Fredag d. 5 april udgiver Fejl40 deres debutalbum. Fængende, poetiske tekster i harmoni med elektronisk musik, referencer til jazz og hip hop sætter det moderne menneske under lup. VINKaarhus har mødt Kåre Wulff og Simon Erdmann, mændene bag musikken, og det kreative oprør mod et moderne kaos. 

 

”Jeg følte, at jeg prøvede at komme så langt væk, jeg kunne – ind i junglen i Brasilien, ind i “the bush” (red. tyndt befolket landområde) i Australien, og helt ud på den yderste yderkant af nogle filippinske øer, hvor jeg ikke troede, at der var andet. Og alligevel møder man små piger med deres “Sony”-smartphones gående i bare tæer ned ad junglestien, imens de hører ‘What does the fox say’ eller et andet smash hit.”

 

Kåre Wulff sidder ved et hvidt kvadratisk bord i hjertet af Sydhavnen i Aarhus. Kåre Wulff er poet, musiker, fotograf og berejst i alle verdenshjørner. Han er studerende på Sonic College og har med egne ord noget ubehandlet ADHD i sig. Ved siden af ham sidder Simon Erdmann, producer, lyddesigner og musiker. I øjeblikket er han studerende på kandidaten i Audiodesign på Aarhus Universitet. Kåre Wulff og Simon Erdmann er gået sammen under kunstnernavnet Fejl40, og de udgiver deres debutalbum af samme navn d. 5. april. Fejl40 har noget på hjerte, og de har nogle vigtige historier, som skal fortælles.

 

Kulturelle fingeraftryk

Fejl40 er en dansksproget duo med base i Aarhus, der blander elektronisk komposition, soundscape og spokenword poesi. Pladens elleve numre er komponeret som en sammenhængende helhed, og man introduceres som lytter til et lydunivers, hvor man som en drone zoomer ind på forskellige dele af et menneskeligt landkort. Man guides igennem et 40 minutters dynamisk lydlandskab, der blander klassisk musik, hiphop, jazz og electronica og et gennemgående filmisk lyddesign, som danner broer mellem de lydlige elementer som helhed.

Kåre Wulff og Simon Erdmann er ramt af noget. De er ramt af det moderne vestlige menneskes indtagelse af hele planteten med alle vores vaner og normer. Vesterlændinge efterlader mere, end de tager med sig hjem igen. De ser med et kritisk blik på det og håber på, at deres tekster kan få publikum til at reflektere, føle, blive provokeret, rørt og berørt.

”Vi har højst sandsynligt også noget af dit hjerte, på hjerte,” som Fejl40 fortæller i en af deres tekster. Duoen forsøger at sætte spotlight på de steder i tilværelsen, hvor vi bevæger os ud på den tyndeste is som moderne mennesker.

”Vi har valgt at se det som et forstørrelsesglas, der zoomer ind på de her små fejl som for eksempel porno, skærmmisbrug og madvaner,” uddyber Kåre Wulff.

 

Skabelsen af Fejl40

Pladen, som udkommer d. 5. april, tog sine første spadestik for fire år siden på en august eftermiddag.  Kåre Wulff og Simon Erdmann finder frem til, at de skal skabe et nyt udtryk.

“Så satte vi os sammen en august eftermiddag for fire år siden. Vi drøftede, om vi skulle gøre det. Og ja, det skulle vi jo så,” konstaterer Simon Erdmann og fortsætter: ”Vi vidste godt, hvad det skulle handle om; at det skulle gerne være progressivt og elektronisk”.

Simon Erdmann er, med sin erfaring med produktion, primus motor bag det lydlige landskab på pladen. Med ord og lyrik, skrevet af Kåre Wulff, har Simon Erdmann skabt det musikalske univers, så det passer ind i stemning og setting til teksternes tema. Musikken bærer med andre ord de billeder som skabes hos lytterne.

Teksterne er resultatet af en intensiv skriveproces, som startede for fire år siden. Kåre Wulff er hjemvendt fra en udenlandsrejse og bor i seks måneder hos sine forældre. Her begynder poesien at blive til.

”Når mine forældre var taget på arbejde, sad jeg i deres skur og skrev fra syv om morgenen til ni om aftenen”.

Det bliver som en meditativ oplevelse, da han i skriveprocessen går længere og længere ind i teksterne og dermed længere væk fra sig selv. Med rim og rytme og ordspil, der bunder i videnskabelige fakta, fødes 150 poetiske skrifter. Efterfølgende sender han teksterne til Simon Erdmann, hvoraf et udvalg rejser videre og bliver implementeret i den musikalske kontekst, som nu er Fejl40.

 

Den skæve skriftestol

Fejl40 beskriver sig som en skæv skriftestol. De bekender det, som alle andre ikke tør sige.

”Jeg tillader mig at kalde det et lille spadestik i en litterær oprørsk retning. Uden at det skal være, at vi stiller os op og råber ad nogen. Det er meget sådan generelt i det politiske landskab, at folk kaster med mudder, men der er aldrig nogen, der tør stå til ansvar for det, de i virkeligheden har sagt. Nu har man ret til at ændre mening. I gamle dage, når man sagde noget, så blev man sgu nødt til at stå ved det, for det var det, som man havde sagt,” forklarer Kåre Wulff om billedet af at være en skæv skriftestol.

Skriftestolen udgives på Vinyl og dertil 1000 trykte digtsamlinger, som de deler gratis ud til de første 1000 heldige lyttere samt læsere og selvfølgelig også̊ til en gruppe udvalgte politikkere, som de mener har godt af at blive mindet om, at de jo også̊ blot er en flok fortryllede fortidsfund fulde af fremtidsforpurrende forventninger.

Fejl40 udgives desuden som en del af et blomstrende kreativt kunstnerkollektiv, urall.me. Kollektivet tæller en gruppe af musikere, keramikere, malere, grafikere og glaspustere. Urall.me kommer til at arbejde tæt sammen i kreative processer deriblandt koncerter og kunstudstillinger i det nye år. Fejl40 afholder pladerelease i Vanebrudspalæet d. 5 april med minikoncert og mulighed for at købe debutalbummet, som råt og ganske ærligt rammer ind på det moderne menneske.

”Vi kan lige så godt bare få det der ekstra shot tåregas i espressoshottet, og vi kan ligeså godt bare være så ærlige, som vi overhovedet kan. Så er den barriere nede,” siger Kåre Wulff.

 

Foto: Fejl40