The Electric Cabaret er et varieté-show der inkluderer elementer af det burleske, makabre, dystopiske. Det er en gennemgribende energisk oplevelse: En vild blanding af æstetiske udtryk. Der optrædes både torsdag, fredag og lørdag. Vi har taget en snak med Ida fra dansegruppen Ngatch Fall Family, der tilføjer vestafrikanske fornemmelser med den senegalesiske Sabar-dans og -tromme til Sideshow.

Vi mødes første gang med Ida under træernes skygge ved Skovbunden i yderkanten af festivalpladsen. Stemningen er god: en udendørs loungefølelse ved bordbænkesæt og masser af cocktails gør den lille grønne lomme i bunden af festivalpladsen enormt stemningsfuld. Vi mødes med Ida, fordi hun danser i Sabar-gruppen Ngatch Fall Family. De er et af mange bidrag til the Electric Cabaret på Sideshow.

 

Se et kort interview med Ida fra Ngatch Fall Family her // video: Jonas Kjærsgaard

Sabar: Kig på fødderne

Trommen og danserne er særligt forbundne. Det der især adskiller Sabar fra andre vestafrikanske danse er danserens indflydelse på trommen. ”Danserne bestemmer, hvad trommen skal spille, og trommen følger solodanserens fødder,” forklarer Ida. ”Man skal lytte til hinanden i samspillet mellem tromme og danser.”

Senegalesiske trommer 

”For mig handler det handler om energi” fortæller Ida siddende i skrædderstilling overfor mig på den flisbeklædte skovbund. Ida har danset Sabar i et års tid, men forskellige andre vestafrikanske danse de sidste fire. Beskrivelserne af dansen er præget passion, der lyser ud af Ida, når hun med omtanke besvarer mine spørgsmål. ”Trommerne giver mig energi. Sabar-trommer har nemlig en helt særlig organisk lyd,” siger Ida, mens hun engageret forsøger at give mig et indblik i sin kærlighed til vestafrikansk kultur. ”Senegalesiske trommer skaber en naturlig trang til at danse. Man kan mærker, at det er dans og en lyd, der har en historie med sig.”

Improvisation og kontrol

Dansen har, som de bedste ting, et indbygget modsætningsforhold i sig. For dansen er grundlæggende improviserende i sit udtryk, men samtidig ”vil jeg jo gerne have styr på det,” siger Ida, ”det er de to ting der giver mig et adrenalin-rush – en super ekstatisk følelse.” Med et smil svarer Ida på mit temmeligt søgte spørgsmål om spiritualitet i Sabar, at ”spiritualitet er et farligt udtryk. Det sætter folk i kasser. Men måske er oplevelsen med dansen, det tætteste jeg kan komme på det: at være totalt til stede.”

”Det der nede fra de varme lande”

Afslutningsvis kommer vi ind på Sabar og Ngatch Fall Familys rolle i the Electric Cabaret. For hvordan præsenteres den senegalesiske kulturarv egentligt? Det er en hårfin balance at sætte dans og musik som Sabar i en ramme, der så udpræget dyrker det eksotiske. En kritik af showet, hvor dansen ender med at blive udstillet som, ”det der meget eksotiske nede fra de varme lande” er retfærdig. Når man så alligevel oplever Ngatch Fall Family’s, som et isoleret indslag, er det dog svært at feje smilet af ansigtet. Trommerne slår an og 25 mænd og især kvinder indtager scenen med en bekræftende danseglæde. Jeg får selv lyst til at danse. Her fredag – morgenen efter -forsøger Ida med en meget sød og overbærende positivitet at lære mig en Sabar afslutning. Vi griner.

Se Idas forsøg på at lære Niels en lille bid af Sabar her // video: Jonas Kjærsgaard

The Electric Cabaret afholdes i Magic Mirror teltet både torsdag, fredag og lørdag (kl. 23.00). Kig ned på SideShow til hele varieteforestillingen og bliv både skræmt, forstyrret og fuld af energi.