INTERVIEW: Du har højst sansynligt allerede stiftet bekendtskab med disse unge, århusianske iværksættere. Størstedelen af dem står bag Culture Works, der har hostet begivenheder som Bar 15 og Drunk Creatives. Nu har de så kastet sig over bæredygtige underbukser – nærmere betegnet mærket Organic Basics. Lidt af en u-vending forrige projekter taget i betragtning. Men ikke desto mindre, en vaskeægte succes-historie. VINK har mødt dem til en snak om konceptet bag Organic Basics samt dét at være ung iværksætter.

 

Det er tidligt mandag morgen. Om lidt over to timer skal jeg interviewe holdet bag Culture Works og Organic Basics. Jeg har netop set indslaget om dem i Go’morgen Danmark, og det går op for mig, at det her projekt faktisk er ret stort allerede. Jeg lægger sidste hånd på spørgsmålene og sætter kurs mod Ceres Byen, hvor de holder til. Jeg bliver mødt af tre smilende fyre, som afslappet og venligt byder mig velkommen. De er allesammen velklædte på den casual måde og har sådan nogle ansigter, man husker. De viser mig deres tilholdssted. Det er ét stort lokale – lyst og imødekommende. Skrivebordene roder på den kreative måde. I midten af rummet står et bordtennisbord og i hjørnet en mixerpult. På væggene hænger diverse plakater, som understreger, at her holder Culture Works til. Jeg forestiller mig alle de gode idéer, der må være opstået under det her tag. Vi sætter os hen i “loungen”, og jeg kan slet ikke vente med at høre deres historie.

 

for3
Udsigt fra bordtennisbordet // Alle fotos: David Juárez Ollé

 

Vi starter med et helt grundlæggende spørgsmål – Hvem er I?

Adrian: Jeg hedder Adrian, er 27 år gammel og jeg startede med Culture Works i 2010, hvor det egentlig var en musikforening. Det var der, jeg lærte Christoffer og Martin at kende. Alexander, som er den fjerde makker i Culture Works, kendte jeg i forvejen fra way back, men det var Culture Works, der bragte os sammen. Dengang læste jeg engelsk og kommunikation på Handelshøjskolen, og efterfølgende læste jeg virksomhedskommunikation, som jeg fik en kandidat i sidste år. Siden da har jeg fokuseret på Culture Works og vores nye projekt, Organic Basics.

Christoffer: Jeg hedder Christoffer….Og er 25 år gammel.

Adrian: Ha ha… Den skulle du lige tænke over.

Christoffer: Ha, ja… Og jeg var også med i Culture Works dengang, det startede. Jeg vil nærmest kalde det et slags fritidsprojekt, som udviklede sig til et studie-job, og nu er det et fuldtidsforetagende. Nu er jeg så også en del af Organic Basics, som vi startede for ni måneder siden.

Mads: Jeg hedder Mads, er 23 år gammel og læser på Handelshøjskolen. Jeg fik idéen til Organic Basics, og kort tid efter blev jeg kontaktet af Christoffer, som havde hørt om projektet gennem sin lillebror. Christoffer synes, det lød spændende, og det endte så med, at vi fandt ud af en form for partnerskab.

 

Er I det fulde hold bag Organic Basics? 

Christoffer: Altså vi er fire i Culture Works og så Mads her, plus en fyr der hedder Mads Haugsted, som er vores art director og sidder i Paris. Så vi er seks i alt. Til dagligt sidder vi hovedsageligt Mads og jeg og arbejder fuld tid på projektet.

 

for71
Underbukserne fremvises.

 

Lad os snakke lidt om konceptet bag Organic Basics – hvad startede idéen? 

Mads: Jamen det er vel lidt sådan, de fleste idéer starter… Jeg synes ikke, at der var nogle ordentlige udbud i forhold til underbukser. Jeg følte ikke, at jeg kunne finde nogle, der passede til mine behov. Derfor tænkte jeg, at jeg burde lave nogle, som opfyldte mine ønsker. Jeg var træt af, at der skulle være logoer ud over det hele, at det skulle hedde “Calvin Klein” og at man skulle betale så mange penge for dem, bare fordi der stod et eller andet. Jeg synes ikke engang, at det så pænt ud med logoerne, jeg ville bare gerne have et par sorte underbukser. Jeg begyndte egentlig bare at tænke lidt på, hvad der kunne tilføre værdi til dem – og det var ligesom det her med økologi, bæredygtighed indenfor produktionen og den abonnement-service vi tilbyder.

 

for51
Adrian (t.v.), Christoffer og Mads.

 

Ja, kan i fortælle lidt om, hvordan alt det her fungerer? Det er jo lidt et nytænkende koncept. 

Christoffer: Vi tog udgangspunkt i, at mænd ikke har en særlig stor glæde ved at købe underbukser. Det er tit ret dyrt og man får det ikke gjort. Det gør, at man kommer til at gå i nogle lidt… underlige underbukser. Sådan nogen, som man har fået i fødselsdagsgave af sin mor og som har en mærkelig farve eller ikke sidder ordentligt, fordi det er en forkert størrelse. Vi tænkte, at det burde kunne gøres på en mere convenient måde og begyndte at udvikle konceptet. Den måde, det fungerer på, er, at man går ind på vores hjemmeside, og alt efter om man vil have en levering hver 3. måned eller hver halve år, så kan man signe sig op til det, derinde. Det er den ene del, man kan gøre som mand. Som dame, hvis man nu har en søn, kæreste eller bror, kan man gå ind og give sådan et abonnement i gave, som man f.eks. gør det på magasiner som Euroman og Coverman.

Adrian: Ja, det er netop idéen om, at man får et abonnement på noget, der er så basalt, men alligevel så vigtigt. Enten så overbetaler man for et eller andet – ikke særligt spændende Calvin Klein-produkt –  eller også bliver det noget man i farten lige køber i Føtex, du ved de her 10 par, som er i mega dårlig kvalitet, og som man ved er producerede under elendige forhold. For os går det meget ud på, hvordan man kan skabe det bedste produkt, som samtidig er enormt convenient. Både på prisen, men også i forhold til, at man bare skal træffe det rigtige valg én gang, og så slipper man for at blive fanget i undervisningstimen oppe på Handelsskolen, imens man læner sig ind over bordet og man så bare har kæmpe huller i elastikken på sine nuser-print-silkeunderbukser. Det er et fucking vigtigt stykke tøj – det er det, man går allermest med, og det er det mest intime stykke tøj.

 

for15

 

 

Hvorfor har I lagt så meget vægt på bæredygtighed? 

Christoffer: Vi ser det lidt som om, at der er sket et paradigmeskift ved forbrugerne. Bæredygtighed er sådan meget “fluffy” og er ikke noget som forbrugerne som sådan selv kan gå ind og påvirke. Det er ikke fordi, at der er en kæmpe efterspørgsel på bæredygtighed. Men det der med at man ved, at når man køber det her produkt, så bidrager man faktisk til, at tingene bliver produceret ordentligt, og at der ikke bliver kørt rovdrift på fabrikkerne og miljøet. Vi synes, at det var en ret spændende vinkel at arbejde udfra. Det er meget udfordrende, for hvornår er noget helt bæredygtigt? Det bliver det nok aldrig, men man kan blive ved med at forbedre, og det synes vi var ret spændende. Det, vi sender pakkerne ud til forbrugerne i, er noget vi virkelig har undersøgt meget. Vi bruger noget bæredygtigt genbrugsmateriale, som er nedbrydeligt i naturen og samtidig kan bruges igen, fordi der er to strips, som man kan gen-lukke. Det handler både om at bruge bæredygtige materialer, men også om at støtte de projekter, der nu er igang, og som vi synes er fede. Det her er også sådan en lille start-up virksomhed fra Colorado, som vi har haft en lang snak med omkring projektet. I forhold til underbukserne har vi også arbejdet inden for de forskellige certifikater, der er, både når det gælder økologi, men også bæredygtighed på det sociale samt miljømæssige plan. Man burde selvfølgelig selv have 100 procent opsyn med produktionen, men når man er en lille start-up virksomhed, kan det godt være svært. Derfor er de her certifikater, som tjekker op på fabrikkerne jævnligt, en rigtig god måde at holde styr på, om de gør det ordentligt.

Adrian: Alt det her med bæredygtighed og at forholdene skal være ordnede skal ikke være USP’en, det er bare det moderne valg og hvorfor ikke gå den vej? Det ligger bare naturligt for os, at når man skal lave et produkt, så er det selvfølgelig noget, man skal indtænke.

Christoffer: Vi har ikke brandet underbukserne på, at de er bæredygtige på den måde. Det er selvfølgelig økologisk bomuld, og det kører vi ret meget på, fordi det er en væsentlig forøgelse af kvaliteten i produktet. Men det med bæredygtighed er mere noget vi ser, som noget alle ting bør være. Når man tænker nye produkter og virksomheder, burde man tænke bæredygtighed som en naturlig del af processen. Vi vil også gerne bidrage til, at det bliver en mere naturlig del af en forbrugers tankegang.

 

for14
Christoffer fremviser det bæredygtige materiale, som underbukserne sendes ud i.

 

Jeg har på fornemmelsen, at det går ret godt for Organic Basics. Hvad er status på projektet og hvad er dealen med hele den her kickstarter-kampagne?

Christoffer: Kickstarter-kampagnen var ikke noget vi havde tænkt ind i projektet fra starten af. Men Alexander, vores fjerde partner, sidder i San Fransisco, hvor der er mange start-up virksomheder, der bruger Kickstarter, og vi synes, det var et ret interessant medie.

 

Kan i lige kort fortælle hvad Kickstarter er? 

Christoffer: Ja! Det er et crowdfunding-site, hvor man som iværksætter eller idémager kan lægge sit projekt ud. Man laver en case-beskrivelse af sit projekt, f.eks. en video hvor man fortæller om det. Det kan være alt muligt, lige fra et projekt som det her til et band, der gerne vil lave en musikvideo. Man samler ind til sit projekt ved at lave nogle rewards, hvor man kan blive en del af projektet. Enten ved at få underbuksen, eller ved at man får lov til at give inputs til den musikvideo, bandet skal lave osv. Man bruger sit crowd til at skabe projektet. De tilkendegiver på forhånd, at de f.eks. gerne vil købe det, eller også kommer de måske med forskellige inputs. Man tilkendegiver, at man gerne vil støtte projektet med et beløb, og så er der de her reward-grupper, hvor man så får en… ja, reward. Så det er ikke som sådan en donation, men mere en tilkendegivelse af, at man man gerne vil støtte op om projektet.

Adrian: Ja, altså for os har det jo været sådan, at folk har kunnet købe produktet og på den måde støtte. Det fede ved hele den her form for virksomhedstilgang er netop også det bæredygtige aspekt. Før i tiden gik man måske ud “bag gardinet” og fandt en leverandør. Det var meget “markedskraft-agtigt”. Nu går man ud og spørger forbrugerne: “Hey, er det noget, I er interesseret i?” Og hvis der så er nok, kan man køre den videre, hvis ikke, så er det bare tilbage på tegnebrættet. Jeg kan vildt godt lide idéen om, at det ligeså meget er forbrugerne, der skal være interesseret i det her produkt. Det har ikke bare noget at gøre med, hvilken en investor man lige kunne få fat i inden. Det er på forbrugernes præmisser, og det er også dem, der er med til at skabe projektet.

 

for6
Konceptet bag Kickstarter forklares.

 

Hvad er status?   

Mads: Det går rigtig godt!

Christoffer: Der er pt. 320 backers, der som minimum har købt vores startpakke, sådan en “karma-credit”, som er på 5 dollars. Jeg tror, at vi i det hele er oppe på næsten 17.000 dollars.

Adrian: Vi havde det her mål på 10.000 dollars til at starte med. Det var indfriet på to dage. Det fede ved Kickstarter er så, at man kan lave “stretch-goals”, altså nogle udvidede mål for, hvad man så vil opnå. Vi har lavet tre stretch-goals, hvor vi går fra, at vi vil lave en hvid underbuks til en sort t-shirt, og hvis vi når 45.000 dollars, vil vi lave en kvindelinje.

Christoffer: Grunden til, at vi lavede de her stretch-goals var, at vi gik ud og spurgte dem, der havde backet projektet og vist interesse, omkring hvad de synes, der kunne være fedt, hvis nu vi skulle udvikle det. Mange foreslog de hvide underbukser, men der var også efterspørgsmål på en t-shirt i økologisk bomuld. Vi vidste egentlig godt lidt på forhånd, at der også var mange kvinder, der var interesset i projektet. Men det er lidt en større operation, at skulle lave en kvindelinje. Det er en helt ny måde at skulle kommunikere på, og der skal laves helt nyt materiale.

 

for51
Drømmene for fremtiden overvejes.

 

Det leder faktisk lidt op til mit næste spørgsmål: Hvad er jeres fremtidsvisioner? Og har I tænkt jer at fortsætte inde på Kickstarter? 

Christoffer: Kickstarter-kampagnen slutter her om en 14-15 dage, og så er projektet ligesom færdigt derinde. Efter det kommer vi til at launche vores egen hjemmeside og webshop, hvor man kan gå ind og blive fast abonnent på underbukserne. Det er ikke meningen, at vi skal fortsætte på Kickstarter. Vi synes, at det har været et super spændende medie at arbejde med, og det er oplagt til nye projekter. F.eks. når vi har den der kvindelinje, så kunne jeg godt forestille mig, at man kunne lave en ny kampagne inde på Kickstarter.

Mads: Ja, især nu hvor vi ligesom ved hvordan det foregår. Det er ikke bare såden helt ligetil at komme ind på Kickstarter. Vi har en mand i USA nu her, og det kræver, at man får oprettet både virksomhed og bankkonto i USA, før man kan få lov til at komme ind på Kickstarter. De er ikke kommet til Danmark endnu. Det var lidt svært lige at finde ud af, men nu har vi ligesom den grundviden.

Christoffer: Kickstarter kommer vidst til Danmark om et par måneder. Det går der i hvert fald nogle rygter om, de har ikke selv meldt det officielt ud endnu. Det tager også rigtig lang tid at lave sådan en Kickstarter-kampagne. Det er benhårdt arbejde. Det kræver rigtig meget kontakt til presse og ens nære netværk, man skal have dem til at dele projektet. I vores tilfælde er det gået rigtig godt, men planen var også, at det bare skulle lykkes.

Adrian: For mig, sådan i forhold til målene med Organic Basics, synes jeg virkelig, det er et spændende projekt, fordi det kan blive kæmpe stort i alle mulige forskellige lande. Hvis vi nu starter ud med at få den største udvikling her i Danmark og så langsomt kan begynde at udvikle andre steder, netop i USA, hvor vi har nogle gode forbindelser. Men for mig handler det også om, at hverdagen er fyldt med en masse frustrationer omkring brands og ens mor giver dig Calvin Klein-underbukser, fordi hun tror, det er det, du stadig synes er fedt og fordi, at du i hendes øjne åbenbart stadig er 14 år. Det er også lidt et passions-projekt. Man laver et produkt, som man virkelig føler, man kan stå inde for, og som er et moderne produkt. Men det skal ikke handle om, at Cristiano Ronaldo-typen sælger idéen om, at hvis du køber det her produkt, så bliver du rig og får også lige en Bentley med i inderlommen. Fuck det! Her er der bare et par helt plain, mega lækre underbukser og så kan du koncentrere dig om alle mulige andre ting.

 

for91
“Fail faster succeed sooner”

 

Er der en ultimativ drøm for Organic Basics? 

Adrian: Det er nok det her med at komme ud i verden med projektet. At komme op på et niveau, hvor det virkelig kører, og man kan begynde at ansætte nogle folk, så man i højere grad kan fokusere på udviklingen.

Christoffer: Ja, så man også ligesom er med til at sætte en standard i branchen. Vi var inde i rigtig mange butikker i USA, da vi var ovre at besøge Alexander i San Francisco og der er næsten ingen, der bruger økologisk bomuld. Der er nogle få større virksomheder i Europa, der gør det. H&M har f.eks. deres “Conscious”-linje, men det kan godt blive meget bedre. Det kunne være fedt, at blive så store, at man begynder at blive taget seriøs i den større undertøjs-industri.

Adrian: Vi har også snakket meget om, at vi ser det her som en rejse og en udviklingsproces. Lige pludselig kan det være, at økologisk bomuld ikke er det bedste mere. Allerede nu er der andre tendenser med f.eks. bambus og økologisk nylon, så om 2 år kan det være, at underbukserne er lavet af noget helt andet. Organic Basics er en rejse der handler om hele tiden at producere de bedste “basics.”

 

Så i er villige til, at udvikle jer hele tiden? 

Adrian: Lige præcis. Det var lidt det, der var perspektivet for projektet til at starte med: udvikling.  Det handler også om at have respekt for, hvad forbrugerne gerne vil have. Hvis deres forbrugsmønster ændrer sig, så vil vi ændre os sammen med dem.

 

for13
Detaljer.

 

Til sidst kunne jeg godt tænke mig at snakke lidt omkring det her med at være ung iværksætter. Det er meget oppe i tiden – hvorfor tror I, at det er blevet så populært, og hvad finder i tiltrækkende ved det? 

Adrian: Jeg tror, at én af grundende til, at det er blevet så populært, er fordi, at der er tale om en hel trend. Det skaber sådan en dynamo, det er en selvforstærkende effekt, der kommer flere og flere af dem. Samtidig er der også det her med, at det bliver sværere og sværere at få de job, som folk egentlig uddanner sig efter. Så jeg tror det er en måde, hvor man lidt kigger ind i sig selv og siger: “Hvordan kan jeg skabe et job eller et projekt, som jeg brænder for?” Jeg tror, at det er en udvikling i vores generation, at man har fundet ud af, at man rent faktisk kan gøre det her. Før var det jo meget sådan: “Jeg skal i hvert fald have et job og en start-løn på 30.000 i én eller anden business-virksomhed”. Det er i hvert fald meget sådan mantraet er på Handelshøjskolen.

Mads: I skal ud og være morgendagens ledere!

Adrian: Præcis – sigt mod skyerne! Men her handler det mere om, at flere finder den daglige glæde i at arbejde med noget, man virkelig brænder for. Jeg tror helt seriøst, at det handler om, at vi har indset, at arbejdet bliver en kæmpe del af vores liv. Derfor kan vi ligeså godt lave noget, vi synes er fedt.

Christoffer: Jeg tror samtidig også, at der er mange iværksættere der tror, det drejer sig om den helt store idé. Der er vi nok lidt mere sådan, at det ikke nødvendigvis er rigtigt. Der var også nogen, der skrev til os: “Hey, fedt projekt. Men idéen er altså allerede opfundet.” Det har I helt sikkert ret i, men der var helt sikkert også nogen inden Facebook, der fik idéen til at lave et online socialt netværk. Men det er ikke det, som det nødvendigvis handler om. Det handler om benhårdt arbejde, så man får sat det rigtige produkt sammen – men det handler også lidt om held. Der er ting, der lykkes for én, og så bliver man ellers bare ved. Jeg tror mange tænker: “Nå, men hvis bare jeg har verdens bedste idé, så kan jeg ikke undgå at blive millionær.” Der er vi måske lidt ovre i den anden grøft. Hvis vi bare knokler virkelig hårdt med det her, så kan det ikke undgåes, at det på et tidspunkt slår igennem.

Adrian: Og man bliver 100 procent fattig af en god idé, der ligger på skrivebordet. Det er bedre at søsætte en dårlig idé end at sidde med en god idé, man ikke fortæller nogen om og ikke tør udvikle. Det skal bare ud og leve, og så må man sgu ligesom skabe det løbende!

Christoffer: Vores vision med projektet er at skabe verdens bedste underbukser. Vi vil ikke på noget tidspunkt sige, at det er verdens bedste underbukser. Visionen er, at det hele tiden skal udvikle sig til at blive bedre.

 

for1
Der sættes ord på hele iværksætter-trenden.

 

På vej hjem fra interviewet kan jeg ikke lade være med at trække på smilebåndet. Det er fucking fedt at møde mennesker, der tør. Ildsjæle der springer i med hovedet først og som hverken har brug for en redningskrans eller i det mindste bare et par svømmevinger. Deres gå-på-mod og entusiasme skal nok sørge for, at de aldrig rammer bunden. Det bliver en fornøjelse at følge eventyret om Organic Basics fremover.

 

Støt Organic Basics kickstarter-kampagne HER.

Organic Basics på FACEBOOK. 

Culture Works på FACEBOOK.