På Projektdækket (Godsbanen) er en lille flok mennesker i færd med at skabe et af årets mest farverige kulturarrangementer. I forgårs satte jeg mig ned med holdkaptajnen til en snak om film, børn og dét at smelte alting sammen i en skov.

..


“It’s not about ‘lowering’ the art to a child’s eyelevel. We try to raise it to their level of experience.”

Sådan lyder ét af mange guldkorn fra en hyggelig samtale med den berejste koordinator bag Film i Skoven.

Film i Skoven henvender sig til børn, men tankegodset bag arrangementet er lige så modent som ethvert voksent arrangement, Katherine Simpson har stået bag. Og hun har stået bag mangt og meget.

I fire år har hun f.eks. været chef for Doc Lounge, som i sidste uge bragte ungarsk dokumentarfilm om moderne slavehold til Sydhavnens black box.  Mere voksent bliver det næppe.

Det gør det faktisk ikke.

Tips om mere voksne arrangementer er velkomne i kommentarfeltet nedenfor.

Man kan for øvrigt læse mere om Doc Lounge’s tankevækkende arrangementer i det lille stykke clickbait her: VINK møder Doc Lounge.

Film i Skoven er mildt sagt et andet slags event, men ét med lige så meget at fortælle, hvis blot de voksne øjne formår at spotte filosofien i projektet:

 

Katherine Simpson (venstre) m. producer og PR-ansvarlige Puk Qvortrup Bianchi

 

Smeltedigel og blandingsbatteri

D. 19. og 20. maj bliver Riis Skov en ovn, hvori kulturens interne skillelinjer skal smeltes bort. Aarhusianske familier inviteres ind i en filmverden uden for Hollywoods byskilte, og geografiske grænser forsvinder, når korte og lange film fra hele verden oversættes og præsenteres for et publikum, der måske ikke normalt søger verdens filmskatte.

“Many moviegoers – especially the ones with kids – consider it pretty exotic to seek out movies from other places than the U.S. and maybe their own home country. We wanna show, that “foreign films” are just as accessible and entertaining as any.”

Grænserne mellem kunstarter skal desuden stormes af en imponerende blandet trup gæster, som i dagenes løb indtager teltene mellem træerne.
Børnebogsforfatter Carl Quist Møller, jazztrommeslager Kresten Osgood, Rumpistol, Karen Mukupa og Aarhus’ eget New Orleans brass band, The Wild Troublemakers, skal sammen med det øvrige program både underholde og gøre festivalens gæster en smule klogere på alt fra elektronisk musikhistorie til Johannes Møllehave og kønsflydende dans.

Høj- og lavkultur. Mænd og kvinder, unge og gamle, os og dem og små og større; går alt som planlagt, flyder det hele sammen i skoven.

 

Skærm-læsning for små øjne

Lige før samtalens afslutning sagde Katherine nogle vigtige sætninger, som løfter sløret for de politiske grunde til at tage en tur i Riis Skov med sin søn/datter/småsøskende/indre barn/barnlige venner.

Katherine sagde:
“We live in a multi media world, and our children exist in a constant bombardement of visual information.
It’s crucial for them to learn that moving images are constructs. They’re crafted to convey and persuade.
Being literate, informed members of society now requires us to be critical of both what we read and what we’re shown.
Our children need insight when it comes to the process of filmmaking; they need a “visual literacy” in order to navigate in the world today.”

Alle festivalens film følges op med workshops, som beskriver og forklarer processen bag de levende billeder, der netop er blevet vist.

Og har man hverken søn, datter, små søskende, et indre barn eller barnlige venner, har holdet på Godsbanens brug for ca. 30 frivillige d. 19. og 20. maj, så alle I barnløse hobby-antropologer og pædagogiske sjæle derude har god grund til at læse mere på  filmiskoven.dk, hvor man også kan holde øje med de åbne arrangementer op til Film i Skoven 2018.