Sæsonens kvindelitteratur

Sæsonens kvindelitteratur

En dag med fokus på kvinder og litteratur var udgangspunktet for Dokk1’s temadag. Programmet var fyldt med blandt andre forfatterne Mette Moestrup, Shadi Bazeghi og lektor Marianne Huang fra Kommunikation og Kultur. Ord som orgasme, feminisme og ægteskab blev vendt og drejet gennem litteraturen. Her fik vores skribent Emilie indsigt i, hvad der rører sig inden for sæsonens kvindelitteratur, og hun gengiver her de gode bud på litteratur, så du ved, hvad du skal kaste dig over.

Rampen på Dokk1 var fyldt med lyttende kvinder, da lektor Marianne Huang præsenterede dagens program, som blandt andet indeholdt det, der tidligere blev kaldt dameromaner. En betegnelse som de fleste kvinder nok vil reagere på i dag. Siden 1970’ernes kvindebevægelse har man skiftet betegnelsen ud med kvindelitteratur. Med andre ord er det skønlitteratur skrevet af kvindelige forfattere, og som omhandler kvinders erfaringer, værdier og livssyn. Og her kom der seks gode bud på banen til temadagen under betegnelsen kvindelitteratur.

En moderne familie af Helga Flatland

Den norske forfatter Helga Flatland debuterede i 2010 kun 25 år gammel. Hun behandler emner som sorg og tab på en elegant måde, hvilket også har gjort sig gældende for hendes seneste værk En moderne familie. I romanen er familien samlet til farens 70 års fødselsdag, da bomben lige pludselig falder: forældrene fortæller, at de skal skilles. De tre voksne børn, Liv på 40 år, Ellen 38 år og Håkon på 30, er alle i chok. For hvad sker der, når man er voksen, og ens forældre skal skilles, og der bliver rykket ved alt det velkendte og holdepunktet i familien? Gennem romanen får børnene ordet og bliver skiftevis fortællerstemme i kapitlerne. Om forfatteren blev der blandt andet sagt til temadagen: “Hun er en sindsyg dygtig skribent, og hun ved, hvor hun vil hen.”

Happy family af Anne-Sophie Lunding-Sørensen

Happy family er en fortsættelse af Happy Ending, som udkom i 2016. Her kunne læseren møde overvægtige Elvira Gregersen, der arbejdede som telefondame på et bordel. I Happy family er Elvira gået i gang med at starte egen virksomhed som husvært for de prostituerede. Som person er hun menneskesky og arbejdssky og forsøger at få et forhold til at fungere, samtidig med at hun hjælper sin bror, der er narkoman. Det er en spændende og ikke mindst underholdende roman, hvor forfatteren skaber karakterer med mange nuancer.

Last af Agnes Lidbeck

Den svenske debutant Agnes Lidbeck tager i romanen fat i de forskellige roller, kvinder har, og hvor meget de selv bestemmer, og hvad samfundet forlanger af dem. Som kvinde har du én rolle på arbejdet, men en anden når du er sammen med veninderne, eller en tredje når du er sammen med dine børn. Hovedpersonen Anna kan ikke håndtere, når hun ikke bliver set, og hun bruger enorm meget tid på at tænker over, hvordan hende og hendes kæreste ser ud som par udefra. Da Anna og kæresten får et barn ramler Anna’s verden sammen, fordi hun ikke selv længere er i centrum. Om romanen blev der sagt: “Den er blottet for følelser, er beskrivende og uden replikker.”

Det var os af Golnaz Hashemzadeh Bonde

Bag romanen står den svensk-iranske forfatter, og det er vredt og bittert indhold. Hovedpersonen er vokset op i Iran, og som medicinstuderende møder hun sin kommende mand. De flygter til Sverige og får en datter. Her lever de et liv, der er præget af det, de oplevede i Iran. Manden har i den forbindelse en del ar på sjælen, som hovedpersonen kommer til at opleve gennem blandt andet vold. Om romanen blev der til temadagen udtalt: “Den er sproglig flot, og så er det en enorm mavepuster, fordi den er så ond.”

I dine øjne af Malene Ravn

Da Gudrun er 18 år, møder hun en mand, der gør hende gravid. Manden vil ikke stå ved, at han er far til barnet, da han allerede er gift. I 1930 bliver Erik født af Gudrun, og hun er på ingen måde mentalt klar til at blive mor. Det vil have været en svær situation for alle kvinder i 1930, men i dette tilfælde er der en forskel. Eriks far er en af de kinesere, der kom til København for at optræde i 1902, og Erik har derfor et særligt udseende. Erik ved derfor allerede som helt lille, at han ikke er ønsket og får at vide, at han har ødelagt hans mors liv. Romanen her skiller sig lidt ud fra resten af kvindelitteraturen, men hele historien er bygget op af markante kvinder i form af karakterne, som gør romanen til noget helt særligt ifølge de kvindelige anmeldere på temadagen.

Jeg ser mig selv som rytmisk af Marie Louise Tüxen

Denne her debutroman skiller sig også lidt ud fra resten, da den ikke er i sæson (den er fra 2017), men den blev varmt anbefalet. Romanen har noget novelle- eller essay-agtigt over sig. Den er inddelt, så man kan læse hele bogen, men man kan også blot springe ind og læse et afsnit. Den handler om en kvinde, der er på jagt efter mænd, og om den blev der sagt: “Det er en blanding af bogen Mænd er fra mars, kvinder er fra Venus og TV-serien Sex and The City.” Det er en sjov bog, hvor hovedpersonen forsøger at finde sig selv og meningen med parforholdet.

 

Var der ikke lige en bog iblandt, som sagde dig noget, eller vil du bare gerne have flere gode anbefalinger? Så kan du finde en lang række af anbefalinger af sæsonens litteratur lige her, som ikke kun indeholder kvindelitteratur. Og i 2019 står Aarhus Biblioteker klar med flere arrangementer, der omhandler anbefalinger af sæsonens litteratur, så hold øje med deres hjemmeside i det nye år.

Rigtig god læselyst.

Skriv en kommentar