Lidt gemt af vejen ved siden af den nu voksende byggeplads ved Institut for (X) finder man et lille murstenshus. Det ser lidt faldefærdigt ud med graffiti og planter voksende ind af vinduerne, og ved man ikke, at det er der, så kan man muligvis lede længe. Her bag den lyserøde dør holder Andrea og Patteriet til.

Andrea laver keramikkopper, men det er kopper af den mere kreative slags end dem, man ofte har stående derhjemme. Hver kop er nemlig dekoreret med et sæt bryster, og alle er helt forskellige i form og størrelse. Det skal illustrere kroppens forskellighed og understrege, at vi alle er unikke. VINK er taget på tur til det omskiftelige område ved Godsbanen for at høre mere om bryster, kopper og vigtigheden af samtaler.

Et smugkig ind i det lille hus // Foto: Kio Jørgensen Ng

Kreativ helt fra begyndelsen

Keramik og andre kreative sysler har altid været en del af Andreas liv.  Hendes mor er glas- og keramisk formgiver, og barndomshjemmet var og er en legeplads af kreative eksperimenter. Foruden inspiration og støtte var især morens keramikværksted uundværligt, før værkstedet på Institut for (X) blev en realitet. Familiens støtte har dermed haft en stor betydning for Patteriets udvikling.

Kopperne med bryster kom til verden på en næsten tilfældig måde som en gave til en veninde for nogle år siden. Det udviklede sig, da interessen for de kvindelige former tog fat i hendes omgangskreds. Nu laver Andrea ikke bare bryster, men et væld af forskellige slags foruden gravide bryster og bryster, der er blevet bortopereret, foruden illustrationer med bryster i akvarel.

Interessen for bryster skyldes måske også, at Andrea ikke selv er blufærdig, “Jeg har altid haft det meget naturligt med mine egne bryster, og størstedelen af mine veninder har jo set dem, for jeg er ikke blufærdig omkring mine bryster”.

Andrea i sit lyserøde værksted // Foto: Kio Jørgensen Ng
Ufærdige kopper // Foto: Kio Ng Jørgensen

Bryster fra virkeligheden

Det er ikke produktet, der er det primære for Andreas produktion. Det er i stedet historierne, snakken og interaktionen, som opstår omkring dem og mellem hende og køberne. “Generelt er ret mange af [kopperne] inspireret af rigtige kvinder, som jeg har mødt i virkeligheden. Jeg kan mærke, at det gør noget ved nogen i virkeligheden, og det er også det, der har påvirket mig, så jeg bliver ved med at lave dem”, fortæller Andrea.

Derfor finder hun inspiration i virkelighedens bryster, som netop er mangeartede og forskellige. Eksempelvis er hun begyndt at lave kopper uden bryster men med en markering af et bryst, som er blevet fjernet, efter at hun mødte en kvinde, der havde fået fjernet sine. Det gjorde et stort indtryk på hende;

“Uden Patteriet havde jeg måske aldrig fået sådan en oplevelse af at komme tæt på en anden kvindes bryster. Men jeg havde måske heller ikke fået forståelsen af, hvad en kvinde vil have været igennem i et sygdomsforløb.”

Det er der måske mange af os, der ikke helt forstår. Måske forstår vi heller ikke præcist, hvor forskellige bryster kan være, fordi mediebilledet ofte afbilleder de samme perfekte par bryster. Derfor står Andreas kopper tilbage som noget helt særligt. Her er lange hængebryster, små patter, gravide maver og store brystvorter og store, moderlige babser. Fælles for dem alle er, at de er fine og smukke på hver deres måde. Ser man dem alle samlet, er det næsten umuligt ikke at kunne genkende sig selv i én af dem.

“Der er mange, der kigger og så leder de efter deres egne [bryster], det synes jeg også er rigtig sjovt. Eller snakker åbent om ‘Ej Betina de her ligner dine!’”, fortæller Andrea. Hun oplever, at kopperne skaber snak om bryster, som ellers måske ikke var opstået.

 

Foto: Kio Jørgensen Ng
Foto: Kio Jørgensen Ng

 

Andrea flytter ind, når andre flytter ud

Keramikværkstedet ligger i området ved Institut for (X) og Godsbanen, som i øjeblikket undergår store forandringer. Det kreative og livlige område vil langsomt forandre sig, når Arkitektskolen, p-pladser og nye boliger rykker ind. Men måske er det en ganske naturlig proces og blot en del af det, der, i de forgangne år, har gjort området så specielt. Nemlig forgængeligheden. Institut for (X) blev netop skabt med en forventning om, at det var et midlertidigt projekt. Men selvom det kreative iværksættermiljø havde ‘bulldozer dag’ i januar 2019, så har en del af området altså fået lov at blive. Der er ikke tvivl om, at stedet har haft en positiv og spændende udvikling, som også Byrådet i sidste ende kunne se værdien af.

Selvom der sker mange forandringer i området, så er den gode stemning bevaret, hvilket man også oplever, når man bevæger sig rundt. I sidste ende er det måske en naturlig og organisk udvikling, påpeger Andrea. Stedet var skabt som et midlertidigt byrum, og derfor er det naturligt, at det udvikler sig.

Sådan er det også for hende selv og Patteriet. Malingen til den lyserøde dør og arbejdsbordet i værkstedet er henholdsvis skraldet og fundet på Reuse, for indtil videre er hun stadig i gang med at finde ud af, hvad Patteriet er og måske også, hvad det kan blive til i fremtiden.

Ikke desto mindre lader kopperne til at være en succes, hvilket det næsten udsolgte marked på Latinerfestivalen vidnede om. Der er interesse for kvindebryster – både dem der hænger, dem der strutter, dem der er store og dem der er små! Er din interesse også vakt, så hop over på Instagram og følg Patteriet!