Litteraturredaktionen anbefaler: værker fra forlaget Silkefyret

Litteraturredaktionen anbefaler: værker fra forlaget Silkefyret

Hos litteraturredaktionen på VINK synes vi altid, det er interessant at dykke ned i de mindre aarhusianske forlag. Her kan man altid finde noget litteratur, der er helt unikt. Denne gang har vi sat fokus på Forlaget Silkefyret. Forlaget har specialiseret sig i oversat litteratur og en serie håndlavede, kunstfærdige nyudgivelser af danske forfattere. Læs vores skribenters anmeldelser og bliv inspireret til din næste unikke læseoplevelse. 

// Grafik: Anne Sophie Parsons

Titel: En vase i brystet.
Forfatter: Daniel Boysen.
Pris: 150 kr.

I 2018 udgiver den danske forfatter Daniel Boysen digtsamlingen En vase i brystet, der på én og samme tid er en sørgmodig erkendelse af dødens uundgåelighed og en hyldest til livet. Digtene om døden flettes sammen med digte om det levede liv og de små øjeblikke, der for Daniel Boysen har værdi, og som fylder vasen i brystet. Selvom digtene tager udgangspunkt i Daniel Boysens egne observationer og oplevelser, bliver digtene ved med at være medrivende og fængslende. Digtene er enkle og sprogligt præcise og komplementeres løbende af sanselige fotografier, der gør hele værket utrolig stemningsfyldt. Døden er en forudsætning for livet, og Daniel Boysen formår med sine digte at indfange en tavs magtesløshed, men samtidig en insisteren på at være til stede – selv i de små øjeblikke. En smuk digtsamling, der gør stort indtryk.

// Grafik: Anne Sophie Parsons

Titel: At the River’s Mouth.
Forfatter
: Otte internationale forfattere fra Aarhus Litteraturcenter (Tabish Khair, Wendy Garnier, Michael Barrett, Stephen Joyce, Matthew Travers, Edurne Urrestarazu, Mathilde Hoeg og Nikolaj Volgushev).
Pris: 140 kr.

Hvor mange og forskellige er fortællingerne om Aarhus? Måske kan et udenbys og fremmed perspektiv bedst svare. I antologien At the River’s Mouth er rammen for de ni fortællinger, som titlen indikerer, Aarhus. Otte internationale forfattere har sat sig sammen og udført en samling af kortprosa, der i forskellige former alle fortæller en historie i Aarhus, fra Aarhus og om Aarhus. Genrer og temaer strækker sig vidt og bredt. Visse fortællinger udfolder sig i et næsten surrealistisk Aarhus, mens andre helt mondænt fortæller om aarhusiansk hverdagsrealisme. For eksempel ”Between the Red Bricks”, Edurne Urrestarazus fortælling om bofælleskabets potentielle ensomhed og en studerendes møde med en ny by. På helt anderledes vis er Nikolaj Volgushevs fortælling om Aarhus’ lidt generte, men dybt sympatiske spøgelser, ”The Ghosts of Aarhus”, en litterær erindring fra mit første møde med Gogols Petersborgnoveller. Nogle personer, rum og fortællinger minder mig om oplevelser, jeg selv har haft, mens andre er totalt nye og uopdagede.

Er du en gang imellem i tvivl om Aarhus’ egentlige kulturelle diversitet, eller synes du måske for mange og for meget ligner hinanden her ved flodens munding, så gå på opdagelse i de af byens rum og fortællinger, du ikke vidste eksisterede. Denne antologi er en fint udført og nærmest integrerende udgivelse fra otte internationale stemmer om Aarhus.

// Grafik: Anne Sophie Parsons

Titel:Under gulvet gror der planter.
Forfatter:
Sofie Hermansen Eriksdatter.
Illustrator: Maria Molbech.
Pris: 230 kr.

Kultur og natur; mennesker og dyr; kreation og destruktion; liv og død. Digter Sofie Hermansen Eriksdatter og illustrator Maria Molbech ophæver de gængse dualismer i bogen Under gulvet / gror der planter. Særligt tydeligt bliver dette i det digt, hvor ”Et plantevirvar har ædt en / bygning halvt […] / forgrenet sig i dørkarme, mellem stolper, / i vinduerne, under gulvbrædderne sammen med / avisstumper, plastikstykker, kondomhylstre, grus, / reklamer og kviste”. Dette kaotiske virvar er sigende for værket. Traditionelle grænser og hierarkier ophører, når jeget og duets indtryk under deres rejse til Sicilien sammenblandes. Heller ikke værkets genre lader sig entydigt bestemme. Et ”visuelt og poetisk værk” kalder forlaget det. Det visuelle gælder ikke blot for Molbechs illustrationer, men også for Eriksdatters digte, der bestandigt veksler mellem fortællende rejsedigt og litterær illustration.

Under gulvet / gror der planter rammer lige ind i tidens klimadebat. Eriksdatters klimakritik er imidlertid ikke det, der gives mest plads i bogen. Den er i udgangspunktet banal og reduceret til et par flygtige bemærkninger om affald og den ekstreme varme på Sicilien. Det, der i stedet er interessant, er grænseløsheden og afviklingen af de sædvanlige dualismer. Kultur og natur kan ikke entydigt adskilles. Mennesker påvirker naturen, ligesom naturen påvirker mennesket. Plantevæksten er det konstante i værket. De er værkets egentlige overlevere – de håbefulde bærere af liv, som overlever menneskets indhug i naturen såvel som vulkanen Etnas udbrud. Selvom hierarkiet mellem mennesker, dyr og planter destabiliseres, kommer samlingen ikke uden om, at det er et menneskeligt subjekt, jegudsigeren, som bestandigt fortolker og informerer værket.

// Grafik: Anne Sophie Parsons

Titel: Umodne stikkelsbær.
Forfatter:
Ljudmila Petrusjevskaja.
Pris: 190 kr.

Denne oversatte novellesamling af Ljudmila Petrusjevskaja er delt op i fire overskrifter med tre noveller under hver: rekviemmer, udødelig kærlighed, det ukuelige liv og eventyr og legender. De i alt tolv noveller bærer dog alle præg af Ljudmila Petrusjevskajas skrivestil, som jeg havde problemer med at sætte ord på, indtil jeg læste efterordet. Båndoptagelser. Det betyder, at alle teksterne er skrevet med en sludrende undertone, hvor irrelevant sladder om naboen eller hjemmelavede ord beskriver mennesker omkring hovedpersonen. Det både skaber en meget organisk fortælleteknik, som også somme tider afbryder sig selv eller får snørklet ligegyldigheder ind i historierne.

Tematikkerne igennem alle teksterne er dysfunktionelle relationer, svære livsvilkår og karakterer, der må kæmpe for at skabe et bedre liv for sig selv eller deres kære – uanset til hvilken pris. Det betyder også, at man ofte møder utroværdige, manipulerende hovedpersoner, der står overfor sine egne ubehagelige relationer, hvor splid ofte er opstået på baggrund af Sovjetunionen eller Ruslands givne livsvilkår.

De fleste noveller er af genren social realisme, en barsk en af slagsen, hvor alle samfundets og karakterernes skyggesider skrives frem i lyset.

Skriv en kommentar