Det hollandske band Altin Gün spillede sidste søndag koncert på Atlas. Vi har mødt bandet til en snak om deres 70’er inspirerede psykedeliske musik med smukke tyrkisk sangtekster. Læs med, lyt og lær. 

 

To tyrkiske damer og en tyrkisk mand har armene i vejret, imens de knipser med fingrene og i halvcirkel danser fra den ene side til den anden. Imens står Merve Dasdemir, Altin Güns kvindelige forsanger, på scenen på Atlas, da hun får øje på de tre publikummer. Hun smiler bredt og peger på dem med sin ene hånd, imens hun holder mikrofonen i den anden. Med sit lange røde hår, tunge pandehår og 70er trompetbukser sætter hun æstetikken og stemningen sammen med resten af Altin Gün medlemmerne, som ligeledes er klædt i stilede 70er inspirerede klæder.

 

Det er søndag aften, selvom det regner gråt og kedeligt udenfor, er vi til fest indenfor på Atlas, hvor gruppen netop spiller det store hit ”Goca Dünya” med Merve Dasdemir på vokal, og Erdinc Yildiz Ecevit på vokal, keys og det traditionelle tyrkiske instrument saz. Vi møder den engelske guitarist Ben Rider og den hollandske bassist Jasper Verhulst til en snak om bandet, som til hverdag huserer i Amsterdam, på trods af det tyrkiske navn Altin Gün.

 

Koncertfotos: Jason Champney

 

Rødder i musikhistorien

Altin Gün, der i søndags spillede på Altas i Aarhus, skriver sig ind i en helt særlig musikalsk tradition. Bandet spiller musik, som er stærkt inspireret af 60erne og 70ernes psykedeliske rockmusik, sådan som den lød i Tyrkiet. Her tog man nemlig gamle folkesange og folkeviser og nyfortolkede dem i moderne stil. Dét er hvad Altin Gün gør endnu en gang.

 

“What a lot of bands were doing around that time is what we are doing now also. They were taking traditional folk songs, songs that are sometimes already more than a 100 years old or just written by folk artists. And they will take those songs and make their own versions. And we are kind of doing the same. And we are not even really trying to sound 70s, its just like our taste in music, so it’s just what’s natural for us.”, forklarer Jasper Verhulst, bassist I Altin Gün.

 

Jasper og resten af medlemmerne i Altin Gün er særligt dragede er 60erne og 70ernes lyd, da det er der, rock musik begyndte at vokse frem med nye musikalske redskaber såsom synthesizers og ”spacey effects”. Dette blandet sammen med traditionen omkring folkemusik er, for Altin Gün, unikt og spændende, og ikke mindst er interessen også et resultat af en verden, hvor musikken kan strømme mere frit og åbent. Både ved hjælp af vinylpladernes genudgivelser og internettets streamingmuligheder:

 

“In those days, Turkish music wasn’t played in the Netherlands because those records weren’t available in the shops. Our generation gets to listen to it for the first time. So that’s what I like about it, it’s very eclectic and people are listening to music from all over the world.”, fortsætter Jasper Verhulst.

 

 

Nyt album

Der findes to plader med Altin Gün. Det første On udkom i 2018, og senest Gece i april måned. Altin Güns guitarist, Ben Rider, fortæller mig, at bandets historie starter som værende et live band, og at de selv indspiller pladen fra 2018 i deres eget øvelokale. Den nye plade, derimod, er indspillet i et lydstudie og sammen med en sound engineer (som på dansk hedder noget så kækt som en ”tonemester”). Jasper Verhulst og Ben Rider ligger ikke skjul på, at deres indspilning af Gece var en ny og givende oplevelse.

 

”It was a completely different environment, but it was very productive playing all live and together, live, except for some vocals that we did later. But it was a really nice process, and I think that comes out on the album.”, forklarer Ben Rider.

 

Bandet indspiller også hér live i studiet. Ben Rider fortæller, at når man indspiller på denne måde, så kommer der fejl her og der, men at det ikke gør dem noget. Det er mere om at få en følelse og et ”groove” frem. Føles optagelsen godt, så er det dén, de går med. Det handler ikke om at gøre musikken perfekt ned til mindste detalje.

 

Does the music become more alive and more honest?

“Yeah it’s more a feeling, and more in the moment. Every take is slightly different. And yeah it becomes more real in the end. It becomes more Altin Gün. Because that’s what we do: we play together.”, forklarer Ben Rider.

 

 

Sweaty-tour og et diverst publikum

Altin Gün spillede for få uger siden i byen Rennes, Frankrig, til festivalen Trans Musicales. I 2017 spiller de også her, hvor de i samarbejde med KEXP laver en live session. Ifølge de to medlemmer fra Altin Gün er det denne festival, og takket være arrangørerne bag, at de er så bookede, som de er i dag. Altin Gün spiller nemlig i hele verden, og de spiller meget.

 

Jeg spørger dem, hvad de tror, der gør, at folk elsker deres musik, selvom de fleste ikke forstår et ord af, hvad de siger. Snakken falder lidt tilbage på musikkens tilgængelighed anno 2019, og at dette måske kan være en af grundene til, at så mange også dukker op til koncerterne.

 

“I think the most interesting part is the different people having different reasons for liking it. There is the Turkish community, that know the songs, and they are very happy, that this is being spread. And other people never heard of Turkish music before, and still like the band for maybe other reasons. And they all end up going to the concert together. And it’s very cool to see them come together, sort of very uniting with all these people who would never normally hang out.”, uddyber Ben Rider.

 

Selv forstår de ikke et ord tyrkisk; det er de to forsangere, som har styr på denne del. Men de forsikrer mig om, at selvom tyrkisk er svært at oversætte til engelsk, så er det et poetisk sprog, også når de taler. ”So to us it all remains a mystery.”, smiler Ben Rider.

 

Denne dag spillede de i Aarhus, forrige dag København og i overmorgen, Berlin. ”The sweaty tour” døber de touren, internt og som en joke. Ikke desto mindre understreger Jasper Verhulst, at spillestederne virkelig har været brandvarme. Og selvom gruppen tournérer meget, så sørger de for at passe på dem selv. De går op i at få sund mad, god søvn, at drikke en kop te ved ankomst til spillestederne, have alenetid og ‘7 minute work-outs’. Men der er naturligvis også plads til fest.

 

Festlig er musikken også, og det er værd at holde øje med og lytte med på. Gece er et stensikker sommersoundtrack album, så må den strømme ud af dine højtalere de næste mange måneder. Måske du også lærer lidt tyrkisk?

 

Coverfoto: Altin Gün