Litteraturredaktionen anbefaler: Værker fra forlaget Gladiator

Litteraturredaktionen anbefaler: Værker fra forlaget Gladiator

Sommervejret skulle være på vej, og findes der så noget bedre end at slå sig ned på et tæppe i det gode vejr med en bog, der kan sætte tankerne i gang? Her på litteraturredaktionen har vi set frem til at kunne flytte læsningen udenfor, og i den sammenhæng har vi valgt at hjælpe jer lidt på vej. For hvad skal man kaste sig over? Vi har modtaget nye værker fra Forlaget Gladiator, som vi har læst og varmt kan anbefale at tage med ud i solens stråler.  Rigtig god læselyst!

Forfatter: Johanne Bille.
Titel: Elastik.
Pris: 250 kr.

Elastik er Johanne Billes anden roman, som handler om Alices stormfulde forelskelse i sin nye kollega Mathilde. Alice bor sammen med kæresten Simon, som er væk i seks måneder på arbejdsrejse. I den tid tager Alices’ forelskelse i den nye kollega til, og hun begynder at mødes en del med hende og hendes kæreste Alexander. Efter et kys med Mathilde stikker Alice af til Slovenien for at komme væk fra det hele. Men ved hjemkomsten begynder Alice at udvikle et forhold til både Mathilde og hendes kæreste Alexander, og i et desperat forsøg på at komme tættere på Mathilde har Alice sex med hendes kæreste. Det udvikler sig til et åbent forhold for Alice og hendes kæreste Simon, som konstant er præget af den usagte forelskelse i Mathilde.

Elastik er en roman, der sætter det monogame forhold under lup og gør op med ægteskabets klicheer. Ensomhed og ulykkelig forelskelse er nogen af romanens temaer, men også opgøret om, at kærlighed ikke handler om køn, men personlighed.

// Alle illustrationer: Maria Munch Luckow.

Forfatter: Silja Henderson.
Titel: 1,7 Tipping point.
Pris: 200 kr.

Med en Ph.d i katastrofepsykologi udgav Silja Henderson i foråret sin første poesisamling 1.7 Tipping Point ved forlaget Gladiator. Her skildrer hun en skælvende verden gennem fragmenter og tekststykker som følge af klima og flygtningekriser. Det kan forekomme helt formløst og nærmest frustrerende, hvilket formentlig er den følelse Henderson ønsker at efterlade os med. Her er man blot et lille individ i en stor verden, og selvom man skriver en poesisamling, kan man stadig ikke redde den;

”Jeg drømmer, at børnene sulter, mens vi fodrer svinene”. Det kan dog virke en smule overfladisk og useriøst med den lette tilgang til teksten, men alligevel er det vigtigt med den slags litteratur, der kan sætte os ind i et større perspektiv – specielt i autobiografiens tidsalder, hvor alting handler om navlepilleri.

Forfatter: Helena Thau.
Titel: Adrien. 
Pris: 230 kr.

Adrien er først og fremmest en rejseroman. Det er en historie om, hvordan livet som rejsende er flydende og spontant og fyldt med det uventede; en undtagelsestilstand, som giver plads til det særlige og det magiske. I dette tilfælde til en intens, inderlig forelskelse, der får uforudsete konsekvenser. Det er en utrolig smuk debutroman, som levende og poetisk fører læseren gennem et intimt udfoldet tankeunivers. Gennemgående er beskrivelsen af det stadie, man kommer i, når man konstant bevæger sig og den umulige, altopslugende forelskelse. Helena Thau skriver om at overgive sig til livet, at stole på tilfældighedernes velvilje og universets generøsitet. Om at fortrænge det man har lært for at komme tættere på virkeligheden.

Romanen kredser om kærligheden mellem Adrien og Eléna, romanens hovedperson. De skilles flere gange, og hun finder ham igen; han virker af og til som et fatamorgana, der kan forsvinde mellem fingrene på hende. Hun vandrer og besøger ham i Frankrig, hun vender hjem til København, fuld af sorg og modløshed og savn, en klaustrofobisk følelse af at være malplaceret og fremmed i velkendte omgivelser. I sidste del af bogen cykler hun med en veninde gennem Europa, tilbage på vejene, men på mildere betingelser og med flere kompromisser.

Af og til handler romanen om mere end kærligheden til Adrien, den bliver mere end en romantisk rejsebeskrivelse. Den er et portræt af det rejsende liv, hvor savnet til familien, skyldfølelsen og frustrationen får plads, men hvor friheden og mulighederne, eventyret, omslutter alting.

 

Forfatter: Julie Mendel.
Titel: Relikvie. 
Pris: 180 kr.

Julie Mendel sætter i sin digtsamling fingeren på tidens puls. Hun skriver om livet med alle dets lyse sider og grumme øjeblikke. Sprogets rene form viser afmagten og ønsket om at holde fast i kærligheden, samtidig med at sorg, ensomhed og indre kampe spreder sig i rummet – både i det fysiske, og i det rum hun har i sig selv.  På de første sider møder læseren en “Liste over det, der skal bevares og føres videre”. Alle sammen skal de være relikvier, og på den måde danner listen grundlag for digtsamlingen. Relikvie er skrevet i tre dele. Her følger vi et jeg som i dagbogslignede notater bekender følelser, små livsobservationer, ensomhed og et afsavn til et du.  Julie Mendel griber i Relikvie an om den (krop)umulige kærlighed med små hverdagsbeskrivelser, hvor det at falde i søvn på sin elskedes bryst lægger an til store tanker om liv og død.

Julie Mendel skriver i et sprog, som på simpelt vis udtrykker desperationen efter at finde lykken og løsningen på individets problemer. Men Relikvie skriver sig også ind i en tid, hvor individualismen trives i bedste velgående. Den unge generation med livet foran sig, skal selvrealisere sig selv, og står med et utal af muligheder for at forme deres fremtid. I kraft af det har der i vor tid været stor fokus på stress, ensomhed og depression – især blandt unge kvinder. På den måde er Relikvie en nødvendig og aktuel tekst. Her viser Julie Mendel på den mest sande og ærlige måde, hvordan det hele nogle gange kan ramle for en, og energien til at trives ikke findes:

”Godt nok sagde du, at jeg er den smukkeste depression, du nogensinde har set. Er fandme pinligt altid at ligge inde i sengen i nattøj,når du er kommet hjem.Men jeg har fuldstændig givet op. Jeg har lagt med computeren på sengen for at se finalen i Den Store bagedyst”.

Skriv en kommentar