FRITTER, FADØL OG FORESTILLING: TEATERFORESTILLINGEN ‘DET HÆNDER’

FRITTER, FADØL OG FORESTILLING: TEATERFORESTILLINGEN ‘DET HÆNDER’

Hvad kan man egentlig få for 75 kroner? Noget godt til ganen og til den kulturelle sult, hvis du spørger arrangørerne bag Fritter, Fadøl & Forestilling, som netop diskede op med forunderligt teater, lune pomfritter og kolde fadøl, som navnet antyder. Teaterforestillingen “Det Hænder” bød på overraskelser og grin, stærkt støttet op af de frivillige hænder. 

Lørdag eftermiddag var GeLinde, som ligger ved Sydhavnen i Aarhus, fyldt med forventningsglade aarhusianere. Her var alt fra unge til de helt ældre mødt taltrigt op i de gamle kornhallers lokaler. Konceptet er klart: Forestillingen “Det Hænder” er en fortælling om unge Esther, der oplever, at alt det der skulle gøre hende fri og lykkelig, pludselig tynger hende ned. Som de selv beskriver, er det en fortælling om “at insistere på at være et helt menneske i en verden, der har gjort dig til et produkt”. Okay, men hvad har det lige med pomfritter og øl at gøre?

‘Det Hænder’ er en visuelt stærk portrættering af en skrøbelig fortælling om en ung kvinde // Foto: Mario Sifuentes

“Du stønner irriterende, når du kommer”

Fritter, Fadøl & Forestilling har eksisteret siden 2019 og netop denne forestilling er skabt af instruktørduoen Ingvild Waade & Karen Boye samt dramatiker Dicte C. Houmøller. Med replikker såsom “Du stønner irriterende, når du kommer” og “Tilgiv mig, Lenin. Tilgiv mig, Louise”, bød forestillingen på lidt af hvert. Her møder vi Esther (Babette McPhillips), som går fra stor succes og anerkendelse på grund af noget så simpelt som hendes hænder. De kan ellers lidt af hvert, bliver det vist i forestillingen. Hænderne blev det centrale omdrejningspunkt. Ironisk i disse herrens år. Alt imens blev der af billedkunstneren Cecilie Julie skabt et midlertidigt kunstværk af ler på scenen. Leret agerer som det skrøbelige element, der så nemt som ingenting kan ødelægges og rives ned – netop som Esthers succes.

 

Billedkunstner Cecilie Julie skabte live under forestillingen et værk, som på sin vis, spillede med i forestillingen // Foto: Mario Sifuentes

“Uhøjtideligt men ambitiøst projekt”

Efter den veloverståede forestilling havde ildsjælen Jeppe Pachaï et par ord med på vejen. Han skabte Fritter, Fadøl & Forestilling ud fra et behov i Aarhus til, at scenekunstnere kunne komme ind og arbejde med sig selv. “Ægte kamikaze-stil” beskriver han selv om projektet, hvor der ikke var langt fra idé til handling. Det er vidst ingen overraskelse, at Jeppe går på Kaospilot-uddannelsen.

Med en enorm stolthed i stemmen fortæller Jeppe, at der her er plads til de vildeste idéer og eksperimenter. “I virkeligheden er det bare en legeplads, hvor vi kan prøve ting af”. Alle som er en del af konceptet arbejder frivilligt, og holdet har selv nedsat nogle dogmer for de forestillinger, som bliver skabt. Det kunne f.eks. være, at ikke en enkel instruktør må stå bag hele forestillingen – “for hvem fanden ved det hele selv?”, lyder det fra Jeppe. Ideen er, at instruktørrollen spredes mere ud, så ikke en enkelt persons vision overtager hele forestillingen. Selv tror han på, at “så snart du inviterer flere mennesker ind i skabelsesprocessen, kommer du også til at ramme et større publikum.”

Og hvad er egentlig det værste der kan ske? “Selvom teaterforestillingen bliver noget juks, fordi vi eksperimenter helt vildt, så er der da i det mindste god stemning og fadøl”, afslutter Jeppe grinende. Så gode behøvede øllene heldigvis ikke at være.

 

Efter den kulturelle sult var stillet, skulle ganen mættes – her langes pomfritter, falafler og rigelige mængder hummus over disken. // Foto: Mario Sifuentes

Versaces Længste Drøm

Selv har Jeppe en vision om, at konceptet skal bestå. Og noget tyder på, at han har ret. Faktisk går det efterhånden så godt, at der om få øjeblikke åbnes en afdeling i København, som skal op at køre i samarbejde med Teaterhuset. For en gangs skyld er det storbyen, der kommer til os, udtrykker Jeppe begejstret.

Er din nysgerrighed blevet pirret, kan du igen stifte bekendtskab med konceptet den 27. og 28. juni til den næste forestilling, ‘Versaces Længste Drøm’. Her spiller Jeppe Pascaï selv med, og faktisk rystes posen helt til den nye forestilling. Udover at de denne gang tager både video og animation med ind i forestillingen, har den også et helt nyt kunstnerisk hold bag sig – scenografien er det eneste bindeled mellem de to forestillinger. Med anslaget ‘Hvad sker der, når en vampyr forelsker sig i sin middagsmad’, kan det næsten kun blive godt. Især med en kold fadøl i hånden.

Du kan læse mere om forestillingen her og følge med på Facebook og Instagram.

Psst… Som noget helt nyt står Fritter, Fadøl og Forestilling også bag kulturfestivalen New Perspectives d. 28. og 29. august –  Hop ind og læs meget mere her!

Skriv en kommentar