Den ærke-amerikanske kunstner Wes Lang udstiller lige nu på ARoS.  Et tydeligt spring væk fra det royale, direkte ind i en verden af dødssymbolik, rock og fortidsminder.

 

Wes Lang // Foto: ARoS
Wes Lang // Foto: ARoS

 

Kunstneren  

Wes Lang (f.1972) bor og arbejder til dagligt i Los Angeles i USA. Han arbejder med kitchede ikoner indenfor den amerikanske bikerkultur: pinup-piger, motorcykler, kranier og fjerprydede indianere. Big time macho-kunst med tydelige referancer til USA’s historie på godt og ondt.

 

Dét, at kunstneren på et tidspunkt arbejdede som tatovør, ses tydeligt i hans værker. Ligesom på hans egen krop fyldes lærrederne op med et væld af små og store figurer. Ikonografien fra tatovørsalonen møder det hvide udstillingsrum.

 

The american dream – en sårbar myte

Det macho-prægede billedesprog hænger, i min optik, uløseligt sammen med stor sårbarhed, hvilket er noget, kunstnerens billedesprog også minder os om via de mange dødsreferancer som The Grim Reaper og kranierne.

 

Værkernes udtryk vidner om en fastholdelse af tidligere tiders fortællinger om køn og identitet. Indianeren som den stolte frihedskæmper, som tabte kampen. Den unge, nøgne kvinde som seksuelt objekt for et mandeligt blik og begær.

 

Vi møder også myten om den hvide mands frie biker-liv, som, når alt kommer til alt, mest hører hjemme i 60-70’ernes Hollywood. Fortællinger forsøgt fastholdt og tatoveret på hud, lærreder og Harley Davidson-sæder.

 

Wes Lang 2012, We are Everywhere // Foto: ARoS
Wes Lang 2012, We are Everywhere // Foto: ARoS

 

Rock n’ roll

Musikken spiller uden tvivl en central rolle i Wes Langs kunstneriske udtryk. Som 12-årig skater lyttede han til punkrock. Det amerikanske rockband ‘Grateful Dead’ vækkede også hans begejstring i en sådan grad, at han deltog i et utal af deres koncerter, før de gik i opløsning. Han har derfor også designet én af deres opsamlingsplader i box-format.

 

Den rockede kunstner har imidlertid også krydset spor med mere mainstream pop- og konsumerkultur, idet han har stået for det visuelle design af musikeren Kanye Wests seneste USA-tour samt designet for Rolex, Harley Davidson and so on.

 

Wes Lang 2012, Good things are coming our way // Foto: ARoS
Wes Lang 2012, Good things are coming our way // Foto: ARoS

 

The Studio

Udstillingen Wes Lang – The Studio på ARoS, er kunstnerens første store soloudstilling på et kunstmuseum. Han har tidligere udstillet på galleri i København.

Som noget unikt er en del af Wes Langs atelier i LA flyttet ind i udstillingens hjerte på ARoS. Herved får vi i højere grad muligheden for at følge kunstnerens tankestøm og arbejdsproces – noget som oftests kun er kuratoren forundt.

 

Forud for udstillingens åbning har Wes Lang arbejdet aktivt i ateliet. Det fortsætter imidlertid ikke i udstillingsperioden. Ikke desto mindre er det stadig utrolig spændende at se Wes Langs atelier. Et stort kreativt mindmap i bedste collage-stil. Små erindringsfyldte objekter, farver og pensler, billeder af familie og venner side om side med udklippede Playboy Bunnies fra 70’erne. Vi springer i sted og tid og ender slutteligt med at kunne studere de færdige værker ud fra en mere kompleks forståelsesramme.

 

Wes Lang 2011, The Whitman Wariations // Foto: Ole Hein Pedersen
Wes Lang 2011, The Whitman Wariations // Foto: Ole Hein Pedersen

 

Kig forbi 

Wes Lang – The Studio er på mange måder en spændende udstilling, som helt klart er et besøg værd. Er du vant til at arbejde kreativt, så vil ateliets umiddelbart rodede udtryk sikkert vække genkendelse og sympati. Det gjorde det ihvertfald for mig, også selvom jeg blev lidt træt af de mange udklippede pinup-piger på væggene.

 

Det er billeder af kvinder, som jeg sagtens kan genkende fra medier, reklamer og pornobranche. Så på en måde vidner det mest af alt om vestlig kultur de sidste 30-40 år med alt hvad dertil hører. Det provokere mig nu alligevel, til dels fordi det ikke rigtig problematiseres af de udstillingsansvarlige. Det kvindebillede, som dyrkes i og omkring værkerne, er på ingen måde et, jeg kan eller gider at identificere mig med – hvilket selvfølgelig heller ikke behøver være hensigten fra kunstnerens side. Det er en vestlig mands syn på og idealisering/objektifisering af kvinder og kvindelig seksualitet. Til pressemødet på ARoS udtalte kunstneren selv, i relation til de mange pornografiske kvindefotos: “They just make me feel good”.

 

Besøg udstillingen og døm selv – det er den bedste indgangsvinkel til kunsten.

 

Del af Wes Langs atelier i udstilingen // Foto: Anne V. Andersen
Del af Wes Langs atelier i udstilingen // Foto: Anne V. Andersen

 

Hvad: Wes Lang – The Studio

Hvor: ARoS

Hvornår: 29. marts – 7. september 2014

Hvorfor: Fordi det er en spændende udstilling, og fordi du får en unik mulighed for at nærstudere kunstnerens atalier.

Mønt: 110 kr / 90 for studerende

Link til udstillingen