Sultens også euforiserende ansigt  // Pressefoto: Søren Godtkjær
Sultens også euforiserende ansigt // Pressefoto: Søren Godtkjær


Svalerne cirkler om sulten mand

Følg svalerne ned af gangen i Rosenkratzgade og op på en scene, hvor året pludseligt forvandles til 1884 og gaden en gate i det gamle Oslo, som dengang hed Kristiania, hvad der ikke er så vigtigt, i hvert fald ikke så akut, som den mand, der strejfer om og skriver og sulter i disse gater.

Manden er høj og tynd som en pen. Han har en sådan i lommen. Han skriver. Det er ham, som vi møder og dennes kamp om at overleve ved pennens magt, som vi vidner. Manden bliver spillet af Glenn Ziqver Xavier, der portrætterer ham på autentisk norsk, hvilket gør illusionen mere bastant.

Forestillingen er baseret på Knut Hamsuns erindringer om egne forhutlede dage i hovedstaden, inden sit skriveblæk fik gyldne egenskaber. Han nedfældede sine erindringer, tilsat en ukendt portion digtning, i debutromanen Sult (1890), som siden er blevet en litterær klassiker og ergo indeholder noget, der fortsat vedkommer sin læser.

 

Non-suicidal Dogville-feel

Scenografen Gitte Kath fra Teatret Møllen i Haderslev, har skabt nogle spartanske og multifacetterede kulisser af gamle skabe og skamler. 
Skabene fungerer som husfacader langs gaderne og bliver til hjem, når de lukkes op. Skamlerne tages i brug, når den sultne forfatter sætter sig på en bænk i parken eller ved et bord på en restaurant, én af de få gange, lykken tilsmiler ham i form af et større måltid mad.

Den scenografiske minimalisme afspejler meget rammende temaet sult og bogens egen æstetik, der ligeledes er yderst tilbageholden med miljøbeskrivelser.

Scenen er så skrabet, at den kan lede tankerne hen på Triers Dogville-staging, dog uden hans sædvanlige tragi-mørke, der kan give suicidal kløe i hjertet. Nej, manus-forfatter Kjell Moberg fra Teater Nie og engelske instruktør Alex Byrne har valgt at beskrive Sult med humor, endskønt man mærker fortællingens brutalitet nive i overfladen.

 

Hvad rager det mig, jeg er mæt?!

Det sagde hun også i går. Så tog hun hjem og begik selvmord. Der skal mere til at fodre et menneske end gullasch, men rumler maven først på sidste vers, istemmer hovedet med en gøen og vi falder ned på alle fire. Det kan ske selv for den mest åndsstærke af os, selv for en poet.

 

Teatret Møllen har sat disse vidt forskellige og dog indbyrdes afhængige overlevelsestyper på styrkeprøve i forbindelse med realiseringen af romanen SULT. Overlevelseskampen udfoldes gennem varmt skuespil og indlevende musik. Skynd dig at tage plads i svalereden inden aktørerne flyver videre, da der er tale om en gæsteforestilling. Den opføres kun i Aarhus til og med lørdag!
Hvad: Sult – Gæstespil fra Teatret Møllen baseret på Knut Hamsuns debutroman
Hvor: Teatret Svalegangen, Rosenkrantzgade 21, 8000 Aarhus C. 
Hvornår:
29. oktober – 2. november; tors. + fre.: kl. 20.00 & lør.: kl. 16.00
Hvorfor: Fordi det er en vanvittig fed bog yderst veloversat til teater.
Mønt: 190 kr. MEN studerende + alle unge under 26 år 95 kr.

Karl Johan - Gågaden i Kristiania - på Hamsuns tid // Foto: Axel Lindahl (Wikimedia Commons)
Karl Johan – Gågaden i Kristiania – på Hamsuns tid // Foto: Axel Lindahl (Wikimedia Commons)