Fernisering i Rømerhus: “Det er ligesom at have fødselsdag gange 1000”

Fernisering i Rømerhus: “Det er ligesom at have fødselsdag gange 1000”

”Så længe vi mindes dit smil og din glød. Er ingen vel rigtig nogensinde død.” Blandt lange stativer af Bestseller-tøj i alle udformninger står en håndfuld ferniseringsgæster og betragter de værker, som den Aarhuslokale kunstner- og poet Mads Munch har brugt de seneste år på at udforme. For ham handler det om at bibringe noget godt til en i forvejen lidt halvsløj verden. Og det har han efter eget udsagn gjort i harmonisk Bestseller-samarbejde med ferniseringen The 1st Days of Spring, som blev afholdt i bastionsbygningen Rømerhus.

 

”Jeg er glad for, at det kommer ud til så mange som muligt. Jeg er mega stolt over, at digtene hænger på Rømerhus’ vinduer. Jeg er glad for, at folk kan gå forbi det og forholde sig til det. Jeg er glad for at kunne sætte noget i gang.”

Den 29-årige lokale Aarhus-kunstner- og poet Mads Munch står udenfor Rømerhus – Bestsellers bastionsbygning, som troner sig op i hjertet af Aarhus. På vinduerne står der med stor, hvid skrift: Mads Munch The 1st days of Spring:

”Det er overvældende,” siger han kort.

Indenfor i den enorme og imponerende bygning står der en god håndfuld mennesker stimlet sammen. Gæster velsagtens. Mads Munchs gæster som har valgt at slå vejen forbi Rømerhus denne fredag eftermiddag i marts for at opleve det, den Aarhuslokale kunstner- og poet har brugt de seneste år på: sine kunstværker og en digtsamling:

”Min første overvejelse, da Thilde fra Bestseller spurgte mig, om jeg var interesseret i at komme og lave noget nede i Rømerhus, var, at Christian Lemmerz har udsmykket det. Muligheden for at få lov til at vise noget jeg holder af, og som jeg har lavet, et sted hvor én af Danmarks bedste kunstnere udstiller, kunne jeg ikke sige nej til,” fortæller Mads Munch og henviser til Rømerhus’ loftmaleri.

 

// Alle fotos: Bestseller

 

Lokalmiljø og kolde pilsnere

Mellem lange rækker af beklædning i alle udformninger, farver og umanerligt meget leopardprint står småsludrende grupperinger af ferniseringsgæster i alle aldre. De betragter Mads Munchs farverige værker, som pryder og skaber modspil til Rømerhus’ betonbelagte væg. Folk træder et skridt tættere på. Og væk igen. Andre går til den i et af bygningens mange prøverum og har sig et hyr med at finde det perfekte stykke beklædning til den nærtforestående R. Kelly-Night på Café Paradis. Krise.

Hovedpersonen selv forsøger at nå omkring alle små grupperinger. Sammenlægger man alle smågrupperinger og deres småsludren, overdøves den musik, som ved lejlighed ellers har fået et nøk op. Her summer af liv:

”Vi snakkede med Mads Munch, også har vi arbejdet sammen det sidste halve år for at nå dertil, hvor vi er i dag.”

Expression og Communication Responsible, Thilde Mynte Skovgård, står ved siden af en blå, firkantet og ophøjet kasse. Den er fyldt til randen med kolde Fynske Forår og dertilhørende is til nedkøling. Hun byder folk velkommen og stikker dem en kold fra kassen. Eller faktisk fra en lyserød plastikbakke hvor de flasker, som allerede har fået afmonteret deres kapsler af selvsamme Thilde Mynte Skovgård og hendes øloplukker af guld, er placeret.

En øl langes ud efterfulgt af et ”Velkommen til”. En ny åbnes og placeres med kirurgisk præcision på den lyserøde bakke:

”I det her hus har vi lidt et ønske om, at det gerne må være en smule uforudsigeligt. Du må ikke kunne regne med, hvad du går ind og finder i dag. Folk ved godt, at vi har tøj. Så derfor er det sjovt at arbejde med lokalmiljøet og andre produktgrupper, end hvad Bestseller lige er vant til. Vi ser jo meget det her koncept som vores hjem. Og derfor skal der være ting, der dufter godt og ting, som man har lyst til at omgive sig med. Så derfor vil vi gerne gøre noget lidt anderledes,” fortæller hun.

Thilde Mynte Skovgård forlader sin post ved isbadet og de kolde øl. Hun bevæger sig over mod betonvæggen og placerer et lille grønt klistermærke på det af billederne, som viser et blåt udtryk på en hvid baggrund. Solgt:

”Det her samarbejde med Mads Munch handler om at gøre noget lokalt. Og at vi ikke bare bliver den store spiller i det store hus, men at vi inviterer folk ind.”

 

 

Retail på en ny måde

Flere gæster kommer til. Også folk som ikke vidste, at de skulle til fernisering med Mads Munch, da de denne fredag eftermiddag i marts trådte ind i Rømerhus. Men de opfatter hurtigt, at der er et eller andet i gang.

Om det er udsigten til kolde øl, Mads Munchs kontrastfyldte værker eller det klassiske symbol på en form for højkulturelt greb; de allerede tilstedekommende gæster og deres muleposer over den ene skulder, som trækker i folk, vides ikke. Men nu er de her i hvert fald:

”Det er overvældende. Det er ligesom at have fødselsdag gange 1000. Nogen er her for min skyld. Nogen er her, fordi de synes, at det er spændende. Og nogen er her, fordi det er flot. Så den kombination er overvældende,” siger Mads Munch.

Set fra Bestsellers side giver arrangementer som disse også mening. Og det har sat tankerne i gang vedrørende fremtiden:

”Det er en ny måde at tænke retail på for os. Det der med at vi kan invitere folk med ind i butikken. Få folk tæt på. Det er spændende,” siger Thilde Mynte Skovgård og griber en ølflaske med den ene hånd og sin gyldne øloplukker med den anden:

”Det er i hvert fald en kæmpe mulighed for os, og noget som vi gerne vil blive ved med at gøre mere af og kommer til at gøre mere af.”

En af dem, som har valgt at slå vejen forbi Rømerhus denne eftermiddag, er Jens Pahl. Han bifalder Thilde Mynte Skovgård og Bestsellers fremtidsplaner:

”Det er et fedt move fra Bestsellers side. Når en mastodont som Bestseller går ind og smider nogle penge og så flot renoverer en bygning som den her, nærmest for Århusianernes skyld, så synes jeg, at det er en fed forlængelse af hele konceptet, at man laver en scene for nogle ting, som sker i kunstverdenen i Aarhus,” siger han.

Han mener også, at arrangementer som disse er et enormt vink med en vognstang til andre retailere på markedet, da det nemlig har potentiale til at få skovlen under retailbranchens altoverskyggende udfordrer: Internethandlen.

”Her synes jeg faktisk, at man får en oplevelse. Bare bygningen ligner en million, og der er events som det her. Det lever. Der er noget her. Og det har jeg ikke klikket mig til. Så for Bestseller: Gør noget mere ud af det! Det er fedt. Det er en rigtig fed scene til det.”

Jens Pahl fortæller, at han personligt er stor tilhænger af Mads Munchs digtsamling og mener, at han har en speciel evne til at skrive det danske sprog op.

 

 

 

 

 

Noget godt i en halv sløj verden

Flere af ferniseringens gæster bliver hængende, og Mads Munch går stadig skiftevis fra den ene lille gruppering til den anden. Møder folk i plus og tager sig tid til at forklare og fortælle om sine værker. Kun afbrudt af andre gæster som prikker ham på skulderen, giver ham et kram og forsætter ud af døren:

”Den måde, jeg har arbejdet på, er at skabe en baggrund, der er rolig og en forgrund, der er mere kompliceret, som lyset kan fange. På den måde lever værket i løbet af en dag. Det er bedst illustreret ved den mørkeblå på mørkeblå. Den er fuldstændig væk, når solen er slukket, for så kan du ikke se den. Men så kan du glæde dig til, at solen lyser igen, også kan du se den igen. Det er en tanke, som jeg har arbejdet på i 10 år, og som jeg ikke er færdig med arbejde på endnu.”

Ved siden af kunstnerlivet skriver Mads Munch speciale på sit teologistudie. Et studie, som han nævner, har bibragt ham en masse forskellige inputs, som har været nyttige til udformningen af sine værker:

”Jeg tror, at mit projekt har været at fjerne alt støjen. Få det væk og at koge mine værker ned til noget som kan stå selv. Og så er udtrykket for mig ren og skær æstetik, som måske bare kan få folk til at smile en lille smule,” siger Mads Munch og fortæller om et af sine digte, som han holder særligt meget af:

 

”Så længe vi mindes dit smil og din glød. Er ingen vel rigtig nogensinde død.”

 

”Digtet er skrevet til en veninde, som mistede sin lillesøster i et forfærdeligt uheld. Det er et forsøg på at gøre hende noget godt. Og et forsøg på at gøre noget godt i en verden, der måske i virkeligheden er en smule halvsløj.”

Hvad angår Mads Munchs fremtid som kunstner, så svarer han uden meget betænkningstid: 

”At blive ved med at skrive. At blive ved med at male. Og blive ved med at favne om de ting som er svære i tilværelsen. Blive bedre til at forstå det og blive bedre til at forklare det. Og gøre opmærksom på nogle af de gode ting som trods alt er her i verden.”

Udstillingen The 1st Days of Spring løber frem til den 5. april. Ønsker man at erhverve sig et af Mads Munchs værker, kan de findes i Rømerhus. Både originale eksemplarer, plakater samt digtsamlingen.

 


Expression og Communication Responsible Thilde Mynte Skovgård fortæller, at Bestseller til maj lancerer deres nye projekt: “Support Your Local Dealer”. Hun fortæller følgende:

 

”Her kan man komme ind og vise sit produkt, og hvis vi ser et match mellem os og dem, så kan få lov til at sælge sine produkter i Rømerhus.”

 

Skriv en kommentar