Fra d. 23. marts til d. 16. maj kan du opleve musical klassikeren West Side Story, en moderne fortolkning af Shakespeares Romeo og Julie, der handler om identitet, tragisk kærlighed, kriminelle affærer og storbyens kaos.

 

“Love is a smoke made with the fume of sighs.” Sådan lyder kærligheden i Shakespeares Romeo og Julie fra 1597. Historien om en håbløs kærlighed mellem to elskende, der ender i en tragedie, har siden hen fået et helt nyt soundtrack. Et uopslideligt og stærkt ét, ifølge instruktøren af West Side Story på Aarhus Teater, Rune David Grue, som han udtalte til pressemødet. Det er larmende, det er stort, det har halvtredser hår, og det gør oprør – det er alt, hvad kærligheden kan rumme. Hvis ikke kærligheden skulle udtrykkes gennem musik og dans, så ved jeg ikke, hvordan kærlighedens følelser ellers skulle få omløb.

 

Og sådan har Leonard Bernstein, Stephen Sondheim, Arthur Laurent og Jerome Robbins fået tonerne af kærlighed til at lyde siden genfortolkningen af og Shakespeares Romeo og Julie, West Side Story, blev opført i 1957, der senere er blev filmatiseret af Robert Wise og er blevet sin egen Broadway klassiker. Selvom jeg kunne blive ved med at erklære min kærlighed til teatret, er det alligevel en anden kærlighedshistorie, der udspiller sig her.

 

//Alle fotos: Aarhus Teater

 

Det er ikke længere historien mellem to elskende af italienske adelige familier, Montague og Capulet, men mellem banderne, The Jets og The Sharks, på New Yorks kriminelle og kaotiske scene. Omgivelserne og omstændighederne har muligvis ændret sig, men det har kærligheden ikke. Den er stadig ligeså tåget og tung, selvom den burde være let som en leg, hvorfor vi bliver ved med at stille spørgsmål til den, og derfor vi bliver nødt til at genopfinde nye musicals og historier for at gøre os klogere på den.

 

I West Side Story følger man Tony og Maria, der ligeså godt kunne hedde Sandy og Danny eller Troy og Gabriella. I hvert fald repræsenterer de to forskellige miljøer med forskellige forestillinger om identitet og tilhørsforhold – der åbenbart ikke kan kombineres. Ligesom man påstår, at mænd er fra Mars og kvinder er fra Venus. Det kræver et kompromis, og dette kompromis sker i dansen og sangen, der allerbedst repræsenterer de store stærke følelser, der baner vejen for kærligheden. Ikke alene min kærlighed til teatret, men kærlighed i alle dens aspekter.

 

 

Man kan undre sig over, hvorfor Aarhus Teater, med succes historier som Lollike, Lyden af De Skuldre Vi Står På samt et hav af danske digtere på scenen, overhovedet behøves et stykke som West Side Story. Men ligeså uopslidelig soundtracket og kærlighedshistorien er, ligeså aktuel er den med dets sammenstød mellem kulturer og miljøer, der har ført til bandekrige og åbne skyderier i dagens Danmark.

West Side Story fører et storslået stykke videre gennem traditioner og tidsaldre. Man kan fordømme teatret for dets teatralskhed, men hvis ikke det teatralske kommer til sin ret i et stykke som West Side Story, en klassisk og kraftfuld kærlighedshistorie, så ved jeg ikke hvad – og den slags kærlighed trænger vi til.