”DET’KAFFE – bæredygtig nydelse” står der på skiltet foran kaffebaren, DET’KAFFE. Kaffebaren, som åbnede i foråret, ligger hengemt i den fortravlede Guldsmedgade med Emmery’s liggende overfor og en række andre etablerede kaffespots i faretruende tæt afstand. Fælles for disse kaffebarer er, at de alle slår et slag for fairtrade og øko-kaffe, og DET’KAFFE er ikke nogen undtagelse.
Vil man ikke altid give sine kunder en god oplevelse? Og er bæredygtighed og kaffe ikke ved at være business as usual?
”Jo, det vil man da. Og ja, med den her forretningsmodel er jeg og de, der køber kaffe hos mig, med til at give noget tilbage til kaffefarmerne” fortæller Line, som er indehaver af stedet.
Hvad kan den her kaffebar, som de andre store kaffekæder med tilsvarende Corporate Social Responsibility-projekter ikke kan? Hvilke visioner og historier ligger bag den her kaffebar? Hvad gemmer sig bag navnet DET’KAFFE?
Lars Bendix er grundlægger af Farm Mountain og bindeled mellem farmerne og salget af produkterne hos Kaffe-Line, som hun kaldes blandt leverandører og stamkunder.
Line fortæller, at Lars selv rejser til Uganda flere gange årligt for at sikre sig, at der er ordnede forhold for farmerne. Ordnede forhold for farmerne betyder her, at de ikke arbejder sig selv ned og har de rette redskaber til at holde trit med kvaliteten. Farmerne er på den måde selv en del af forretningen, og de ”ordnede forhold” er derfor alfa omega og det altoverskyggende fundament for at kunne producere den gode kaffe.
I kaffe-business måler man kaffebønnens kvalitet efter det såkaldte ”Coffee Parchment”, som er et slags indeks, der definerer en bønnes kvalitet alt efter, hvor mange defekter, den har, og hvor stor bønnen er.
Kaffe-connaisseur (kaffe-kendere) ved, at man også opdeler bønnerne efter det franske ord ”Cru”, hvor 1. Cru er af højeste kvalitet og 4. Cru af laveste. Det betyder dog ikke, at en bønne af 4. Cru er udrikkelig, det betyder bare, at den er lidt mere robust i smagen. Det ville på en måde svare til at spise et syrligt og lidt umodent æble. Det er der jo nogen, som godt kan lide, hvorimod andre heller vil have et sødt, rødt æble. På samme måde skal klassificeringen af kaffe forstås.
Under mit besøg i den lille, træklædte kaffebar blev jeg budt på en smagsprøve af 1., 2. og 3. Cru. Der kunne tydeligt smages forskel. Der er ingen tvivl om, at hver enkel Cru har sine helt egen smagskvalitet, og skal opleves og smages for sig. 2. Cru ved navn Peaberry, er eksempelvis eminent som espresso eller til at lave en lækker café latte. Cru nummer tre, Purple Flamingo, er derimod en smule mere skarp i smagen. Jeg tænkte straks, at den ville være god at starte dagen med, hvis man ikke er så god til at komme ud af fjerene om morgenen. (Læs: Et dagligt tilbagevendende problem for undertegnede).
Hvad: Kaffebaren Det’Kaffe
Hvorfor: Du får bæredygtig kaffe af god kvalitet, og du kan nyde en kaffespecialitet lavet på rene råvarer. Uden sukker og sødemiddel.
Mønt: Rimelige priser. Du slipper mellem 25 og 40 kr. for en kop to-go. Kaffebønnerne fås fra 58 kr.