For en uge siden lagde Marie Key vejen forbi et tætpakket Musikhus i Aarhus. Koncerten i Aarhus var kun andet stop på efterårsturnéen, og aftenen bød både på gamle kendinge og spritnye numre, der bestemt har potentiale til at overtage arven fra albummet ”De Her Dage.” Foruden musikken var Marie Key leveringsdygtig i kvikke kommentarer og små personlige livsanekdoter med et glimt i øjet.

 

Uopnåelig fra start

Marie Key åbnede koncerten med nummeret ”Uopnåelig” og satte dermed standarden for resten af aftenen. Og lad det være sagt med det samme; Marie Key formåede at komme udover kanten med en rocket og elektronisk attitude, der blæste os omkuld fra start til slut.

 

Der var power på Marie Key, og med sin spidsfindige stemme og sit drengede udseende førte hun publikum sikkert igennem sange om kærlighed, samfund og  ind i mellem et par personlige anekdoter.

 

Især i optakten til  ”Landet”  blev publikum taget med på en mindre rejse i sangerens univers. Hun fortalte med en herlig veloplagthed, hvordan denne sang blev skrevet som en kritisk fortolkning af vort samfund, og ifølge Key kan omkvædet overføres til en vis bilagssag.

 

Nyheder og gamle kendinge

Fjerde sang på aftenens setliste var et splinternyt nummer fra det kommende album. Sangen hed ”Tænker Du Vi Danser” og var en sand foræring til publikum. Lyden var mere poppet og frisk, men stadig med sangerens dna som omdrejningspunkt. Og det er det, som Marie Key kan. Hun har potentiale og talent til at veksle mellem forskellige genre og er ikke bange for at eksperimentere – både musikalsk og tekstuelt.

 

Og netop teksterne og tematikkerne mestrer hun til perfektion og udtrykkes især på ”Hun Er I Byen Igen” og ”Stå Op”, som også viser den mere personlige side af Marie Key.

 

Key giver sig fra tid til anden hen til publikum og fortæller historier fra sit liv som musiker og menneske. Sangenes budskaber serveres i en afbalanceret blanding af æstetisk sproglig præcision og finurlige metaforer.

 

Aggressiv Key’ansk hiphop

Hen mod koncertens afslutning blev der skiftet spor fra det følsomme pop over til det langt mere aggressive og fandenivoldske, som man ikke troede, at den lille krøltop med den skingrer og pigede stemme, var i besiddelse af.

 

Om det var på grund af den øl, der efter nummeret ”Aftalt Spil” blev serveret for hende, vides ikke, men Marie Key udfordrede sig selv. For øjnene af publikum og med LOC’s nummer ”Langt Ude” var der ingen vej tilbage. Og heller ikke for publikum der var med hele vejen med klapsalver og et par enkelte friske tilråb. Marie Key forsatte og sluttede det aggressive spil af med hendes eget powerfulde nummer ”Ryg Mod Ryg.”

 

 

Et umage musikalsk firkløver

Aftenen endte med en stående applaus til Marie Key og hendes to eminente trommeslagere og producer, programmør og keyboardspiller, Andreas ”Maskinen” Sommer. De musikalske styrmænd sørgede for at krydre sangene med en elektronisk lyd, der fungerede ganske godt til både tekster og Keys stemme.

 

Kvartetten efterlod publikum, rent bogstaveligt, helt ”Uden Forsvar” som en sidste finesse på efterårsturneens anden koncert.

 

Marie Key er en akrobat i det danske sprog, uortodoks i sin måde at komponere sange på, lige frem og alligevel en smule sky. Hun er, med indeværende turné, for alvor ved at avancere sig i forhold til sine kollegaer fra den danske musikbranche og en rigtig publikumsfavorit.