Der er efterhånden gået mange måneder, siden jeg sidst satte mine ben på et teater. Som film- og teaterredaktør er dette ikke blot en smule flovt, men også noget jeg så inderligt har savnet. Men efter et utal af Corona-nedlukninger har min vej til teatret føltes ekstra lang og besværlig. I oktober modtog jeg heldigvis en invitation til teaterforestillingen ALDRiGLAND. Forestillingen blev ikke blot min vej tilbage til scenekunsten, men også et minde om, hvor let og magisk teater kan være, når det er rigtig godt.

Lad mig et øjeblik starte et andet sted. For mit teaterhjerte bløder i disse dage for de aarhusianske teatre. De teatre som i disse dage forsøger at råbe op om kommunens uduelige spareplan, som i værste fald betyder undergang for store dele af det professionelle teatermiljø i byen. En spareplan, som ikke blot har betydning for de scener, som skaber platform og udvikling af kunsten, men som også sender et kedeligt signal om, at kulturen ikke tillægges særlig meget værdi. Alt dette vil i sidste ende også få betydning for de mange unge talenter i vækstlaget, som måske drømmer om en dag at gøre scenekunsten til en levevej.

Et pragteksemplar på nogle af disse talenter er teaterforeningen Teater Kabinettet. I spidsen for foreningen står duoen Selma Klejs og Camille Hjernøe, som stiftede foreningen tilbage i marts. Men både foreningen og forestillingen ALDRiGLAND har været længe undervejs. Jeg behøver nok ikke fortælle, hvem der de sidste 3,5  år har været hindring for den kunstneriske udfoldelse. Det vigtigste er dog, at forestillingen endelig har fået sin præmiere og foreningen sat sit mærke i byen. Og jeg glæder mig utroligt meget til at følge dem. For Teater Kabinettet oser af vilje og drivkraft for at producere og skabe seriøs, relevant scenekunst.

EN TID I OPBRUD

ALDRiGLAND handler om de fire venner Sus, Evald, Ellen og Jens, som bor i en slumstormerlejlighed i byen Spodsbølle på Fyn i opbrudsåret 1968. Da de en dag får nys om, at byens borgmester bedrager borgerne, beslutter de sig for at bekæmpe uretfærdigheden. Sammen vil de gå imod den kapitalistiske borgmester og byens korrupte lokalavis.

“Vi begyndte på den (red. forestillingen), da vi gik i gymnasiet, hvor der var mange demonstrationer i gaden og grønne frihedsbevægelser. Der var nogle meget tydelige linjer, man kunne tegne. Forestillingen foregår i 68 under ungdomsoprøret, og vores pointe med dét er, at det er et enormt fedt tidspunkt at sætte en historie. Der er sådan nogle tydelige ydre omstændigheder og gode tidsmarkører, samtidig med at det spejler meget af det, som sker i dag.” – Camille

“På småt plan, så handler den jo om en gruppe unge mennesker, som bor sammen i en slumstormerlejlighed. Som har et ønske om at gøre verden til et bedre sted. Men de møder så meget modstand fra de voksne i denne lille by, de bor i. Og så tager de ligesom action.” – Selma

Forestillingen er et kammerspil sat i scene i karakterernes dagligstue. Og som Asger (som spiller karakteren Jens) pointerer, er en stor del af stykket båret frem af deres relationer til hinanden. Den eneste udefrakommende er karakteren Søren, som bliver et vigtig led i deres plan om at rede byens ungdom. “Det handler om dem, og om hvordan man forholder sig til hinanden, når der er nogle ydre omstændigheder, som er svære at være i.” – Camille

Jens (Asger Okkels) Evald (Gustav Lilleør) og Søren (David Orlando Rix) Foto: Carl Johan Trier

 

TALENTFULDE DETALJER   

Selma og Camille har i samarbejde skrevet manuskript og instrueret de 5 dygtige skuespillere Ida, Gustav, Frida, Asger og David. De sidste 3 måneder har de to teatermagere arbejdet fuld tid på projektet, som er støttet af PUKKPuljen. Og pengene er i den grad faldet på rette sted. Efter mit første møde med foreningen var jeg ikke et sekund i tvivl om graden af passion og talent i dette team. En overbevisning som kun blev bekræftet, da jeg en lørdag eftermiddag oplevede ALDRiLAND i det 3. rum på Frontløberne, hvor forestillingen senere fik sin præmiere.

Med enkel, tidssvarende scenografi og nøje udvalgte rekvisitter er rummet sat i scene. Én efter én bliver vi introduceret til stykkets karakterer. Som publikum bliver jeg meget hurtigt fortrolig med de forskellige personligheder, som vidner om et enormt gennemarbejdet karakterarbejde. Ikke nok med det, er der indarbejdet så hulens mange lækre detaljer i karakterernes handlinger og i deres sammenspil, at jeg på intet tidspunkt keder mig. Mine øjne farer rundt på scenen, for ikke at gå glip af noget. Forestillingen er spækket med gennemtænkte overgange, effektfuld musik og lattermilde replikker. Men bag humoren gemmer der sig en seriøsitet, som er svær at benægte. Og måske er det netop derfor, at behovet for at slippe et grin er helt på sin plads.

Jeg er dybt imponeret over det instruktørmæssige samarbejde mellem Selma og Camille, som kun kan lade sig gøre med en tydelig vision og en respekt for materialet som værende evigt foranderligt. Men også de 5 skuespillere fortjener et kæmpe bifald for deres skabelse af så nærværende og levende karakterer. På bare én time fik jeg allerede lyst til at vide mere og besøge dem igen. Det er tydeligt, at vi her har at gøre med et hold, som kender hinanden godt og alle brænder for teatret. De fleste af gruppens medlemmer har da også mødt hinanden på SGK, som er et 2-årigt scenekunstnerisk grundforløb hos Teater Filuren i Aarhus. Her kan unge i seriøse rammer få lov at udvikle deres talent sideløbende med en ungdomsuddannelse. Og her er så meget talent at hente, at det halve kunne være nok!

“Vi har virkelig også gjort meget ud af at skabe et prøverum, som et trygt og kærligt. Og det synes jeg bare så meget, man kan se i forestillingen. Det har virkelig været vigtigt, at vi har haft et rum fyldt med kærlighed.” – Selma

Fra venstre: Anne Helena Pedersen, Selma Klejs, Camille Hjernøe, Gustav Lilleør, David Orlando Rix, Frida Thesbjerg, Ida Ousager, Asger Okkels. Foto: Carl Johan Trier

 

TEATER MED EN VISION 

Foreningen består lige nu af 25 medlemmer. Selma og Camille har nemlig et stort ønske om at engagere flere unge mennesker i deres fremtidige projekter. Foreningen er bygget op omkring et ønske om at skabe community og netværk på tværs af de unge kunstneriske miljøer i byen. Og her ligger en klar opfordring til at melde dig ind, hvis du sidder der hjemme og kan mærke det krible i dine teaterfingre.

“Vores formål som forening, er at engagere unge mere aktivt i vækstlaget. Og noget jeg er megastolt af er, at vi har fået nogle musikere med fra MGK. Så den er sådan lidt tværfaglig, forestillingen. Der er masser af evner i forestillingen – vi har haft en stilist og en fotograf.” – Selma

Og selvom forestillingen er lavet af unge og handler om unge og deres virkelighed, håber Teater Kabinettet, at der også kommer nogle voksne ind og ser den. Nogle voksne som måske trænger til at blive rusket lidt op. Og her kommer forestillingens titel ALDRiGLAND ind i billedet. Det er nemlig en direkte oversættelse og reference til Neverland og dét at drømme om en idealistisk og bekymringsfri verden, hvor man ikke skal være voksen.

“Den sætter nogle ting på spidsen, som jeg tror er vigtige for dem, som er voksne i dag. Især den der 68-generation, som man jo i dag kalder for Boomere. De har sådan en ide om, at de er enormt frisindede, og det er de bare ikke altid.” – Camille

DEN VIGTIGE SCENEKUNST

Den aktivistiske agenda er ikke til at tage fejl af, både i forestillingen og i foreningen som helhed. For ligesom Sus, Evald, Søren, Ellen og Jens må kæmpe for det, de tror på, kæmper Teater Kabinettet også en vigtig kamp for vækstlaget og scenekunsten. For lad mig sige det klart. Det er ikke nemt at være udøvende scenekunstnere i dagens Danmark, hvor det meste gøres op i resultater, bundlinjer og hurtige tryk på en skærm. Det kræver virkelig mod, vilje og overskud at turde tro på det, man laver. Og ikke mindst blive ved med at insistere på, at kunsten er vigtig og kan gøre en forskel.

På trods at sin titel som værklagsgruppe, har Teater Kabinettet oplevet overraskende meget opbakning i byen. Mon ikke det er samme opbakning, jeg så tydeligt kan se, og ikke mindst læse om, i disse dage. Siden kommunens offentliggørelse af spareplanen for kulturområdet, er der nemlig dagligt tikket høringssvar ind på kommunens hjemmeside. For vi er heldigvis mange, som ikke kan undvære scenekunsten og kulturen og al den værdi, den skaber for byens borgere. Og pludselig bliver ALDRiGLAND en stærk markering, som gennem fortiden peger ind i fremtiden.

“Den er vigtig i den forstand, at den sætter spørgsmålstegn ved, hvad det er for en verden, vi gerne vil skabe. Det er noget, der er meget relevant lige nu. Der er nogle opbrud rundt omkring både politisk og socialt. Vi er enige om, at verden ikke skal være sådan her, men hvordan skal den så være?” – Camille

 

 

Du kan stadig nå at se ALDRiGLAND, som spiller på Lørdag d. 26 november kl. 15 & 19 på Rosenteatret og på Off The Record på Svalegangen torsdag d. 26. januar 2023.

 

Coverbillede // Carl Johan Trier