En solrig fredag formiddag besøgte jeg performancekollektivet CuntsCollective til en snak om deres nyeste forestilling Amor Kærlighed Liebe Love. En snak hvor åbenhed, samskabelse og nysgerrighed viste sig som grundsten og brændstof i den skabende proces. 

Det er Tone, som henter mig ved bagindgangen til Bora Bora. Hun er en fast del af CuntsCollective og idékvinde bag den kommende performance, hvor hun også er at finde på scenen sammen med performeren Dani. “Jeg tager lige en smøg”, siger Tone, efter vi har hilst på bedste corona-venlig vis. Ud gennem døren kommer Jakob (eller Zack Christ), forestillingens musiker, som også blot får et venligt nik. Vi må hellere være på den sikre side. Forestillingen har nemlig været undervejs helt siden 2019, og jeg kan tydeligt spore den kæmpe lettelse det er, at de, efter utallige nedlukninger og udsættelser, nu endelig får lov at spille for et vaskeægte kødblodigt publikum.

Indenfor møder jeg Karoline (instruktør) og Siri (koreograf), og samtalen flyder ganske naturligt videre over i de mange udfordringer, der opstår som selvudøvende kunstnere under en pandemi. Udfordringer CuntsCollective i den grad også har måttet lide under – først og fremmest på grund af gruppens internationale sammensætning, som pludselig bliver et kæmpe benspænd i en tid med lukkede grænser og afstand. Og hvordan holder man så lige gejsten oppe på et projekt, der har været så længe undervejs? Det spørgsmål vil jeg langsomt få besvaret i løbet af de 2,5 timer, jeg tilbringer sammen med CuntsCollective.

foto // Naia Burucoa

Kærlighedsrelationer og kvælende idealer.  

Inden vi åbner op for snakken om Amor Kærlighed Liebe Love, får jeg lov at kigge med oppe fra de endnu tomme publikumsrækker. Her får jeg et lille smugkig ind i prøveprocessen og dét undersøgelsesrum, som CuntsCollective har opbygget, siden idéen så dagens lys tilbage i 2019. Mens jeg nysgerrigt følger med i scenen, hvor de to karakterer forsøger at nå hinanden både fysisk og psykisk hen over middagsbordet, fornemmer jeg tydeligt, hvordan gruppen kollektivt arbejder sammen om et projekt, som synes at været drevet frem af stor tillid til hinanden og af lysten til at undersøge og stille kritiske spørgsmål til de utømmelige emner – kærlighed og romantiske relationer. Ideen til Amor Kærlighed Liebe Love er udsprunget af genkendelige følelser og erfaringer fra gruppens eget liv, og jeg mærker hurtigt den fælles iver efter at fortælle og snakke om emnet. Der ligger helt tydeligt en overflod af tanker og diskussioner bag denne forestilling.

“Altså det kom egentlig ud fra nogle samtaler, vi havde, hvor vi snakkede om dét moment, når man ikke længere kan blive rørt. Det der punkt, hvor kroppen kan føles som om, den bliver til metal (…) at huden ikke længere vil tage imod den anden”, begynder Tone.

Med performancen ønsker CuntsCollective at stille sig kritiske overfor det, de selv beskriver som en vestlig romantiseret idé om kærlighed og parforhold. Idéer vi har fået ind med modermælken gennem amerikanske romcoms, og som er med til at opstille urealistiske regler og formler for, hvordan vi snakker om kærlighed.

“Der er ligesom en form hvorpå, hvor vi snakker om ægte eller uægte kærlighed… eller ikke uægte, men sådan, du ved, the real love. Hvordan oplever jeg det egentlig, når idealet ligesom er sat for mig? Hvordan kan jeg så selv få lov til at opleve kærligheden, som den jeg er?”, fortsætter Tone.

“Ja netop, fordi alle de der idealer, det bliver meget sådan en opskrift, man på en eller anden måde skal følge slavisk, og der er en eller anden lidt usagt forventning om et vidst forløb, hele ens liv skal tage. Men alle de idealer kan blive ret kvælende, tænker jeg. Det var også det, vi byggede en historie op om på scenen, at idealerne er det, der kvæler det her parforhold, vi er vidne til, mere end noget andet”, tilføjer Karoline.

Animation // Imre Mark Petkov

 

Fede visuals, fængende musik og en “snigende tænker”.

CuntsCollective har valgt at kalde performancen for en techno-musical, en overskrift de er nået frem til gennem projektets mange tværfaglige samarbejder. For denne forestilling har nemlig lidt af det hele: 3D animationer, live-videoprojektioner og elektronisk popmusik. De mange visuals og de fængede toner er alt sammen med til at understrege forestillingens dekonstruerende agenda.

“En af de retninger eller benspænd vi har haft har været en impuls om at ville gå imod det (red. normen) – altså vi går ind i nogle klichéer, vi går ind i et narrativ, og det kan være svært at spille i sådan et rum, fordi så kommer vi også til at reproducere. Men vi skal også dekonstruere og den balance, dét har været noget, vi har skullet holde os selv i ørene med hele vejen igennem.” uddyber Tone.

Med dekonstruktionen har CuntsCollective et håb om at skabe en skærpet bevidsthed hos publikum – en åbning for at tænke, handle og leve anderledes end det normative ideal – en slags “snigende tænker” som de selv kalder det.  “Det er ikke en lukket pakke med en sløjfe på toppen; det tror jeg ikke, vi helt kan. Men det er også derfor, at publikum er hamrende nødvendig, fordi vi har brug for de diskussioner og for at mærke den der resonans” pointerer Tone.

At finde vej i mørket

Så hvordan holdes intensiteten og kunsten i live gennem 2 år? Efter at have mødt CuntsCollective må svaret falde på den eksperimenterende og undersøgende tilgang til kunsten og til hinanden, som gruppen mestrer så beundringsværdigt, og som jeg i den grad mærker som publikum.

“Det er ligesom også en rejse, kan man sige. I starten tager det tid, når man skal have samtalerne og diskussionerne, men det er et take, som generelt repræsenterer dét, vi har lavet. Vi engagerer os alle sammen, og vi kan godt li’, at vi får de her diskussioner i spil. Det er spændende, men det kan være en lang hård proces”, fortæller Siri. “Det kræver, at vi stoler på, at vi finder vej i det der darkness, som det jo er at lave kunst. Det er lidt som at famle i blinde, og så lige pludselig er der noget”, tilføjer Karoline

“Folk skal også bare have en fed oplevelse – en fed æstetisk oplevelse”, tilføjer Zack og her er det, som om gruppen bliver mindet om endnu en vigtigt grundsten i projektet – humor. Det er nemlig vigtigt både i processen og i det færdige produkt at kunne grine og give sig hen til oplevelsen.

“Fed musik, flotte billede og gode skuespillere. Jeg er ret confident. Jeg tror sgu, det bliver en fed forestilling. Det er en fornøjelse at have det sådan med noget, man laver”, afslutter Karoline.

 

Du kan opleve Amor Kærlighed Liebe Love på Bora Bora fra d. 26.-28. januar – Find billetter lige her.

 

Coverbillede // Naia Burucoa