550 kvadratmeter med modeltoge, jernbanesveller i miniatureformat og stationsbygninger har i næsten 20 år gemt sig på loftet af Skt. Annagade Skole. Nu er dagene under taget snart talte.

Foto: Mathias Nielsen
Foto: Mathias Nielsen

 

De kysser stadig. Miniatureparret på én af Jydsk Model Jernbane Klubs  mange perroner. Han skider stadig. Fyrren på dasset ved siden af banelegemet. Og de blaffer stadig de unge små plasticfigurer ved vejsiden. Alle fastfrosset i det jernbanegennemskårne modellandskab, stykket sammen af træ, lim og plastic. Togene – de er stoppet med at køre. Strømmen blev kappet for en uge siden. De første sveller er blevet pillet op, og med samme kyndige håndelag, der i sin tid samlede toge, loddede skinner og malede menneskefigurer og husfacader, bliver det hele nu fragmenteret. Helt oppe under taget på Skt. Annagade Skole folder et imponerende landskab sig ud. Danmarks største af sin slags. Men modeltogene på loftet flytter snart til trangere kår uden for byen, og meget af materielet på loftet kan ikke komme med. En skolesammenlægning betyder, at foreningen må bryde skinnerne op og flytte.

Jernbanesveller // Foto: Mathias Nielsen
Jernbanesveller // Foto: Mathias Nielsen

Gamle mænd, der leger med tog

Omkring 20 mænd og én kvinde er samlet til generalforsamling en råkold aften under taget. Medlemmerne sidder midt i modellandskabet, der ikke længere genlyder af hverken pumpende stempler eller hvinende bremser. Omdrejningspunktet for generalforsamlingen er nedrivning, flytning og fremtid. ”Der er meget af modeljernbanen, der er bygget ind i loftsbjælkerne og ind i rummet, som vi ikke kan tage med. Det er vi selvfølgelig rigtig trætte af. Men vi er jo bare gamle, sure mænd, der leger med tog,” siger formanden Jan-Ole Hansen.

En brøkdel af modellandskabet // Foto: Mathias Nielsen
En brøkdel af modellandskabet // Foto: Mathias Nielsen

 

Han er ked af at miste placering og plads. Klubben rykker til Skæring i en længe på et landsted med under halvt så meget plads som på loftet på Skt. Annagade. ”Det var en kold spand vand i hovedet på os, da vi blev smidt ud. Men vi skulle jo nok alligevel have banket noget støv af,” siger et af klubbens medlemmer. Rundt om ved bordene nikker de øvrige medlemmer eftertænksomt.

 

Et landskab af detaljer

Skinnerne bugter sig ind og ud mellem loftsbjælker og småbyer. Detaljerigdommen er overvældende, og virkeligheden forsøgt gengivet ned til mindste detalje.

Hvis du kigger godt efter, er der på én af murstene på Aarhus Hovedbanegård indgraveret opførselsdato // Foto: Mathias Nielsen
Hvis du kigger godt efter, er der på én af murstene på Aarhus Hovedbanegård indgraveret opførselsdato // Foto: Mathias Nielsen
Gravstenene på kirkegården. Reklamer for Alfa, Castrol, Esso og andre for længst glemte mærker. Et folkevognsrugbrød på vej op ad en stigning langs banen. Alt fikseret i den tidslomme, modeljernbanen er.
Gravstenene på kirkegården. Reklamer for Alfa, Castrol, Esso og andre for længst glemte mærker. Et folkevognsrugbrød på vej op ad en stigning langs banen. Alt fikseret i den tidslomme, modeljernbanen er.

 

Den første nedrivning er begyndt. Hvor Glyngøre Station før lå, stritter togskinner nu i alle retninger. Sveller er strøet ud over det hele og mænger sig med bidetænger og hamre, der holder en pause i demoleringen. Jan-Ole fortæller, at 90 pct. af togene og landskabet er bygget af medlemmerne selv. ”De der tyskere er nu købt,” siger han og peger  mod et par lokomotiver i mængden af forskellige gods- og passagervogne. Togene står samlet ved siden af en ufærdig færge og det, der skulle have været Toldboden i skalaen 1:45. Den konstruktion må Jydsk Model Jernbane Klub vente noget på endnu.  Tilbage ved generalforsamlingen har en livlig diskussion bredt sig. Skal klubben satse på nyere togmodeller, så der kommer nye medlemmer? Hvor er klubben på vej hen? For så vidt næste afgang, går den i hvert fald mod Skæring, mindre lokaler og farvel til en stor del af klubbens mangeårige arbejde.