Vi kender det alle sammen. Kontoen siger: “Ikke flere Rezet-sneakers, sølvbelagte karpinhager og røde WoodWood-tees”. Men hovedet siger: “Forsidepotentiale til Soundvenues streetstyle”. Det er svært altid at være med på tidens dominerende fashiontendenser, medmindre man har økonomi som Kanye West eller er blogger med sponsorerede aftaler.

// Malte Sanggaard, 25, og Simon Carstens, 23,  står klar på Klostertorv på torsdag fra 14.00-18.00.

 

Men frygt ej. De unge entreprenører, Malte Sanggaard og Simon Carstens, arrangerer d. 6 september Mandemarked vol. 2 på ClusterSquare, der i forbindelse med Aarhus Festuge og Culture Works sætter skarpt på modens alternative platforme. Platforme med fokus på en mere bæredygtig og fremtidsrettet modeindustri. Mandemarked vol. 2 er et genbrugsmarked for pre-owned guld, der søger nye ejere.

På en grå regnvejrstorsdag med en varm kaffe i hænderne mødte jeg Malte og Simon til en snak om værdier, feminisme og genbrugsunderbukser.

 

5 hurtige om Malte og Simon:

Malte Sanggard, 25:
– Bor i kollektiv
– Kulturbanan
– Cykler til alt
– Fodboldfan
– DJ

Simon Carstens, 23:
– Uddannet sommelier (han ved alt om vin)
– Bor i kolonihave
– Træt af at være ansat, så det skal han aldrig igen
– Hverdagsoptimist
– Aarhus born and raised

 

Hvor kom ideen til Mandemarked fra?

M: ”Konceptet er at spole tilbage til markedets grundværdier. Skrue tempoet ned, drikke en øl sammen og have fokus på glæden ved at give videre og komme hinanden ved.”

S: ”Jeg var træt af at tage på et marked uden herrestande. Så er der selvfølgelig de der hypesteder, der går lidt for meget op i limited edition-mærker og produkter, der kun findes 100 af i verden.”

M: “Vi har arbejdet sammen i snart syv år nu. Vi skaber det, vi synes, der mangler i kulturlivet”.

 

Hvor meget af jeres tøj er genbrug?

M: “50-60 %.”

S: “Samme her.”

 

Hvad kan man altid finde på et tøjmarked?

S: “En fed t-shirt. Man kan altid finde en fed t-shirt. Og bukser. Det er virkelig svært at finde et par bukser i butikkerne, der bare fitter. Det kan man altid på et marked.”

M: “Det er rigtigt. Jeg købte bukser til sidste Mandemarked. De fitter bare godt, fordi der er mænd, der er allerede har taget kampen om at finde de gode for os inden.”

 

Hvad bliver svært at finde på et tøjmarked?

S: “Underbukser.”

M: “Man kan nok godt, men jeg ville ikke købe dem. Det er vigtigt at pointere, at man sagtens kan være bæredygtig i sit tøj, selvom det hele ikke er genbrug. Men idéen med det her marked er at få folk til at tænke lidt.”

 

Hvad kan et marked, som en butik ikke kan?

M: “Det er det personlige. Man ser ejerne i øjnene. Der ligger en anden værdi i det, du køber, og det hele bliver en oplevelse. Det ligger i det fysiske.”

 

Hvad med kvinderne og børnene?

S: “De er også ligeså velkomne. Ligeså velkomne til også at købe tøj.”

M: “Kærester, venner og ægtefæller er også velkomne til at stå og sælge aflagt tøj.”

 

Hvad med ‘mande’-delen. Er i blevet kontaktet af feminister? 

S: “Vi er ikke blevet kontaktet af feministerne endnu.”

M: “Det spændende ved titlen er også, at den er lavet med et glimt i øjet. Det er et bøvet navn, men det er skåret ud i pap.”

S: “Det er oftere set, at mænd ikke gør noget ved deres aflagte tøj. Vores mandemarked er derfor også en måde at aktivere mændene til at komme ud og sælge deres tøj og have en hyggelig dag. Vi tror på, at den moderne mand ikke er for forfængelig til at ville have andre mænds tøj i hænderne.”

 

Hvor står Mandemarked om fem år?

S: “Lige nu er der enormt stor interesse. Der er allerede 10 stande booket indtil videre, og 500 der er interesserede på Facebook-eventet. Det skal være mangfoldigt. For fædre. Mænd. Unge fyre. Ikke kun WoodWood-drenge”

M: “Vi ønsker, at dette skal være en platform til at invitere folk ind, der søger et bedre forbrugsmønster.”

S: “Målet er, at Mandemarked kan ske 6-8 gange om året. Gerne i flere byer. Det er et ret nemt set-up, sådan at det ikke tager for meget energi men har en pondus og et indhold, der er nice.”

 

Malte Sanggaard er til daglig vært i Dome of Visions, medstifter af Mandemarked og udgør 1/4 af klubkonceptet ‘Favorite Things’. Simon Carstens er stifter af firmaet Sur Cider, Mandemarked og udgør ligeså 1/4 af klubkonceptet ‘Favorite Things’.

 

Det praktiske:

Dato: Torsdag d. 6. september 2018

Hvor: ClusterSquare/Klostertorvet

Tidsrum: 14.00-18.00

Pris for stand: 50 kr.

Det med småt: Tøjet må koste mellem 0-100 kr.

Link til eventet: https://www.facebook.com/events/866911870185456/

 

Cluster Square vil stå for kurretering, og i løbet af eftermiddagen vil der være forskellige optrædener og musik.

 

Tag din kæreste, din ven, din mor eller dig selv i hånden og gør et kup til Mandemarked vol. 2. Du finder med sikkerhed en fed t-shirt, og måske du endda er heldig, at Soundvenue ligger et smut forbi!