I samarbejde med Radar introducerer Det turkise telt en række koncertaftener under navnet Musikalske Møder. Det bliver et musikalsk kultur-clash på tour, som inviterer publikum ud i de aarhusianske bydele. 

 

Det turkise telt kender vi fra sommerhalvåret, hvor de foran Ridehuset slår folderne ud med musik og koncerter, og hvor kulturer fra fjerne lande smelter sammen i de lyse danske sommeraftener. Det turkise telt har til sommer ekseleret med sine eventyrlige begivenheder i et helt årti, og de kan bryste sig af at afholde succesfulde begivenheder, altsammen hjulpet på vej af engerede frontløbere, og godt og vel 130 frivillige ildsjæle. Men nu slår de sig sammen med spillestedet Radar, når de i næste uge lancerer koncertrækken Musikalske Møder. På tre dage holder fire meget forskellige inviterede musikere koncerter i tre forskellige steder, Viby, Skjoldhøj og Hasle. Koncertenrækken afsluttes med et brag af en koncert med DJ’s og turkis tryllestøv på Radar d. 23. Februar. Det bliver et inkluderende og kulturelt arrangement, hvor musikalske verdener og traditioner kolliderer i bedste stil. 

Samarbejdet mellem Radar og det turkise telt kommer ikke helt unaturligt, da begge deler samme interesse for udvikling af alternative koncertrum. I efteråret 2018 rækker Radar derfor ud til det turkise telt, og derfra planlægges Musikalske Møder. Hos det turkise telt vækker det begejstring og ikke mindst taler det til ambitionerne, at de breder sig et stykke væk fra postnummer 8000:

“det er jo vildt fedt, for i det turkise telt har vi altid lavet koncerter i midtbyen, og altid forsøgt at hive folk herind. Og gøre det mangfoldigt med alle de slags kulturer, som vi nu kunne få fat på. Og på den måde, tør jeg jeg næsten godt kalde det her for en lille drøm, at vi nu kommer uden for midtbyen”, forklarer Aske Døssing Bendixen, baransvarlig hos det turkise telt og også at finde i bandet AySay. 

 

Nye steder og nye møder 

“Hvert sted har sin egen lille demografi”, siger Aske Døssing Bendixen. “Og sin egen lille historie”, svarer Thomas Beyer, som er PR ansvarlig hos det turkise telt. Vi sidder i epicentereret af foreningens daglige arbejde på Sydhavnen i Aarhus. Musikalske Møder kommer dog ikke kun til at finde sted i postnummer 8000, men i andre omgivelser, som inviterer lytterne til at udforske byens hjørner: Kvindehuset i Viby, et klubsted for minoritetskvinder, den asiatiske butik KFT i Hasle og Skjoldhøjkollegiet kommer til at danne rammerne for de intime koncertmøder. Det turkise telt skaber på den måde et inkluderende samarbejde, hvor de ønsker at række hånden ud. Snakken falder især på kolllegiet, som i dets gyldne år fik mange store navne forbi: 

Det er vigtigt, at det ikke bare er os, som kommer ud og propper en koncert ind et eller andet sted. Det er helt sikkert en ambition at gå ud og sige ‘Kunne I have lyst til at lave det her sammen med os?”, fortæller han og forstætter: “Og så er der selvfølgelig Skjoldhøj, som havde sin storhedstid i 80’erne, hvor de havde Gnags og alt muligt, som kom og spillede derude. Så det bliver også spændende om vi kan tale ind i den ånd når, når vi kommer på besøg”, forklarer Thomas Beyer. 

Desuden har de sammensat et stærkt hold af musikere, som aldrig har spillet sammen før, men som inden koncertrækken mødes til øvedage, hvor de sammensætter musikken til de Musikalske Møder. 

“Ingen af dem der har spillet med hinanden før, og det er jo det, som er spændende.”, uddyber Aske Døssing Bendixen. 

Musikerne kommer med forskellige baggrunde. Nadia Safwat har i mange år været del af det spirende aarhusianske musikmiljø som trompetist. Hun bærer på en musikalske rygsæk fyldt med erfaringer i alt fra jazz og balkaninspireret rock helt til neo-soul, afro og reggae. Rytmisk pianist og elektronisk musiker David Mondrup finder stor inspiration i de nordiske folkemusiktraditioner og moderne og elektroniske musikuniverser. Maher Mahmoud træder ind i Musikalske Møder som en mester på den arabiske oud og en stærk komponist. Født og opvokset i Syrien er han uddannet fra musikkonservatoriet i Damaskus i klassisk arabisk og vestlig musik. Og sidst men ikke mindst er der Sara Mouritzen, der deltager i Musikalske Møder som trommeslager, med erfaringer i så forskellige musikalske udtryk som free jazz, folk og elektronisk pop. 

 

En lytteroplevelse i en krydderet kulturel sammenslutning

De Musikalske Møder bliver ifølge Thomas Beyer og Aske Døssing Bendixen en unik koncertoplevelse, da vi møder musikerne på en række utraditionelle koncertsteder – og med et lille skud “turkis” indretning, som de sætter streg under, at det er en af kerneværdierne at varetage i projektet. Aske Døssing Bendixen udtaler, at det musikalske aspekt især bliver interessant at observere og lytte til, da mødet mellem musikalske traditioner, forskellige tonesprog og måder at synge på, kan være en udfordring forene. Men virker det, så går det hen og bliver en interessant lytteroplevelse at kunne lytte til noget genkendeligt, sammen med det nye. Thomas Beyer er enig og forstætter: 

“Det er jo hele profilen for det turkise telt: At få traditioner, historier og fortællinger til at mødes og lave noget nyt. Og det er fedt, fordi musikken er en af de steder hvor det kan lade sig gøre. Det er et godt sted at gøre det, og det tror vi på er vildt vigtigt i kulturlivet i det hele taget.” 

I det turkise telt er de ikke i tvivl om, at de i øjeblikket rider på en bølge af, at der i blandt lyttere og publikum er stor interesse for den slags musikalske begivenheder, som de er med til at facilitere. Om næste uges Musikalske Møder udmønter sig i flere koncertrækker i løbet af året, kan de ikke helt udelukke, for ambitionerne om at skabe er helt klart til stede. 

“Vi kan se, at der der en stor opbakning til vores arrangementer, vores publikum er nyssgerrige, og det vil vi rigtig gerne imødekomme. Vi ser det som en form for ansvar, vi som arrangører skal blive ved med at løfte. Vi er glade for at gøre det, og vi synes det går godt med at gøre det”, fortæller Aske Døssing Bendixen. 

 

Coverfoto: Der turkise telt