REPORTAGE: Med dedikation og vrede leverede Immortal Technique og hans slæng en både sjov og alvorlig aften fyldt med revolutionær lyrik og tunge beats.

immortal_technique5
Immortal Technique // Foto: Louise Koustrup

 

 

Rapperen med peruvianske og afrikanske rødder, der er opvokset i Harlem-delen af New York, er kendt for sine revolutionære og socialistiske tekster, der bliver spyttet ud med vrede, indignation og et overlegent flow. D. 13. februar gav den politiske rapper, Immortal Technique, koncert på Voxhall sammen med hans crew fra Viper Records. Aftenen stod i hiphoppens tegn, og koncertstedet summede af forventning.

 

Dørene til Voxhall åbnede kl. 20.00, og rummet blev langsomt fyldt med høje mænd i store, baggy bukser, XL t-shirts, caps og huer. Det var uden tvivl testosteron der dominerede denne aften, og alle de dedikerede hiphoppere var samlet på ét sted. Der var hverken mange kvinder eller unge drenge med bøllehatte at skue i mængden. Mens der blev spillet den ene hiphopklassiker efter den anden, blev der drukket øl ude i krogene og rokket stille og roligt med i takt.

Efter et godt stykke tid lod det endelig til, at der skulle ske noget på scenen, og publikum trak lidt forsigtigt nærmere. Danske Manus Nigra havde fået æren af at varme op, og stemningen blev løftet lidt i forventning og håb om, at der skulle til at ske noget godt. Men det varede ikke længe, før folk begyndte at småsnakke og miste koncentrationen i musikkens rimelig dystre univers, der aldrig rigtig formåede at nå ud over scenekanten.

dj_static1
Dj Static // Foto: Louise Koustrup

 

 

Efter en halv times tid tog den amerikanske Dj Static over. Den store afroamerikanske mand trådte ind på scenen med en laidback attitude, et par små solbriller, en sort cap og en sweatshirt med teksten ”International Playboy”. Med det samme væltede bassen ud af højtalerne og satte et kort øjeblik gang i festen. Lokalet vidnede dog om, at de fleste var daffet ud for at ryge en smøg, gå på toilettet eller i baren.

cf_constant_flow
CF Constant Flow // Foto: Louise Koustrup

 

Omkring kl.22.15 gik den første rapper endelig på og et efterhånden utålmodigt publikum stimlede sammen. Undergrundsrapperen CF Constant Flow bragede ind på scenen og ramte, efter to timers lang ventetid, som en knytnæve lige i fjæset. Rapperen var en tiltrængt energibombe til en forsamling, der var ved at dø ud – nu var festen sparket i gang! CF Constant Flow er en lille, muskuløs mand med et par maniske øjne, der brændte sig fast i endevæggen i dyb koncentration. Helt ude ved scenekanten stod han foroverbøjet, til tider som et monster, med spændte muskler, dryppende sved fra panden og vrede i ansigtet. Han var der, fordi han havde noget på hjertet, og den alvor og dedikation han bragte med sig, kunne man kun lade sig imponere af.

 

Alvoren blev brudt af en humoristisk pause i selskab med rapperen, Poisen Pen. En ægte New Yorker i klassiske gule Timberland boots, rød- og sortternet jakke og Nets cap. Poisen Pen havde en smittende latter, og fik skabt kontakt til publikum bl.a. ved at drille en lidt for flabet fyr med at spørge, om han ville smage hans ”big joint”.

hasan_salaam
Hasan Salaam // Foto: Louise Koustrup

Efter lattermusklerne var blevet rørt, var det blevet tid til at høre, hvad rapperen Hasan Salaam havde at byde på. Den tunge bas smadrede igen igennem lokalet, og ind kom en fyr med knytnæven i vejret, sort hættetrøje og et mørkt partisanertørklæde bundet om hovedet, så det skjulte det meste af hans ansigt. I løbet af første nummer smed han dog både trøje og tørklæde og inden under gemte der sig en t-shirt med teksten ”Music is my weapon”. Hasan Salaam fortsatte i samme tunge og politisk reflekterede stil.

Midt i det hele forsøgte rapperen at få gang i publikum ved at råbe ud til kvinderne, at han ville høre, om de var til stede, og spørgsmålet blev besvaret med et par lave skrig fra den beskedne repræsentation af kvinder. Efterfølgende råbte rapperen, at han ville høre singlepigerne, hvilket resulterede i et højt hvin fra en af de forreste tilskuere. Hasan Salaam brød ud i grin og svarede: ”Du råbte mere end de otte andre kvinder, der er her.”

poisen_pen
Poisen Pen // Foto: Louise Koustrup

Omkring kl.23.30 kom forløsningen endelig. Immortal Technique kom stille og roligt gående ud og stillede sig midt på scenen med løftet pande. Sammen med Hasan Salaam ramte deres hæse stemmer i et fælles nummer, der fik publikum ud af starthullerne. Rummet blev badet i blåt lys og fuckfingrene blev holdt højt og stolt i vejret. Til de første toner af nummeret ”The 3rd World” gik publikum amok og varmede op til en mosh pit, der blev afbrudt af Poisen Pen, der frygtløst kastede sig ud i publikum og endte i en form for kaosdans. Midt i koncerten tog Dj Static over og satte trapnummeret ”Turn down for what” på, som skabte et mærkeligt opbrud i den ellers seriøse stemning. CF Constant Flow stod og så til med et smil på læben og et undrende ansigtsudtryk der afspejlede, at han var lige så forvirret som publikum over den komiske situation, der pludselig var opstået midt i alvoren.

im_t
Immortal Technique // Foto: Louise Koustrup

Et af aftenens højdepunkter var ”Dance With the Devil”, et af Immortal Techniques mest kendte numre, der fungerer som en narrativ fortælling om en ung sort mands triste skæbne. De klassiske klavertoner fra Henry Mancinis tema til filmen “Love Story” indledte nummeret og bragte ro og nærvær i rummet. Efter nummerets slutning fortalte rapperen passioneret om folks interesse for, hvorvidt lyrikken er baseret på en sand historie, hvortil han ude på scenekanten råbte: ”That story happens everyday!” og et højt mandebrøl lød i kor samtidig med, at rummet blev fyldt med knyttede næver. Her kom det for alvor til udtryk hvilken rapper Immortal Technique er, han tror på revolutionen, han er en fighter og foregangsmand der går forrest med faklen i hånden.

Ved koncertens slutning, satte Dj Static et skørt og meget festligt remix på af det klassiske nummer Champagnegallopen. De fire rappere begyndte energisk at kaste vand ud over det efterhånden godt berusede publikum, som kastede sig rundt til musikken. Koncertens afslutning vidnede om rappernes imponerende evne til at balancere mellem spøg og alvor, der generelt var et kendetegn for hele aftenen.

// Niclas Facius & Maja Emilie Vous