Efter at have udgivet tre singler over sommeren og efteråret 2022 udkommer Indie-pop projektet About Yesterday i dag endelig med sit debutalbum Beyond the Noises. Med sine ni sange bearbejder pladen nostalgien og opgøret med forestillingen om, at det aldrig bliver lige så godt som det, der var engang.

About Yesterday er et enmandsprojekt af sangskriver Jakob Stougaard Wang. Projektet tager sit kreative udgangspunkt i øjeblikket, og som ikke lader sig binde af den ellers klassiske bandstruktur. About Yesterday opsluger alt fra synthesizers, knitrende elektroniske teksturer og forvrængede stemmer til akustiske guitarer og reallydoptagelser for at skildre en nostalgikers længsel væk herfra. På debutalbummet Beyond the Noises præsenterer Jakob Stougaard Wang en overbevisende hjem-ude-hjem fortælling om længslen efter barndommens nostalgi og ungdommmens vidtåbne døre.

PLADENS FØRESTE SIDE 

Pladens første nummer er sangen ”Apple”. Her skildrer Jakob  Stougaard Wang nysgerrigheden og den flygtighed, som ungdommen bringer. Sangen beskriver på bedste vis det, der sker, når verden åbner sig op, og man på mange måder fortabes i dens uendelighed. Det er den her boblende følelse af rejsefeber, eventyrlyst og drømme, som nummeret sætter ord på. Men lurende under overfladen mærker man samtidigt en sørgmodighed i musikken. Den alt for velkendte og lidt triste følelse ved at lægge barndommen bag sig.

Den splittelse ses også i albummets anden sang ”Fire. Sangen handler om en teenageforelskelse og de følelser, mange møder for første gang i lyset af ungdommen. En fortælling om ilden og lidenskaben, der brænder stærkt, men som man også nemt kan brænde sig på. 

Foto:// Anders Opstrup Christensen

Projektets første single, ”Chestnut”, og albummets tredje sang, fungerer derimod som et opløftende modstykke til ”Fire”. Sangen glider fint videre i ”Footprints” – et inderligt nummer, som kredser om barndommens naivitet. Sangen har Jakob Stougaard Wang skrevet til sig selv som barn. I den forsøger han at skildre dét opgør med barndommen, som det at blive voksen indebærer. Som det lyder i linjerne: “You fade out in the lot where bodies are slowly drifting away. Terminal illness, wonder if you’re still thinking about me.” Generelt er Beyond the Noises præget af en melankolsk stemning, som rammer lige dér, hvor det både føles håbefuldt og sørgmodigt eftertænksomt. På “Footprints” manifesterer følelsen sig særlig tydeligt med Jakob Stougaard Wangs splittelse mellem barn og voksen. 

I “Cellophane” bliver fremmedgjortheden ekstrem. Sangens placering i midten af pladen passer perfekt taget i betragtning af hjem-ude-hjem fortællingen. Med et eventyrs perspektiv ville det være dét øjeblik, hvor helten befinder sig længst fra sine vante og trygge rammer, og hvor prøvelserne lurer fra alle verdenshjørner. I “Cellophane” bliver prøvelserne til ungdommens desperation efter at finde sig selv, og nummeret udmærker sig ved at være den sang, der bevæger sig længst væk fra harmoni.

BEYOND THE NOISES ANDEN SIDE 

Efter “Cellophane” kommer sangene ”Riptide” og ”Balance on a Knife”. De placerer sig henholdsvist som sang nummer seks og syv. De virker på hver deres måde som et forsøg på at gribe fat i noget ægte. ”Riptide” er en forvrænget kærlighedssang, mens ”Balance on a Knife” tager en mere samfundskritisk vinkel. ”Balance on a Knife” laver tydelige referencer til individualismens og konkurrencestatens indflydelse på ungdommen. Og det skinner tydeligt igennem i teksten: “We’re so occupied waiting for a gentle push. We balance on a knife, does it not frighten you to choose where to go from here?”. Det føles både ægte og konfronterende, når Jakob Stougaard Wang sætter ord på to centrale temaer, som fylder en stor del af ungdomslivet. Og som mange lyttere sikkert vil kunne genkende sig selv i. 

Foto:// Anders Opstrup Christensen

Albummets andensidste sang er ”Cosmos Stil”. Og i modsætning til ”Cellophanes” fremmedgjorthed er nummeret en mere harmonisk indie-ballade. Sangen berører ensomhed som en følelse, der også er svær at komme uden om, når man er ungAlbummet afrundes med  sangen ”Marigold”. Finalen der skal føre os tilbage, hvor vi startede. Sangen bliver båret af en akustisk guitar ligesom på albummets første nummer “Apple”. På den måde binder Jakob Stougaard Wang fortællingen sammen til en helhed. Udgangspunktet i “Marigold” er dog nu lidt mindre flakkende og i stedet mere roligt og nervøs. Om tankerne bag “Marigold” beskriver Jakob Stougaard Wang sangen “som at vågne op af en søvn og opdage, at man er på et nyt fremmed sted. Det er en vuggevise til den voksnes bekymrede sind.”

En kærkommen vandring ind i nostalgien

Beyond the Noises er et album, der ved brug af alle sine musikalske elementer og hjem-ude-hjem fortællinger formår virkelig at fange lytteren. Jakob Stougaard Wang fører på overbevisende vis én igennem et nostalgisk opgør med det at blive ung og følelsen af at miste barndommen. Det er en skildring af den der lurende fornemmelse af, at det aldrig bliver helt lige så godt, som det, der var engang. Gør dig selv en tjeneste og lyt til debutalbummet fra About Yesterday. Beyond the Noises vil slå dig bagover på en måde, jeg næsten tør love dig for, du aldrig har oplevet før!

 

//Coverbillede: Artwork af Rasmus Allentoft og tegninger af Anne Tietz Jakobsen