PORTRÆT: Berberkrukker, puder og ikke mindst flotte marokkanske tæpper – faktisk hele 160 kilo tæpper har Mila og Hannibal netop fået fløjet hjem fra Marokko til deres onlineforretning ”Tæppekompagniet”. Jeg har snakket med dem om, hvordan Tæppekompagniet blev til, samt hvordan det er at være ung iværksætter her i Aarhus.

foto1
Mila Mabillon og Hannibal Keblovszki har sammen Tæppekompagniet // Foto/Coverfoto: Tæppekompagniet.

 

Et godt par og et godt samarbejde
Jeg mødtes med Hannibal og Mila i deres lejlighed på Gammel Munkegade. Hannibal har haft lejligheden i mange år, og Mila flyttede ind for to år siden.
De har været kærester i over 10 år og mødte hinanden i 9. Klasse, da de spillede i band sammen på ungdomsskolen i Risskov. Hannibal har en kandidat i datalogi og en bachelor i matematik og arbejder nu et stenkast væk hos Systematic. Mila pendler til Odense 3-4 gange om ugen, hvor hun læser arabisk og interkulturel pædagogik. Hun har også en bachelor fra designskolen i Kolding.

De to har meget forskellige baggrunde, men når det kommer til Tæppekompagniet, er det en fordel. ”Det har egentlig fungeret meget godt i det her samarbejde, at vi kan forskellige ting. Det har givet os forskellige styrker, og det har helt klart givet os en fordel, at jeg kan arabisk, når vi skal handle og finde kontakter og netværk. Så er man ikke bare en af ”de dumme turister” – man bliver taget alvorligt og får nogle bedre priser.” fortæller Mila.

foto2
Mila og Hannibal har fundet eksempler frem på nyindkøbte tæpper // Foto: Caroline Borring

 

 

De første spadestik
Tæppekompagniet startede de sammen i februar 2015. Mila og Hannibal har rejst til Marokko sammen flere gange – også med andre venner. De forelskede sig i de marokkanske tæpper, som de fandt rundt omkring i Marrakesh. Dette resulterede i mange køb hjem til lejligheden i Aarhus, og købene blev måske lidt for mange. Men efter Mila havde læst en artikel på internettet om en ny marokkansk boligtrend, fik de idéen til at sælge tæpperne.

 ”Jeg tror, jeg lige havde fået idéen til, at hvis man nu kunne købe nogle tæpper, og så sælge dem videre, så havde man både et godt argument for at få lov til at købe alle de flotte tæpper, uden at man nødvendigvis skulle kunne have dem derhjemme, og så kunne man jo dertil retfærdiggøre at rejse til Marokko. Og ja, så sendte min mor mig den her artikel…” fortæller Mila med et lille grin.

”Og så tænkte vi, at nu skulle vi bare prøve det. Derefter skulle vi finde ud af, hvordan forretningen skulle hænge sammen, og hvad man skal sørge for, når man begynder på at importere tæpper. Det var også et stort arbejde.” fortsætter Hannibal. 

 

Mila og Hannibal sælger, udover tæpper, smukke berberkrukker fra Marokko // Foto: Caroline Borring
Mila og Hannibal sælger, udover tæpper, smukke berberkrukker fra Marokko // Foto: Caroline Borring

 

Udfordringen ved at starte op
Dette blev startskuddet, og nu åbnede sig en helt ny verden med regnskaber, told, SKAT, import og regler inden for EU. For at finde hoved og hale i det hele, opsøgte de Startvækst, som hjælper iværksættere i Aarhus med gratis rådgivning inden for virksomhedsarbejde. Dog var der stadig masser af udfordringer, da deres handel skulle foregå fra Marokko. Her er reglerne for handel anderledes end inden for EU. ”Det sværeste var, at så var der nogen, som vidste noget her og der. Men fordi vores var uden for EU, var det svært at få en samlet rådgivning. Vi skulle søge svar mange forskellige steder for at få hjælp.” fortæller Mila. 

Efter at have modtaget rådgivning fra Startvækst har Mila og Hannibal været på egen hånd med told, SKAT og regnskaber. ”Man er alene indtil den dag, man bliver tjekket. Det er først den dag SKAT banker på, man bliver opmærksom på, hvis noget ikke passer. Men jeg tror, vi gør det rigtigt.” fortæller Hannibal. Regnskabsdelen var den sværeste udfordring ved at starte Tæppekompagniet. Dog har de begge en masse gåpåmod og sprang ud i projektet med stor entusiasme. Med Milas bachelor fra Kolding, hvor hun har designet illustrationer og solgt dem på markeder, har de et godt indblik i, hvordan man sælger og starter et brand op.

 

Et marokkansk tæppe, som er håndvævet og hentet til Danmark af Tæppekompagniet // Foto: Tæppekompagniet.
Et marokkansk tæppe, som er håndvævet og hentet til Danmark af Tæppekompagniet // Foto: Tæppekompagniet.

 

 

At finde ståstedet og brede sig ud
Det med at sprede ordet om Tæppekompagniet er pludselig gået stærkt. “Ja vi fandt lige pludselig ud af, hvordan Instagram virker!” griner Hannibal.

Deres Instagram har ca. 900 følgere, hvor folk kommenterer, liker og kontakter dem om blog-samarbejder. De har også en facebookside, men Instagramprofilen har i den grad fået stenen til at rulle. ”Altså vi har jo også holdt nogle pop-up shops nedenunder i butikken, hvor vi bor, og det er også gået fint, men når vi har prøvet at reklamere for det på facebook, så er det mest vores egne venner, omgangskreds og folk på vores egen alder, som liker vores opslag – og det har mest været folk, som er gået tilfældigt forbi, der har kigget ind til vores tidligere pop-up shops. Det var i virkeligheden mere held end forstand, men nu virker det som om, at vi har fået kontakt til vores målgruppe på en hel anden måde gennem vores instagram-profil.” fortæller Mila.

På deres Instagram kan man, udover at se billeder af de flotte tæpper, følge Hannibal og Mila på deres rejser til Marokko, hvor de finder tæpperne. I Marrakesh har de lavet et samarbejde med en forhandler, hvor de køber de fleste af deres varer, som skal sælges i Danmark. ”Det er der, vi finder de fleste af vores ting, da vi har faste aftaler m.h.t. priser – og så vælger vi jo bare, hvad vi kan lide. Og hvis vi også finder noget andre steder, så tager vi det bare med hjem i bagagen.” forklarer Mila. 

 Eksempler på forskellige tæpper, og hvordan de spicer op i hjemmet // Foto: Tæppekompagniet.
Eksempler på forskellige tæpper, og hvordan de spicer op i hjemmet // Foto: Tæppekompagniet.

 

Tæppekompagniet i fremtiden
Tæpperne væves af marokkanske kvinder ude i små landsbysamfund, og da jeg spurgte Mila og Hannibal, hvordan fremtiden for Tæppekompagniet ser ud, er en drøm at støtte disse kvinder. ”Vi har også en plan om, hvis det går bedre, at det kunne være fedt at skære nogle af mellemleddene i Marokko fra og komme i direkte kontakt med de her kvinder, som sidder og væver tæpperne ude i de små landsbyer. Dermed kommer vi lidt tættere på producenten, og sørger for at de også kan få lidt mere i løn.” forklarer Mila.  

 

Hvad angår herhjemme, tager Mila og Hannibal Tæppekompagniet meget som det kommer, og indtil videre er der ikke planer om eksempelvis en egen butik. “Vi har Tæppekompagniet meget på fritidsplan. Jeg har jo et fuldtidsjob, så det er begrænset med tiden i forhold til at have egen butik.” siger Hannibal.

 Man kan dog købe de flotte tæpper fra deres egen hjemmeside, eller kigge forbi Gammel Munkegade 4 den 6. december mellem 10-17, hvor Hannibal og Mila holder en pop-up shop med nyindkøbte tæpper fra Marokko. Her håber de på at se en masse mennesker, og VINK sender hermed en varm anbefaling til at slå et smut forbi.  Hvis du er interesseret i Tæppekompagniet, så kan du læse mere og følge dem på deres facebookside og Instagram. God tæppejagt herfra.

 

Hvem: Tæppekompagniet består af Mila Mabillon og Hannibal Keblovszki.
Hvornår: Besøg dem til deres pop-up shop på Gammel Munkegade 4 den 6. december.
Hvor: Eller tjek deres hjemmeside, facebookside eller Instagram (links i teksten ovenfor).
Hvorfor: Tæpperne er smukke og unikke, og Mila og Hannibal er inspirerende Aarhusianske iværksættere, så snyd ikke dig selv for at tjekke dem ud.