SERIE – PORTRÆT: Alle kan tegne! – De fleste af os når bare ikke længere end til tændstikmænd og kruseduller. I tegneleg fanger jeg aarhusianere, som i den grad formår at tage tegning til et andet niveau. Jeg er nysgerrig på hvad der sætter gang i deres kreativitet, og er du også er det, så læs endelig med her.

 

I denne udgave af tegneleg har jeg fanget Mathias Meldgaard til en spændende snak om hans tegneunivers. Mathias er oprindeligt uddannet arkitekt fra Arkitektskolen i Aarhus, men har siden 2013 haft gang i sin egen tegnestue under aliaset Ti Tegnerier. Derudover har han sammen med kompagnonen Mads Severinsen, startet firmaet Add Some Art. Her fokuserer de på kreativ og kunstnerisk markedsføring og branding af forskellige firmaer, med tegning som det gennemgående redskab.

 

Mathias_portræt
“Jeg kan godt lide at tænke på tegning som at man gror sammen med blyanten. Jo længere tid man sidder, desto mere tegner der sig ud på papiret, og så behøver du ikke nødvendigvis at tænke så meget over hvad det egentlig er du gør – tegningen får lidt sit eget liv” // foto: Tony Diep

 

Hvornår begyndte du at tegne og hvorfor?

Jeg har egentlig altid tegnet. Det har dog aldrig ligget i kortene at det var det jeg skulle have som levevej, men jeg har altid godt kunne lide det. Tegning er et eftertænksomt håndværk, og den der ro som opstår når man fordyber sig i et værk, har altid tiltalt mig.

 

Hvilke teknikker og redskaber bruger du til dine værker?

Jeg er meget lidt religiøs omkring hvilket redskab jeg tegner med, og har på den måde en meget bred pallette. Nogle tegnere dyrker én form for teknik som de virkelig mestrer. Modsat dette, bruger jeg egentlig bare de redskaber der lige ligger for hånden. Jeg synes det er vildt sjovt at prøve forskellige ting af – tegne med forskellige remedier, på forskellige overflader osv…

 

The_Wise_Man
The Wise Man, tuschpen, blyant // Af: Mathias Meldgaard

 

vindue_designer_zoo
Vinduestegnerier // foto: Mathias Meldgaard

 

Fjæs_i_fjæs
Fjæs i fjæs, akvarel, tuschpen // Af: Mathias Meldgaard

 

Kan du sætte et par ord på din tegnestil?

Der er ofte mange detaljer i mine tegninger – om det så er mange streger, forskellige små motiver, etc.. Jeg kan godt lide at der er noget at gå på opdagelse i, når man kigger på tegningen. Det er en form for filosofi for mig. Tegningerne kan være udformet vidt forskelligt, fra de sirlige tuschpen-mønstre til de mere rå skitser. Men kendetegnet ved dem alle er, at der er gemt meget information i dem, således at man kan se på tegningerne flere gange, og stadig opdage små detaljer ved dem som man ikke så ved første øjekast. Det ligger også lidt i tegningen som redskab, at de enkelte streger du laver alle tilføjer en detalje til motivet, hvorimod hvis du svinger en stor pensel over et lærred, er strøgene mindre sirlige og præciserede.

 

Hvad inspirerer dig til at tegne?

Jeg inspireres af mange ting, blandt andet arkitektur, specielle rum og flader. Samtidig finder jeg meget inspiration i at tegne når jeg er ude at rejse. Jeg kan godt lide at beslutte mig for at tage min skitsebog med, frem for kameraet, hvis jeg tager et sted hen. Der er en form for langsommelighed over det at tegne, modsat det at tage billeder med et kamera, hvilket også gør at jeg får en helt anderledes og mere fyldig oplevelse af et sted, når jeg tegner det. Det kræver nemlig en høj grad af tilstedeværelse i nuet, og åbner dine øjne for nogle detaljer som du måske ikke ellers ville have bemærket, også i kraft af at man ikke kan få alt med på tegningen, og derfor nødvendigvis må koncentrere sig om udvalgte dele af helheden.

 

rejseskitse
Rejseskitse, blyant // Af: Mathias Meldgaard

 

We_all_live_here
We all live here, tuschpen // Af: Mathias Meldgaard

 

I den forbindelse mener jeg også at tegning som redskab, ikke kun er forbeholdt dem som er super gode til det, men faktisk er noget alle kan bruge, netop fordi det bidrager til en nærhed og et fokus på det sted man befinder sig, uanset om det så bare er kruseduller man får tegnet på papiret. Nogle af de steder fra fx rejser som jeg husker bedst, er netop dem hvor jeg har taget mig tiden til at sidde og skitsere.

 

Fortæl nærmere om nogle værker du har lavet

Jeg kan godt lide at lave anamorfiske værker, hvor man tegner i et tredimensionelt rum og tegningen således breder sig over flere flader. Kun hvis man står ét bestemt sted i rummet, kan man se tegningen i sin helhed. Man får en helt anden fornemmelse af rummet på den måde, når tegningen går ind og ”snakker” med arkitekturen. Jeg lavede blandt andet et sådant værk til en kontorgang hos United Textile Group. Jeg synes det er fedt at eksperimentere med at sprænge rammerne for hvad tegning og kunst i det hele taget kan – herunder også bevæge mig ud over papir og lærred, og lade tegning integreres i forskellige rum og på forskellige flader.

 

Mathias_2
Anamorfisk værk in the making hos United Textile Group // foto: Mathias Meldgaard

 

Apropos det med at sprænge rammerne for hvad tegning kan, har jeg også for nyligt indgået et samarbejde med Fjällæven i forbindelse med mit firma Add Some Art. Her blandes kunst og reklame til ét – i en form for ”artvertising”. Som en hyldest til den klassiske taske, tog min kompagnon og jeg ud på en vandretur, og de oplevelser som vi havde undervejs, indtegnede jeg i et sort/hvidt billede af en Fjällræven taske. Vi skabte således konceptet ”A bag of memories”, der spiller på at man fylder sin taske med minder fra de ting man oplever på eksempelvis en vandretur. Dette er også meget i tråd med den måde jeg selv bruger tegning på, når jeg er ude at rejse.

 

A_bag_of_memories
Tasken er fyldt med minder // Foto: Mathias Meldgaard

 

Hvor har dine værker været vist henne?

Mine værker kan blandt andet findes i kunsthåndværkbutikken Nr. 4 i Aarhus, og jeg har også min egen webshop hvor de kan købes. Samtidig har jeg tegnet på forskellige butiksvinduer, blandt andet i en Vero Moda butik under Fashion Week i København. Det var ret sjovt, fordi jeg sad og tegnede live i vinduet, mens folk gik forbi ude på gågaden, og på et tidspunkt begyndte jeg at tegne menneskene på gågaden med ind i tegningen. Det endte med at blive et ret fedt værk, og meget anderledes end hvad jeg først havde tænkt. Jeg har også samarbejdet med Designer Zoo i Aarhus, med bla. en stregtegning på et bord, og haft mine værker med på Finders Keepers markederne.

 

Vero_moda
Tegning på Vero Modas butiksvindue, København // Foto: Mathias Meldgaard

 

Hvad skal der ske i fremtiden?

Jeg er meget interesseret i selve processen i det at tegne, og vil i fremtiden gerne udforske nærmere hvordan processen kan udstilles på samme vis som man udstiller det færdige værk. De forskellige vinduestegninger jeg har lavet bla. for Vero Moda, er således eksempler på hvordan tilblivelsen af tegningen kan hives frem i lyset, og det aspekt vil jeg gerne udvikle på fremadrettet. Samtidig er jeg i gang med at sælge nogle af mine anamorfiske tegneideer til forskellige arkitektfirmaer.

 

tower_town
Tower Town, tuschpen // Af: Mathias Meldgaard

 

skitser
Skitseideer til fremtidige værker // Foto: Mathias Meldgaard

 

Alle tegninger – samt forsidebilledet, er tegnet af Mathias Meldgaard selv. Hans blik for arkitektur og interesse for at sprænge rammerne for hvad tegning kan bruges til, bidrager til en høj grad af originalitet i hans værker. Jeg glæder mig til at se hvilke spændende projekter Mathias kaster sig over i fremtiden, og hvilke rejser hans værker tager os på – det bliver med garanti ikke kedeligt!

 

Hvem: Mathias Meldgaard, selvstændig tegner

Hvor: Bla. herher og her

Hvorfor: Fordi Mathias er en passioneret og innovativ tegner, hvilket ikke blot kommer til udtryk i hans værker, men også i hele hans forståelse og brug af tegningen som redskab.

Mønt: Værkerne koster mellem 150 -1600