Den 8. februar udkom det fjerde Livemagasin på ARoS Public. I en hverdag fyldt med hurtige nyheder og journalistik tog jeg mig tid til at synke ned i en dybrød sofa. For at lytte til et magasin.

 

Folk sidder allerede i sofaerne og taler med hinanden. Jeg finder en ledig plads og læner mig tilbage i det bløde sæde. Spændt på, hvad jeg skal til at opleve.

Da redaktør Julie Vistisen træder ind i rampelyset, forstummer publikums summen. Vi er klar til at fordybe os i aftenens artikler.

 

At lytte til et magasin

Temaet for det fjerde Livemagasin er ’Eksklusion’. Indholdet består af en leder, en kultursektion, en litteratursektion og en debatsektion. Ligesom man kender det fra et magasin i papirformat. Men Livemagasinet foregår på en scene foran et levende publikum, som har muligheden for at stille spørgsmål til kilderne og kommentere på journalistikken. Det er en blanding mellem journalistik og scenekunst. Formatet er langsommere, og der er bedre tid til fordybelse.

 

Aftenens publikum. // Foto: Livemagasinet

 

I lederen giver Maj Ørskov fra ARoS Public et bud på, hvem de ekskluderede i dansk kunst og kultur er. Hun fortæller, at minoriteter som handicappede, psykisk syge og indvandrere sjældent ses i kunsten. Og når de afbilledes, så fremstilles de oftest som stereotyper, der ekskluderes fra samfundet.

I kultursektionen interviewer Julie Vistisen teaterinstruktør på det århusbaserede teater Opgang2 Pia Marcussen. Hendes teaterfortælling Habibi får præmiere i midten af marts, og den handler netop om fremmedangst og forskelle. Som teaterinstruktør arbejder hun med, hvordan man kan inkludere indvandrere i kunsten og kulturen – for at udvide sit publikums horisont og skabe debat i samfundet.

Vi bladrer videre. I litteratursektionen interviewer journalist Jacob Dybro forfatter Louis Jensen, som bruger eksklusivitet som kreativ drivkraft i sit forfatterskab. For Louis Jensen handler det om at fatte sig i korthed og vide, hvornår ”nok er nok”, og hvordan man med ganske få ord kan få sit budskab frem. Yderligere forklaring får vi ikke. Personerne omkring mig ser tænksomme ud og lytter intenst.

 

I Livemagasinet får publikum tid til at diskutere journalistikken med hinanden, journalisterne og kilderne. // Foto: Livemagasinet

 

Debatsektionen sætter punktummet i Livemagasinet. Publikum skal diskutere ’eksklusion’ i kunst og kultur. Og i hverdagen. Én nævner Trump. En anden taler om, hvordan det føles, når man bliver holdt udenfor. Én tredje fortæller om, hvordan hun som handicappet oplever det, når folk ikke tør at henvende sig til hende, fordi hun sidder i kørestol.

 

Tak for i aften

Da jeg halvanden time efter rejser mig fra det bløde sæde, er jeg tilpas fuld af information og indtryk. Aftenens Livemagasin har fået mig til at tænke på, hvordan kunsten og kulturen kan bygge bro mellem ”os” og ”dem” – Hvis man tør at inkludere ”de andre” og ikke forfalder til stereotyper, der bekræfter de fordomme, som vi nok alle sammen har. Livemagasinet leverer langsomt og levende stof, som tilbyder anderledes perspektiver på allerede velkendte problematikker. Man lytter sammen og diskuterer med hinanden.

Jeg er ret sikker på, at det er journalistik, jeg ikke sådan lige glemmer.