Der var også andet end musik på Grimfest i år. Poetry Slam er ofte velbesøgt, men jeg har sjældent set noget lignende med et fyldt telt – til randen vel at mærke, og publikum var tilfredse med det, de hørte. Men hvad går Poetry slam egentlig ud på?

 

Mathias Bundgaard kaster med ord // foto: Daniel Boysen
Mathias Bundgaard kaster med ord // foto: Daniel Boysen

 

Først lidt kolde facts om konceptet

Der er et konkurrence-element i Poetry Slam og fremførelsen af ens tekst har meget at sige i forhold til, hvordan man klarer sig. Alle deltagere får 3 min. og 10 sek. til at fremføre teksten, som de selv skal have skrevet. Dette foregår i forskellige runder, hvor de med lavest score, ikke går videre til hver efterfølgende runde, indtil der står tre mand i finalen, hvoraf kun én kan vinde, selvfølgelig. Dommerne udvælges hver gang blandt det fremmødte publikum dvs. nyt event, nyt publikum.

Normalt er der tale om ’alles kamp mod alle’, men Tobias Dalager forklarer, at der også er lidt nyt at tilføje i forhold til poetry slam på Grimfest: “Om fredagen lavede vi ‘slam i ental’ som er helt normal poetry slam, men om lørdagen prøver vi ‘slam i flertal’, simpelthen for at prøve noget nyt.” Så lidt anderledes var det, og det er kun fedt, at litteraturen udvikler sig og søger nye muligheder, både i forhold til at læse op på festivaller og generelt gøre det mere levende at lytte til.

Poetry Slam har ofte et stort indhold af humor, men det er stadig vigtige emner som politik, religion, forhold og ostemadder (der jo i sig selv er lidt sjove), der kan blive diskuteret i løbet af sådan en aften. Der er fokus på stort og småt, ting vi alle kender til og filosofiske eksperimenter.

 

Jeg møder de fire, mens de lader op og hygger sig // foto: Daniel Boysen
Jeg møder de fire, mens de lader op og hygger sig // foto: Daniel Boysen

 

Hvorfor litteratur på en festival?

Roskilde gør det, Northside gør det, Smukfest gør det og Grimfest gør det også. Litteraturen er ved at indvinde på de danske festivaller, store som små, og det skyldes både, at der er lokale ildsjæle som Mathias Bundgaard, der tænker og har mod til at henvende sig til en festival og arbejde med konceptet. Jeg snakker videre med Tobias, der forklarer, at “Sidste år arbejdede Mathias med idéen og fik den igennem til Grim, og han ville gerne have mig (Tobias red.) med, mens Mark Jensen-Skovgaard og Sara Hako Fufusawa Hauge blev en del af teamet i år også, hvor vi delte idéer og ansvar imellem os.”

Første gang på Grimfest var sidste år (2013), og det var allerede en stor succes dér, mens successen blev fulgt godt op i går. Hvor de også virkede overvældede og glade, da jeg mødte dem om lørdagen, inden de skulle på igen.

For at understrege den følelse af, ‘at det går sgu da meget godt med det her poetry slam’, overhørte jeg en del gange flere blandt publikum udbryde: “Det er vildt fedt det her!”. Og jeg kunne konstatere ud fra de forskellige karakterer, der var meget høje, at det var en generel følelse blandt publikum, at der var noget spændende og sjovt på færde, begge dage. 

 

Og vinderne blev …

Om fredagen vandt Mathias Bundgaard, der også er tidligere Danmarksmester i poetry slam, og generelt holder et højt niveau, når han optræder, så en velfortjent sejr (selvom de andre også var gode).

Om lørdagen var der som bekendt, ikke kun en, men hele to vindere, og det blev team Mark og Sara, der løb af med sejren.

 

Mark Jensen-Skovgaard slammer om coke // foto: Daniel Boysen
Mark Jensen-Skovgaard slammer om coke // foto: Daniel Boysen

 

Plus og minus ved poetry slam

Det var nogle rigtig gode dage, og poetry slam er generelt underholdende. Der kommer både vigtige og uvigtige emner på bordet i løbet af en aften i selskab med disse ordekvlilibrister. Det HELT STORE plus ved poety slam er underholdningsværdien og den meget afslappede atmosfære.

Mens det, der personligt trækker lidt ned hos mig, er, at man måske ikke altid husker, hvad der blev slammet om. Man kan huske, at det handlede om et bestemt emne, og ofte at det var sjovt, men det sætter sig ligesom ikke fast i hukommelsen, og man citerer ikke til andre, når man fortæller om den gode aften.

Jeg vil gerne tilføje, at minusset er mindre end plusset; for det er måske meningen, at man skal nyde det i NUET, mens man er der, grine, klappe og give karakterer – sådan som publikum også oplevede det, de to dage på Grim.

 

HAPS – du er fanget i ordene

Der er ingen tvivl om, at litteraturen i disse år vokser, især den levende litteratur: altså oplæsningerne og idéerne. HAPS (Hele Aarhus’ Poetry Slam) laver normalt arrangementer én gang om måneden på HeadQuarters, så der er rig mulighed for at se nogle unge og talentfulde aarhusianere fremføre deres tekster med stor sikkerhed og et glimt i øjet.

Hvis I gerne vil følge mere med i det daglige virke, kan I tjekke deres Facebook her. VINK har også tidligere skrevet om Aarhusmesterskabet i Poetry Slam her.

 

Publikum der lytter og bedømmer // foto: Daniel Boysen
Publikum der lytter og bedømmer // foto: Daniel Boysen