af sin mor og flere år med hensynsløs opførsel der inkluderede stoffer og sex, valgte at drage ud på en tre måneders overlevelsestur på tusind mil gennem The Pacific Crest Trail.

o-WILD-facebook
Cheryl Strayed // Still fra filmen.

At miste sin tånegl er ikke wild

Inden filmens start gik vi ad den snørklede vej ned i kælderen til én af biografens helt små sale, hvor jeg fik en plads på første række. Det var med blandede forventninger, jeg tog ind for at se filmen Wild. Efter at have læst lidt om den og set traileren, syntes jeg bestemt at det så lovende ud, til trods for, at det ikke er en genre, jeg normalt gør mig så meget i. Som regel er der en mandlig hovedrolle i disse film om at “søge efter at finde sig selv ved en overlevelsestur i vildmarken”.

Derimod har Wild en kvindelig hovedkarakter, hvilket jeg i udgangspunktet fandt interessant. Filmen handler naturligvis om Cheryl Strayeds overlevelsestur, men har, efter min mening, for lidt fokus på turen og de fysiske udfordringer, den måtte have. Størstedelen af filmens fokus er nemlig rettet mod hendes liv og særligt mod hendes forhold til sin mor og eksmand. Dette er naturligvis centralt for historien, men jeg havde forventet, at der ville være mere angående de fysiske og konkrete udfordringer i skildringen af hendes vandring. Det værste der overkommer hende er, at hun mister sin tånegl, hvilket man allerede bliver præsenteret for i første scene.

Der er altså ikke meget action eller intensitet at komme efter, og det er formentlig heller ikke filmens ærinde. Men af samme årsag taler filmen nok i højere grad til et kvindeligt publikum, hvilket også kunne ses denne aften hvoraf størstedelen af tilskuerne klart var kvinder.

rs_1204x744-140710123024-1024.reese-witherspoon-wild-trailer-071014_
Cheryl Strayed // Still fra filmen.

Witherspoon er mindre irriterende

Selvom jeg aldrig har været den store fan og altid har fundet hende en smule irriterende, må jeg indrømme at Oscarnominerede Reese Witherspoon leverer en ganske overbevisende skuespillerpræstation. Der er i min optik ikke tale om en groundbreaking performance, men det er dog overbevisende, og jeg finder da også Witherspoon væsentlig mindre irriterende efter at have set denne film. Witherspoon har i øvrigt også udtalt at hun med hendes produktionsselskab, ønsker at skabe flere filmiske fortællinger, der har fokus på de kvindelige roller, hvilket må siges at være lykkes i denne film, hvor der særligt er fokus på Cheryl Strayed og forholdet til hendes mor, som bliver spillet af Laura Dern, der desuden spiller sin rolle fremragende.
Based on a true story

Wild er baseret på en autentisk historie og tager udgangspunkt i Cheryl Strayeds dagbog om hendes vandring. Ud fra hvad jeg læst om bogen, lægger historien sig ret tæt opad, og den virker generelt ret realistisk, hvor den langsommelige progression i filmen giver et godt billede af, hvor lang hendes tur har været.

Overordnet set er Wild en film med overbevisende skuespillerpræstationer og en realistisk skildring af Cheryl Strayeds vandring gennem The Pacific Crest Trail. Dog mener jeg, at filmen mangler noget intensitet og nogle overraskelsesmomenter for at holde mig fanget som tilskuer.

Hvad: Filmen Wild
Hvem: Instr.: Jean-Marc Vallée. Cast: Reese Witherspoon, Laura Dern, Thomas Sadoski
Hvor: Spiller i Øst For Paradis, Paradisgade 7, 8000 Aarhus C