Legeguiden

Legeguiden

Tag en ven i hånden og leg jer igennem det kommende efterårs regnnætter, giv efterårsmørket baghjul! I denne legeguide gives forslag til anderledes og meget  fængslende lege, pustehuller i form af mysterier, selskabslege, varulvejagte og ikke mindst en nostalgisk virkelighedsflugt med ingen anden end ræven Crash Bandicoot. No shame in playing games!

 

En lille efterårs-legeguide til alle aarhusanernes indendørsdage. Med små fif. Og step-to-step-indføringer i lege, du måske ikke kender endnu. Men som du virkelig gerne vil lære at kende. Trust me.

 

Brætspil og dets lige

Vi begynder i brætspillenes verden. Og jeg indleder med en klassiker: Matador.

 

Matador

2-5 spillere. Ideel til en tømmermænds-/regnvejrs-dag. TIP: Snacks i form af matadormix skaber et ekstra pift. Serien Matador kunne evt. køre i baggrunden (kan findes DR’s arkiv, dr.dk/bonanaza).

Du og dine medspillere drøner rundt i en cirkelformet by i små farvede biler. Sprængfyldt med byggelyst og med det mål at blive byens største matador (a la Mads Skjern). Matador minder os om en uskyldens tid. Hvor en række med elleve rigtige i tipning udløste en check på ca. 1000 kr. De fleste “Prøv lykken”-kort (spillets små twists) beordrer dig til at betale bøder. Næsten alle bil-relaterede, da du er dit transportmiddel i dettte spil. Spillet er hamrende spændende (hæ) og fyldt med forhandlinger, papirspenge og destruktionskøb.

 

 

Cluedo
2-6 spillere. Ideel til hyggelig aften med 20’er-jazzstemning og måske en lille sjus! Få altid fat i old school-udgaven, hvis det er muligt!

Klassisk detektivspil, hvor du og dine medspillere bevæger dig rundt i Hercule Poirot-agtige omgivelser (engelsk herregård med samtlige rum: alt fra det private bibliotek til billardrummet – jeg forestiller mig et cigaretrøgstungt herreværelse). Du skal via logisk deduktion regne ud, hvilken gæst, der har myrdet Dr. Black/Mr. Body og svare på en lille triangel af HV-spørgsmål: hvem/hvad  (mordvåben)/hvor (rum). Til spillet hører en casefile med gådens løsning, en række miniature-mordvåben og en bunke potentielle mordere i form af forskellige karakterkort. Læs reglerne grundigt igennem!

TIP: Udvid eventuelt spillet med selvproducerede kort, så også motivet for mordet skal regnes ud: fx åger, hævn, jalousimord, æresdrab osv. Og hvis I vil gå all in: vælg hver en klassisk crime-story-karakter (Sherlock Holmes, Miss Marple eller Hercule Poirot), klæd jer ud og leg!.

Og en lille bonus! – strengt taget ikke noget brætspil, dog.

 

Dyreyatzy
2-mange spillere. DK’s evt eneste eksemplar kan findes på VW-café, Thorvaldsensgade 17, 8000 Aarhus (Thorvaldsensgade 17, Aarhus C)

 

Foto: pepperkakefjellet.blogspot.com

//Foto: pepperkakefjellet

 

Et dejligt, friskt farmer-alternativ til det almindelige yatzy. Reglerne er, som vi kender dem, men terningerne i denne udgave viser heste, køer, høns og andre bondegårdsdyr. Du kan her satse på en ren grisefarm (YATZY), en blandet landhandel med alskens dyreavl (STRAIGHT!) eller andre kendte kombinationer.

TIP: hvis I virkelig vil gå all in, så klæd jer ud som bondemænd (der altid har travlt).

 

Playstationspil

Ejer du en playstation eller kender du én, der vil låne dig en playstation, kan du juble lidt. For de kommende anbefalinger er guf.
Crash Bandicoot
1-mange spillere. Sjovest for to-tre personer (én til at holde kontrolloren og én eller to til at råbe af førstnævnte person. Og holde med). Kan downloades eller lånes på biblioteket. Få fat i det allerførste!

Du løber rundt som en lille, rød retroræv (fem røde pixels) ved navn Crash og snurrer voldsomt på alt, der bevæger sig (i det ældste spil ofte indianere og truede dyrearter. Pissehamrende politisk ukorrekt.) Man (jeg) er umiddelbart lidt i tvivl om, hvad man skal, hvor man løber hen, og hvad man egentlig laver i junglen, på ryggen af et hurtigtløbende vildsvin eller i meget mørke omgivelser på et slot med bevægelige platforme (altså: hvem har boet der in the first place? Og hvad vil vi egentlig her?) Det har noget at gøre med en skurk ved navn Dr. Cortex. Han har gjort noget. Ja. Styringen er forståeligt nok underudviklet i de allerførste spil, og det tilfører en form for randomness til hele projektet. Men sådan er det jo også i livet.

 

 

Lille spoiler, hvis du ikke har spillet Crash i din barndom!: Sci fi-banerne (for de eksisterer) er fuldkommen priceless. Det er det sødeste i verden at se, hvordan starthalvfemserne forestillede sig en dystopisk fremtid. Man var bekymret).

Helt klart et gensyn eller et møde værd!

 

LA Noir
Mere end én spiller (simpelthen for uhyggeligt andet. Gør jer selv den tjeneste). Kan downloades eller lånes på biblioteket.

 

 

En lille step-by-step-guide:

1) Afsæt en nat. Helst en nat med tung, noir-agtig regn, der trommer på dine ruder.

2) Indsaml en gruppe på tre-fire mennesker, du er tryg ved – en jordbunden flok, helst, sådan nogle, der ikke går i hamrende gruppehysterisk panik, hvis ét medlem af flokken bliver bange

3) Indtag alt koffein, I ser.

I er klar. Lad jer nu blot indsvøbe i 1940’ernes Los Angeles, der er detaljeret genskabt. Med krigsveteran og detektiv Cole Phelps skal I navigere i en nådesløs, kriminel undergrundsverden og efterforske en lang række sager, der til sidst bindes sammen i et indviklet komplot. Spillet er ekstremt æstetisk, og det er spækket med cheating husbands, jazzsangerinder, børnemishandlere, korrupte politimænd, voldtægtsofre, skuespillerinder, gangsters, lystløgnere, voldtægtsmænd og femme fatals. Altså: uegnet for børn (og til tider bare mennesker generelt), men noget, du ikke bør gå glip af! Actionsekvenser afløses af crime scenes og forhør, blandt andet, hvor du skal vurdere, om den udspurgte lyver eller ej. Lån spillet. Jeg mener det.

TIP: Bliv inde de efterfølgende nætter. Og anskaf dig et fast forhold, så du ikke behøver at sove alene. For frygten kan godt sidde i kroppen langt tid efter, du forlod LA. Så plej din jetlag. Og træk gardinerne for.

 

Selskabslege

Kan du ikke få fat i de ovenstående spil, så fortvivl ikke! De følgende forslag til lege kan nemlig udføres fuldstændig uden hjælpemidler (Næsten. Men de få hjælpemidler, der kræves til nogle af legene er ofte fast inventar i enhver husholdning.)

 

Telefonfis
1-mange personer. Kræver en telefon. Og én der ved, hvordan man slår hemmeligt nummer til.

Gem jer i et hjørne og fnis på folkeskolemåden. Længe. For I ved, hvad der nu skal ske. Og det bliver sjovt. Ring derefter til en ven, I rigtig vil drille eller til et tilfældigt menneske og desorienter en familiefar på Fyn. Kun fantasien og human decentcy sætter grænser. Få inspiration her:

 

 

Tegnekonkurrence
2-mange spillere. Kræver papir og blyant til alle personer. Ideelt efter middag eller brunch (evt couple date, hvis man er dér i sit liv. Arg.)

Tegnekonkurrencen er en gammel klassiker. Hver spillers papir opdeles i fire felter med små pointbokse forneden, hvor spillets øvrige deltagere kan skrive deres point (fra 1-10). For her  handler det om at vinde. I hver runde gives et særligt emne (for eksempelvis “den dejlige påske”. Eller “en dag i REMA”. Eller “din ekskæreste”), og deltagerne skal nu, indenfor et antal få minutter, fortolke temaet i et af felterne på deres papir. Det går helt ned sommetider. Især i sekundet, hvor du langt om længe finder præmissen for din tegning. Efter lange desperate minutter, hvor et hvidt papir har stirret dig op i ansigtet på “skriftlig-studentereksamen-i-spansk”-måden, mens du forsøgte at idéudvikle i kraftig hast.

Ift. pointgivningssituationen: Jeg foreslår, at man ikke kun bedømmer efter de rene tegneevner, men i lige så høj grad den forvildede kreativitet. Hæ.

 

Forsæt historien
2-mange personer. Ideel når du får besøg af dine verbale venner.

Forsæt historien går i al sin enkelthed ud på at forsætte en historie (i familie med hviskelege og “send dette skub videre”). Deltagerne skiftes til at levere enten en sætning eller et ord og sender derefter aben videre til sidemanden, der skal forsøge at overtage det mess, der er blevet skabt (som i: HVOR har du lagt vores point of no return?!).
Der kan ofte opstå uenighed om det dramaturgiske forløb og hvilken retning, historien skal tage. Et lille drillespil. Og virkelig fun.

 

Spørgsmålslegen
Fra 3-mange deltagere (dog helst forholdsvist intim forsamling). Ideel til en flok, der befinder sig i  et transportmiddel. Eller kører på lidt ekstra promille.

I skal føre en samtale, hvor I kun må svare hinanden med spørgsmål. That’s it. Simpelt og effektivt (som i virkelig, virkelig sjovt. For vi er faktisk fuldstændigt håbløst programmeret til at svare et andet menneske, når det spørger os om noget).

 

Varulv
7-10 spillere (ideelt). Advarsel: vær omhyggelig med at udvælge dine medspillere. Skal helst være mennesker, du har et bundstabilt forhold til. For en krise kan opstå. Og VIL opstå. Venskaber kan styrte i grus grundet dette spil og I vil græde bitre tårer og sige ting I ikke mener og skilles i vrede. I en skov. Ej okay. Det hele skal nok gå. Spillet er ideelt til en fuldmåneaften med blodrøde rødvinstænder, stearinlys og rigtig creepy musik.

 

Der er du. Rigtig fin, synes jeg. Screen shot fra artikel fra mx.dk

Der er du. Rigtig fin, synes jeg. Screen shot fra artikel fra mx.dk

 

Varulv er et spil, der bringer det værste frem i de fleste mennesker. Jeg nævner i flæng: Vrede, hævngerrighed, paranoia, blodrus, egoisme og ofte en højrøstet og upassende adfærd. Gør dig klar til at lystlyve, trashtalke, manipulere, kædekonspirere og danne lumske alliancer. Evt få folk til at græde (er sket for mig. Efter vedvarende og hardcore beskyldninger. Hvorefter mine medspillere hånede mine tårer og slog mig ihjel).
Scenen sættes i en lille landsby (Game of Thrones-tilstande, evt). Alle spillere har fået tildelt en hemmelig rolle. Nogle er blot menige skatteborgere. Andre får tildelt særlige evner. Og sidst, men ikke mindst, har vi selvfølgelig varulvene. Landsbyen skal i løbet af den lyse dag forhandle sig frem til en person, der skal slås ihjel ved solnedgang. Og her begynder vanviddet. For landsbyen må være omhyggelige med udvælgelsen af offeret, således at de ikke kommer til at slå en uskyldig bager ihjel. Der opstår en anstrengt stemning. Beskyldninger, forsvarstaler og afstemninger er en del af landsbybeboernes dagligdag (altså. Hvorfor bliver de egentlig boende?). Målet er, at de skal have ram på varulvene, der huserer om natten. Og få dem udryddet. Èn efter én.

Når mørket falder på vågner varulvene med blodtørstige tanker og spidsede kløer. De skal så stille som muligt udpege sig et offer, helst en mistænksom landsbybeboer, der måske har rettet beskyldninger mod én af ulvene den foregående dag. I al stilhed skal ulvene enes om en person, hvilken kan skabe interne konflikter i flokken. Oftest profilerer én af ulvene sig som den førende alfa. Landsbyen vinder, hvis de udrydder alle ulvene og ulvene vinder selvfølgelig, hvis de udrydder alle beboere.

 

Billede: Historienet

Billede: Historienet

 

Der er særlige roller i spillet. En gamemaster, der styrer spillets gang og beslutter hvornår sol står op og sol går ned. Det er gamemasteren, der fortæller dig og din familie, at du er blevet slået ihjel i løbet af natten (og evt hvordan det er sket. Flænset, voldtaget eller blot blidt slugt?). Gamemasteren fungerer også som ordstyrer i løbet af dagen.
Der en ligeledes en lille pige i landsbyen. En sneaky lille unge med søvnproblemer. Når varulvene vågner om natten, må hun snige øjnene halvåbne og kigge ud gennem sprækkerne, så hun eventuelt kan spotte et par ulve eller to. Hun skal dog være meget forsigtig, for hvis ulvene opdager den lille lurer, vil de naturligvis slå hende ihjel. Prompte. For at rydde en trussel af vejen.
Den lille pige ved måske mere end andre børn, men hendes viden gør hende udsat  (som i “Hun så et mord”). Hvis hun er for ivrig til at beskylde ulvene i løbet af dagen, fatter landsbyen måske mistanke (for en varulv vil ofte spille ret aggressivt) og slå hende ihjel. Og hvis en landsbybeboer synes at vide for meget, vil ulvene rydde personen af vejen den efterfølgende nat. Det er svært at  være elleve år.

 

Foto: Fanpop

Foto: Fanpop

 

Seeren vågner efter varulvene har gjort deres ting og den lille pige endelig er faldet i søvn. Seeren må nu pege på en person, hun eller han mistænker for at være varulv og spillets gamemaster vil ryste på hovedet (overbærende) eller nikke (med store opspilede øjne). Seeren tænker sig grundigt om (eller måske ikke SÅ grundigt) og falder derefter i søvn. Denne karakter ved altså også lige lovligt for meget. Han/hun er blevet skænket en særlig gave. Men altså også en forbandelse. (Serious shit).

Kæresteparret eller de elskende udpeges af gamemasteren en hed nat. Kærligheden opstår uafhængigt af spillets øvrige roller og et par kan sagtens bestå af en varulv og et menneske. Som elskende skal man beskytte hinanden gennem spillet. En varulv skal beskytte sin kæreste om natten. Og er man et fast forhold til et menneske, man mistænker som værende varulv (det er kompliceret), skal man forsøge at afværge enhver mistanke, der må ramme personen.

Køber man spillet (for det findes) tilføjes et væld af fjollede roller. Man bestemmer selvfølgelig altid selv, hvilke man vil spille med.

 

God legelyst!

 

 

 

Skriv en kommentar