I sidste uge sendte VINK to skribenter i deres stiveste, SU-venlige puds i marken til årets GAFFA-pris-show i Musikhuset her i Aarhus. Efter en weekend med plads til at bearbejde de mange indtryk fra en festlig, og ikke helt ædruelig aften, er de nu klar til at tage dig, kære læser, igennem en aften i musikhyldestens tegn. GAFFA 2023 var en torsdag aften, som bød på alt fra et hav af prisoverrækkelser til stærke live-acts, og ikke mindst gratis Royal Export ved indgangen - alt sammen noget du kan læse mere om nedenfor!

Zar Paolo åbner ballet på bedste Aarhus-manér

Årets GAFFA-pris løb endnu engang af stablen i Smilets By, hvor den aktuelle danske musikscene skulle hyldes i Musikhusets indbydende rammer. To af VINKs skribenter var til stede for at opleve det danske musiklandskabs nye, spirende navne give den gas på scenen, og fejre de velvoksne bands fortjente hæder som dansk musiks aktuelle konger og dronninger.

Til at kickstarte det storslåede prisshow fik ingen mindre end den Aarhus-baserede elektroniske indierock-kvintet Zar Paulo æren af at vise, hvorfor de lige nu regnes for et af landets stærkeste live-acts. Den albumaktuelle femmandsgruppe brugte deres scenetid på bedst mulig vis ved at give eksempler på både deres musikalske identitet som ægte feststartere, og deres nyligt udviklede mere følsomme side. 

Deres nye single “Ik Gå Så Langt” satte med dens autentiske dybde tonen an for aftenens hyldest af alle de kunstnere, som med hver deres unikke lyd lige nu taler personligt til den enkelte lytters tanker og følelser. Den akustisk-baserede pop-sjæler afløstes af energibomben “Tiger”, der med lyriske finurligheder som ‘Er du fra Jylland? / Det er jeg os’ / Så er der ikke nogen grund til / At blive ved med at slås’ med et glimt i øjet fik salens enkelte deltagere budt ind i et fællesskab, der skulle fejre den danske musikscene denne torsdag aften i Jyllands hovedstad.

Zar Paulos optrådte med et minimalistisk, men iøjnefaldende sceneshow. // Foto: Camilla Lundbye Photography til GAFFA-PRISEN 2023 i Musikhuset, Aarhus.

Et lysende symbol på den danske musikscene

Som en ekstra, men betydningsfuld, detalje, havde Zar Paulo prydet deres optræden med et lysshow bestående af blændende, blå kabler, der, fra midten af scenens bagtæppe, rakte ud til hver enkelt af bandets fem medlemmer. Det visuelle blikfang repræsenterede ikke kun Zar Paulos stærke musikalske samhørighed og bandets kobling til en lang række af forskellige stilarter. Det stod samtidig som et smukt symbol på de mange retninger, som dansk musik lige nu på beundringsværdig vis lykkes at omfavne i 2023 – noget som undertegnede skribenter beretter om længere nede i artiklen. I retrospekt var Zar Paulos snoede sceneshow også et indledende praj om de mange oplevelsesrige veje, som vores to gæve skribenter blev trukket i retning af i løbet af aftenen.

20230302_Gaffa-Prisen_Eee-Gee_2342_Sebastian-Dammark
eee gee under sin farvestrålende og hjertevarme optræden. // Foto: Sebastian Dammark - IDoConcerts. Fra GAFFA-PRISEN 2023 i Musikhuset, Aarhus.

Selvom det mest af alt var de etablerede navne, der løb med priserne indenfor rock, pop, og alt derimellem, var det aftenens lysende upcoming-kunstnere, der for alvor stjal showet ved at repræsentere de mange sider, som den danske musikscene anno 2023 kan kan pryde sig af at fremvise. Efter Zar Paulos intense kickstart af aftenens begivenheder blev stafetten givet videre til singer-songwriter eee gee og hendes elegante og følsomme pop-univers. Den talentfulde kunstner skuffede absolut ikke, men præsterede tværtimod på kun to sange at indfange publikums fulde opmærksomhed med en selvtillidsfuld udstråling, der lover særdeles godt for fremtiden.

En bred og lovende musikalsk pallette

AFSKUM leverer en intens, insisterende og rørende performance. // Foto: Camilla Lundbye Photography til Gaffa Prisen 2023 i Musikhuset, Aarhus.

Generelt viste årets show til GAFFA-Prisen, at dansk musik lige nu er i en spændende udviklingsfase. Ikke nok med, at Zar Paulo og eee gee gav prøver på den aktuelle lyd af catchy indiepop, bidrog JJ. Paulo med forårsfriske afrobeats, der lukkede aftenens show på den helt høje fest-klinge. Undervejs var der også plads til en optræden fra det nyligt gendannede band Swan Lee, som, i sit samarbejde med den færøske sanger Teitur, har fundet en spændende retning for gruppens comeback på den danske musikscene.

Udover ovennævnte optrædener bød aftenen på to øvrige live-acts, som på hver sin måde fik sat et gedigent aftryk i bevidstheden hos VINKs to udsendte rapportere. Den hypede unge kunstner, Afskum, leverede tungsindig rap-inspireret lyrik tilsat både tunge keyboard-toner i mol og hæsblæsende heavyrock. Og apropos rock, fik det københavnske metalband EYES rusket godt og grundigt op i publikum i midten af prisuddelingerne med en fuld-pedal-performance, der med garanti kunne høres fra Regnbuen på Aros.

Så selvom vi med rette fik hyldet kunstnere som The Minds, Tobias Rahim og Andreas Odbjerg for de kæmpe musikstjerner som vi ved de er, står årets show til GAFFA Prisen i lige så høj grad tilbage som et velfortjent udstillingsvindue for de nyeste talenter på den danske musikscene. Årets live-optrædener lover særdeles godt for fremtiden!

Alt godt (og gådefuldt) fra GAFFA-aftenen

Udover aftenens stærke live-acts og de mange prestigiøse prisoverrækkelser, indeholdt aftenen også en række andre bemærkelsesværdige elementer, som VINKs to udsendte skribenter kunne nyde sammen med deres gratis Royal Export.

Mindst lige så besynderligt som prisoverrækkelsen til en Tobias Rahim-lookalike, var Gaffas nominering af Trentemøllers Memoria til årets danske elektroniske udgivelse – som han i øvrigt vandt. Trentemøller er et kendt navn på den elektroniske scene, men Memoria er, som Trentemøller selv sagde det, ikke en ‘elektronisk plade’. Det er en ærgerlig, og desværre ret typisk award-show-fejl, at kunstnere bliver kategoriseret efter, hvad de er kendt for at lave – i stedet for det, de faktisk laver. Ærgerligt især når det bliver på bekostning af de andre nominerede kunstnere, hvis udgivelser i højere grad kunne kvalificeres som ‘elektroniske’ værker. Man fristes til at spørge, hvilken af de nominerede artister i kategorien, der så fik næstflest publikumstemmer.

Kærlighedsbroen mellem dansepop og hård metal

The Fishermen
BLÆST sender kærlighed til BAEST i deres takketale for prisen "Årets Nye Navn". // Foto: Camilla Lundbye Photography
The Fishermen
BAEST modtager prisen for "Årets Danske Hardrock/Metal Udgivelse". // Foto: Camilla Lundbye Photography

Blandt aftenens mindre alvorlige kontroverser var diskussionen om, hvorvidt bandnavnet Blæst skal udtales som et synonym for vind eller som slang for ‘fucked op’. Under Carsten Holms interview med gruppen back-stage, afslørede bandet, at de internt er uenige om udtalelsen. Forsanger Fernanda Rosa fortalte, at hun plejer at gå med dén udtalelse, som konferencien ikke går med – for at skabe størst mulig forvirring. Så har du haft ophedede diskussioner med en ven om dette dybt kontroversielle emne, kan vi levere den freds-opfordrende nyhed, at I begge to har lige meget ret!

I interviewet gav Blæst også en kærlighedserklæring til metalbandet Baest, der vandt prisen for årets danske hardrock/metal udgivelse. Det blev bandets tredje Gaffapris i alt (“Årets Nye Danske Navn” og “Årets Danske Hardrock/Metaludgivelse” i 2019). Og af VINK får de også prisen for “Bedste takketale til GAFFA-Prisen 2023”. Modsat de fleste prismodtagere på aftenen, havde Baest op til flere bandmedlemmer, der var mødt op til showet: Mattias “Muddi” Melchiorsen” (bas), Simon Lindeman Olsen (vokal) og Sebastian Abildsten (trommer). Her blev der på charmerende og afmålt jysk facon sendt en kærlighedserklæring tilbage til Blæst og et tak til Svend og Lasse – bandets to guitarister, som desværre ikke kunne være der.

The Fishermen
JJ Paulo lukker GAFFA-Prisen med et brag af en fest. // Foto: Camilla Lundbye Photography til Gaffa Prisen 2023 i Musikhuset, Aarhus.

Og som en sidste anekdote her på falderebet, er det også værd at nævne, at VINKs to skribenter på bedste rookie-manér gik glip af efterfesten i Musikhusets foyer. Forvent derfor et ambitiøst comeback fra vores side næste år, når GAFFA igen skal hylde den danske musik!

Coverbillede: // Sebastian Dammark – IDoConcerts. Fra GAFFA-Prisen 2023 i Musikhuset, Aarhus.