Så er det endelig fredag, og endnu en gang skal vi til kreativ fredagsbar sammen med Drunk Creatives – denne gang hos de seje folk hos Uncle Grey. Hvis du ikke ved hvem, Uncle Grey er, så har vi sørget for, at du kan læse om dem i denne artikel.

 

Uncle Grey er et kreativt bureau med kontorer i Aarhus og København. De er kendte for deres ikoniske kampagner, som bidder sig fast i sproget og kulturen. De arbejder anderledes og med et højt ambitionsniveau. Og så brænder de for Aarhus.

De er et bureau, som favner bredt og skaber produktioner, som er medieneutrale, medieintegrerede og kan bruges på flere forskellige platforme.

Uncle Grey er en del af et internationalt bureaunetværk, der arbejder ud fra det, som de kalder The Grey Mantra. Det er en række værdisæt og arbejdsstrategier, som du kan læse mere om her.

 

My uncle has a weird name, but we just call him uncle // Foto: Asta Day
My uncle has a weird name, but we just call him uncle // Foto: Asta Day

 

Famously effective filosofien

Hos Uncle Grey tror man på, at hvis det arbejde, man udfører, bliver berømt, så er det effektivt arbejde – og den korteste vej til effektivitet er kreativitet.

”Vi tror meget på at lave løsninger, som driver ”fame” for vores kunder, produkter og de personer vi er involverede med”, forklarer Jesper Møller, COO hos Uncle Grey og leder af Aarhus afdelingen.

”Det handler om at kigge på kulturen og hvad, der rører sig – hvordan kan vi få folk til at snakke om det, vi laver?”. Et eksempel på et Uncle Grey projekt, som for nylig var meget aktuelt var Trump-bussen. “Det er et eksempel på, hvordan idégenereringen fungerer, og på hvad man kan få folk til at snakke om, og hvor man rammer ned i noget kultur og en nationalnerve, så idéen hurtigere får ben at gå på”, udtaler Jesper Møller om den populære busreklame.

”Fame” er altså for Uncle Grey, når deres arbejde bliver en del af kulturen. Reklamen med Trumps rullende øjne på en københavnsk bybus gik viralt, og det blev nyhedsstof i store medier verden over. Andet arbejde af Uncle Grey, som vi alle kender, er blandt andet Faktas ”Det ta’r kun 5 minutter”, som man vel roligt kan sige er blevet inkorporeret i det danske sprog.

”Dna’et er at lave kampagner som bliver forankret i noget kulturelt, og så lever kampagnerne længere”, opsummerer Jesper Møller. 

 

Kreativ brainstorm på kontoret //Foto: Asta Day
Kreativ brainstorm på kontoret //Foto: Asta Day

 

OPEN

Blandt kollegaerne i Studsgade går man væk fra traditionelle arbejdsstrukturer, hvor hver person i bureauet har sin egen rolle, og det er de kreative direktører, som sidder med teten – her arbejder Uncle Grey anderledes.

”Internkulturelt er der ikke nogen her, som har patent på de gode ideer, og vi sidder ikke i siloer – her byder alle ind”, forklarer Jesper Møller. De bryder altså med en slags konservativ arbejdsstrategi – for stedet, hvor alle kan byde ind med ideer, gavner mere.

Uncle Grey arbejder heller ikke ud fra Mad-Men strategien, hvor kunden kommer med en forretningsidé, som i ugevis bliver vendt af forskellige personer inden for bureauet, for til sidst at blive præsenteret på hvide tavler foran kunden. ”Vi indgår i dialog med vores kunder undervejs, så vi udvikler sammen med dem – fordi de har alt mulig viden om deres egne produkter, som vi ikke har”.

Uncle Grey har i forlængelse af deres ”Open” arbejdsstrategi store ambitioner, og vil være de bedste til at producere, og bruger dermed også deres kompetencer i samarbejde med andre bureauer. Derudover breder de vingerne ud og søger mod samarbejdspartnere i udlandet, og det er en af styrkerne hos Uncle Grey.

 

Inspirerende bøger fylder hylderne på kontoret hos Uncle //Foto: Asta Day
Inspirerende bøger fylder hylderne på kontoret hos Uncle //Foto: Asta Day

 

LONG IDEAS

”Ideerne skal kunne leve før, under og efter, man kaster mediekroner efter det. Hvis ideen er rigtig, skal det også kunne køre uden medietryk. Koncepterne skal være så rodfæstede og kreative, så de kan leve længere”.

Således fortæller Jesper Møller om konceptet ”long ideas”, som hviler på, at ambitionsniveauet skal være højt hos Uncle Grey, og deres produktioner ikke skal gå hen og blive en døgnflue. Det hænger sammen med ønsket om, at opnå en klar forbindelse med den kulturelle og nationale nerve.

Uncle Grey ser også sig selv som kreativt drevet, og ikke produktionsdrevet. ”Hvis man kommer ind ad døren her og forventer en strømlinet og tung produktion – det kan vi godt – men hvis det kun er det, så er det som regel et dårligt match. Man skal gå ind ad døren, fordi man tror på, at kreativitet kan løfte ens brand”, uddyber Jesper Møller.

Og kreativiteten er til at mærke i de hyggelige kontoromgivelser i Studsgade. Jesper Møller udtrykker, at folkene her ikke er ligesom andre i branchen. “De minder mere om musikere og kunstnertyper”, siger han.

 

Et kreativt miljø og hyggestemning alt i én//Foto: Asta Day
Et kreativt miljø og hyggestemning alt i én//Foto: Asta Day

 

DRUNK CREATIVES

Jeg spurgte dernæst ind til forbindelsen mellem Uncle Grey og Culture Works, som i et samarbejde står for dagens Drunk Creatives. Jesper Møller forklarede mig, at Huset Markedsføring på et forhenværende tidspunkt samlede forskellige branchefolk i forsøget på at lave et forum for kommunikation i Aarhus. Agendaen lød på at lave en fredagsbar.

Der var dog et helt klart ønske fra Uncle Greys side om, hvad meningen med dette forum og en fredagsbar skulle dreje sig om: ”Det er enormt frustrerende som by, at når vi uddanner kreative folk, så skal de som udgangspunkt til København”, forklarer Jesper Møller.

Uncle Grey sigter derfor efter at sætte fokus på Aarhus som en by, hvor mulighederne er mange hvis man er kreativ inden for forskellige brancher, såsom arkitektur og design – og at der derfor ingen grund er til at tage herfra.

Culture Works deler samme ambitioner om at bringe kreativteten frem og skabe en historie omkring det kreative vækstlag, hvilket de gør med Drunk Creatives.

Der skal sammenhold til imellem de kreative folk og fokus på Aarhus som en kreativ by, mener Uncle Grey. Og dermed støtter Uncle Grey op om Culture Works og deres Drunk Creatives koncept, som hylder og samler den kreative klan indenfor vores bygrænse.

”Konceptet med at man mødes og skabe netværk er enormt positivt for Aarhus. Hvis kreative folk i Aarhus har et forum – som Drunk Creatives – hvor de kan mødes – så er det godt!”, siger Jesper Møller.

 

Jesper Møller fra Uncle Grey.//Foto: Asta Day
Jesper Møller fra Uncle Grey.//Foto: Asta Day

 

HVAD KAN AARHUS?

”Mange af de dygtigste folk inden for den kreative branche, som sidder rundt omkring i København og ude i verden, er udklækket i Aarhus”, fortæller Jesper Møller mig i den afsluttende del af vores samtale.

Aarhus er, ifølge Uncle Grey, meget talentfuld på den kreative iværksætterfront, og derfor er det også vigtigt, at de nye i branchen kan mødes og skabe ambitioner sammen – i Aarhus.

Drunk Creatives kan også være med til at skabe relationer og en åben kultur, hvilket de hos Uncle Grey finder meget positivt. Og så kan de skabe nye netværk, som man ellers ikke ville have kendt til.

Og hvis alt går vel i dag til Drunk Creatives, så kan det ikke udelukkes at Uncle Grey vil stå for endnu en fredagsbar af samme kaliber.

Derfor, kære du som læser med her, hvis du har en lille interesse i Aarhus’ kultur og kreative miljø, eller har du en lille iværksætter gemt i maven – Eller er du bare nysgerrig? – så ses vi i eftermiddag, hvor vi alle kan hilse på Uncle Grey i deres hyggelige omgivelser.